Příznivá věštba Weledy

Série článků pojednává o charakteru a úspěšnosti hospodaření náboženských menšin.

Antroposofie, filosoficko-náboženský systém Rudolfa Steinera (1861–1925), je známa pro svou ambici změnit, „produchovnit“ celého jednotlivce i všechny sféry společnosti. V některých oblastech se to Steinerovým následovníkům daří a například waldorfské školství nebo camphillské komunity jsou už etablovanými součástmi spektra alternativního školství, resp. alternativní péče o mentálně postižené dospělé. Přístupy založené na antroposofii ale mohou dosáhnout úspěchu i v komerčním prostředí.

Podařilo se to firmě Weleda (Veleda byla podle Tacita v prvním století našeho letopočtu slavná germánská věštkyně). Jak napsal Lukáš Dostal v Průvodci českou anthroposofií (Hranice: Fabula 2002, str. 170), firma „vznikla z potřeb právě se rodícího anthroposofického lékařství. Od počátku vyráběla anthroposofická léčiva, homeopatika, rostlinné léky i léčebnou kosmetiku i dietetika. … Vznik Weledy je neodmyslitelně spjat s osobnostmi R. Steinera a Ity Wegmanové.“ Doplňme jen, že firma byla založena ve Švýcarsku a v Německu roku 1921 a že Ita Wegmanová (1876–1943) byla lékařka (diplom získala roku 1911, kdy to pro ženy ještě nebylo vůbec jednoduché) a vedle Steinera hlavní tvůrkyně anthroposofické medicíny. Dostal v téže publikaci (na str. 171) uvedl, že česká dceřiná společnost byla založena roku 1926 a obnovena roku 1991 a že takových dceřiných společností a poboček bylo již v době vydání knihy 40.

Z výrobního portfolia firmy Weleda se nejvíce osvědčila přírodní kosmetika, zvaná „léčebná kosmetika“, protože její působnost má hojivě zasahovat celý organismus. „Holistická péče o pleť nám pak nabízí cestu,“ napsala ve stejném Průvodci Maria Šulová (str. 176), „abychom podpořili přirozenou funkci pokožky, zharmonizovali metabolické pochody uvnitř organismu a přispěli k duchovní a duševní rovnováze člověka“. Léčebnou kosmetiku na antroposofickém základě nabízí i méně známá firma Dr. Hauschka.

Billboard na pražském Barrandovském mostě. Foto: autor.

Zatímco firma Dr. Hauschka u nás prodává své výrobky pouze prostřednictvím internetu, firmě Weleda na trhu pomáhá mocný spojenec: drogerie DM. Její český vyhledávač najde 80 produktů firmy Weleda. Sama drogerie DM hraje v reklamních kampaních výrazně na náboženskou (tvůrci by jistě řekli spíše „spirituální“) notu; charakteristické je to třeba pro kampaň „Změna začíná v tobě“. Zakladatel a spolumajitel této firmy, Götz Werner (*1944), je antroposof. V Německu se Werner výrazně společensky angažuje a navazuje přitom na Steinerův koncept sociální trojčlennosti (více zde, jednoduché představení a schéma zde na stránce dole). Podněty pro občanskou společnost jsou totiž další z výše zmíněných oblastí, kam antroposofie (docela úspěšně) zasahuje.

Více o tématu ekonomiky a náboženství zde.
Více o tématu anthroposofie zde.

Psali jsme v Dingiru:

téma AnthroposofieDingiru 3 (2), 2000 (plný text čísla zde).

téma Ekonomie náboženství Dingiru 23 (1), 2020.

Související článek:

Waldorfská pedagogika slaví 100 let.

Předchozí články série:

Pársové umírají na úspěch.

Tahouni pokroku: východokřesťanské menšiny jako elita společnosti.

Džinisté: mravností k ekonomickému úspěchu.

Ekonomické strategie oddaných Krišny I.

Ekonomické strategie oddaných Krišny II.

Restaurace pro misii i výdělek.

Madal Bal: ekonomický úspěch náboženského společenství.

Prosperita a tvořivost náboženských komunit.

Zisk ze svatých písem.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments