Ramadán je škola. Rozhovor s Kristiánem Dembickým o islámu, súfismu a ramadánu

Ramadán je škola. Rozhovor s Kristiánem Dembickým o islámu, súfismu a ramadánu

Kristián Dembický (*1997) je studentem arabistiky a dějin a kultury islámských zemí na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, působí jako učitel islámu ve Společnosti Safina (Safina Society) a je členem súfijského řádu šádhilíja. Zapojuje se do aktivit na poli mezináboženského dialogu. Jak ses stal muslimem? Než jsem se stal 

Nacionalismus je modloslužba: rozhovor rabínem Berkowitzem o válce a míru

Nacionalismus je modloslužba: rozhovor rabínem Berkowitzem o válce a míru

Židovský filosof a rabín Shumi Berkowitz působí jako předseda Konzervativní židovské obce v Praze. Pane rabíne, na Ukrajině je válka. Děje se něco, co si většina z nás neuměla představit. Na co myslíte, když sledujete zprávy? Oba moji rodiče se narodili na Ukrajině. Je to pro mě velmi 

Rozhovor s Džňánanándou Giri Maharádžem

Rozhovor s Džňánanándou Giri Maharádžem

Na své třetí cestě do Indie jsem poznal člověka, který se snad zdá být opravdovým mistrem ve svém oboru. Žije na venkově v ášramu Krija jógy (Free KriyaYoga Training Nature Ashram) v městě Nagarkurnool, jižně od hlavního města Haidarábádu ve svazovém státě Telangána. Rozhovor byl natočen 5. března 

„Hlásíme se k odkazu raných křesťanských církví“- Rozhovor s arcibiskupem nově registrované Křesťanské církve esejské

„Hlásíme se k odkazu raných křesťanských církví“- Rozhovor s arcibiskupem nově registrované Křesťanské církve esejské

Znám několik variant názvu vaší církve. Nejčastěji vídám „Křesťanská církev esejská“ nebo „Církev essénsko-křesťanská“. Který je správný? Co název vaší církve vyjadřuje? Kdo jsou „eséni“ nebo „esejci“? Je to jednoduché, rád to vysvětlím. V českém jazyce neexistují žádné variantní názvy církve. V každé zemi našeho působení používáme 

„My sme cirkev, ktorá dáva priestor individualite.“ – rozhovor s Gabrielem Žifčákem

„My sme cirkev, ktorá dáva priestor individualite.“ – rozhovor s Gabrielem Žifčákem

Mgr. art. Gabriel Žifčák (*1987) vystudoval teorii a kritiku divadelního umění na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Po škole začal působit ve stand-up comedy show Silné reči, kde jako stand-up komik působí dodnes. Známý je též jako pípež církve Svedkovia Liehovovi. K jeho nejnovějším projektům patří podcast Lužifčák, 

Rozhovor s rabínem Shumim Berkowitzem o chasidské duchovní cestě a současné kultuře

Rozhovor s rabínem Shumim Berkowitzem o chasidské duchovní cestě a současné kultuře

Židovský filosof a rabín Shumi Berkowitz působí jako předseda Konzervativní židovské obce v Praze. Pane rabíne, jak byste charakterizoval osobitý přínos chasidského učení? Chasidismus není náboženství, je to způsob života. Baal Šem Tov, zakladatel chasidismu, nepřinesl novou podobu náboženství. Inicioval hnutí duchovní obrody. Toto hnutí pak ovlivnilo 

„Alebo si to spravíš po svojom“ – slovanské novopohanstvo optikou zasvätených

„Alebo si to spravíš po svojom“ – slovanské novopohanstvo optikou zasvätených

Rozhovor vznikl v rámci kurzu Novopohanství (RLB510 a RLBcB510) na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně pod vedením Michala Puchovského. Radostné spevy a tance okolo ohňa, dobové odevy, zvyky a remeslá, oslava a uctievanie života, prírody a jej bohov, či jednota a sila skupiny. To sú, pravdepodobne, prvé obrazy, ktoré si človek vybaví pri predstave 

Rozhovor s Lumírem Láskou – Buddhou Maitréjou 2

Rozhovor s Lumírem Láskou – Buddhou Maitréjou 2

Na přání Lumíra Lásky byl druhý díl rozhovoru (první díl je zde) 27. prosince 2021 odstraněn. Náhledová fotografie: socha buddhy Maitréji v Ladaku. Autor: Pavithrah, Wikimedia Commons. Psali jsme v Dingiru: téma Buddhismus v české společnosti, Dingir 15 (1), 2012, text čísla zde. Související články: Rozruch mezi českými buddhisty Co je a co není