O islámu v Českých Budějovicích na teologické fakultě, po roce, poosmé, anglicky, slovensky i česky

Ve dnech 7. a 8. listopadu 2024 se na půdě Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích opět setkala řada středoevropských islamologů a dalších badatelů zabývajících se islámem, aby spolu diskutovali nejen o svých badatelských dílčích závěrech či záměrech, ale i o současných výzvách.

Martin Klapetek při úvodním slovu 8. konference, ve kterém uvádí Mikóse Sárközyho z KGU z Maďarska.

Osmou konferenci české a slovenské islamologie uvedl anglicky maďarský badatel Miklós Sárközy (Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary). Představil v Česku a na Slovensku stále dosti podhodnocené téma, a sice výzkum raných nizáríjských ismá’ílitů v Íránu před rokem 1256 (The Early Nizārī Ismailis and their Neighbours in Northern Iran before 1256: New Sources, New Approaches, New Results). I této oblasti budějovická islamologická konference vždy alespoň okrajově věnuje. Ale o tom ještě závěrem. Nyní podrobněji k programu.

První čtvrteční blok anglicky pronesených příspěvků uvedl nejprve představitel domácí fakulty Ehsan Arzroomchilar (TF JU), který představil soudobou teheránskou debatu o městském designu, což doprovodil domýšlením vztahu mezi uměním, technologií a politickou mocí (Politics of Artefacts and Imposing Power through Design). Následně online vystoupil Pakistánec Sajjad Ahmad z Institute of Business Administration v Karáčí, který se věnoval šíitské minoritě v severo-pakistánské kašmírské oblasti Gilgit-Baltistánu (Shiism in Gilgit-Baltistan: Identity, politics and sectarianism). Anglickou sekci konference ukončil bratislavský indolog a islamolog Dušan Deák (FF UK v Bratislavě), který se zastavil nad svůdným tématem jógy u indických muslimských světců (Yoga as seen by the Indian Muslim saint-poets).

Jaroslav Franc (CMT UP Olomouc při besedě po přednášce Josefa Krause (FSS MU Brno).

Páteční ráno přilákalo do přízemní velké posluchárny nejvíce posluchačů. První blok totiž představil hlavní prim soudobého islamologické bádání – politickou analytiku současného izraelsko-palestinského konfliktu několika pohledy. První vystoupil Attila Kovács z bratislavské religionistiky, který se již mnoho let trpělivě věnuje výzkumu vizuální antropologie Izraele a Palestiny. Zde s vtipem a šarmem sobě vlastním představil pop-kulturu a hudební průmysl v příspěvku Písně války a míru: náboženství, aktivismus a populární hudba mezi Jeruzalémem a Gazou. Následně Marek Čejka z Vysoké školy AMBIS v Praze představil faktografii a krátkou analýzu izraelské politiky s důrazem na následky brutálního teroristického útoku Hamásu z října 2023 v příspěvku Izraelsko-palestinský konflikt od 7. října 2023. Příspěvek doplnil nejen svým specifickým charismatem a detailním přehledem, ale i řadou fotografií a dokonce i krátkým videem. A konečně Josef Kraus z brněnské Fakulty sociálních studií Masarykovy Univerzity se svým podmanivým hlasem a skvělou erudicí zaměřil na analýzu situace v Gaze pohledem zapojení Íránu, a to v příspěvku Válka v Gaze a íránská perspektiva konfliktu.

Momentka z přednášky Lenky Hrabalové. Kim Kardashianm fotografií s mumií ne zcela vědomě upozornila na problém s krádežemi starověkých památek.

V druhém dopoledním pátečním bloku se v menší posluchárně sešly dva slovensky znějící příspěvky. Nejprve vystoupila Katarína Csikosová z bratislavské Katedry porovnávacej religionistiky (FF UK), když předložila poutavý, zajímavý a podnětný příspěvek Kontinuita antisemitismu a islamofobie na Západe. Na ní navázal Josef Lenč z Katedry filozofie a aplikovanej filozofie Filosofické fakulty University sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Ten precizně komentoval některé soudobé islamofobní konspirace v příspěvku Aby sme sa nestali kalifátom. Sonda do sveta islamofóbnych konšpirácií. Paralelně s nimi ve velké posluchárně zůstala íránistka, cestovatelka a novinářka Lenka Hrabalová, která předložila prvky ze své disertace. Posluchače tak zásadně obohatila příspěvkem k tématu historických památek, jakožto zajímavého druhu financování nejen terorismu, ale i oficiálního establishmentu v muslimských zemích (Artefakty jako hrozba: financování terorismu skrze kradené dědictví). Původně ji měl doplnit svým příspěvkem Břetislav Tureček, ale kvůli nemoci nedorazil, a tak se vymezeného času spontánně ujali Attila Kovács, Marek Čejka, Josef Kraus a Lenka Hrabalová, aby vytvořili neformální besedu nad tématem ochrany památek, terorismu a turismu v zemích Blízkého východu a Íránu. Přidali sem i mnohdy vtipné cestovatelské zážitky.

Radislav Novotný (ETF UK) představuje Kennetha Cragga.

Po obědě se ve velké posluchárně slova ujal Christopher Helton. Američan se slovenskými kořeny, již tradiční účastník jihočeských konferencí, pronesl své oblíbené badatelsky výživné a často jemným sarkasmem okořeněné téma o literární podobě hororu v příspěvku nazvaném Islam and the postcolonial world in literary horror. Následně plzeňská arabistka a islamoložka Veronika Sobotková představila vlastním terénním výzkumem obohacené bioetické téma Antikoncepce na Blízkém východě: socio-kulturní a politické bariéry. Po ní se slova ujala Zuzana Rendek z Fakulty humanitních studií v Praze, která předložila některé závěry ze svého terénního bádání o české identitě u muslimů druhé generace (Češství druhé generace muslimů). Paralelně s tímto blokem, se v malé posluchárně sešli tři badatelé ze tří teologických fakult. Prvním byl docent Jaroslav Franc z olomoucké Cyrilometodějské teologické fakulty. Ten se zaměřil na téma kulturní konverze v poměrně široké perspektivě, především z pohledu teologie a etických dilemat, ale i krátkou analýzou ze života a dějin koptské církve či dokumentů papeže Františka (Kulturní konverze v islámu a křesťanství 21. století). Následně Radislav Novotný, doktorand z Evangelické teologické fakulty UK, představil slavného anglikánského islamologa 20. století Kennetha Cragga a jeho pojetí Ježíše Krista. Příspěvek na pomezí misiologie a islamologie nesl název Osoba Ježíše jako předmět křesťansko-muslimského dialogu v díle profesora A. K. Cragga. Závěrem tohoto skromně posluchači navštíveného bloku představil úvodní badatelské postřehy a poznámky Lukáš de la Vega Nosek z Husitské teologické fakulty UK, ve kterých předložil marockého filosofa Mohammeda Á. Al-Džábirího (z. 2010) a jeho koránská bádání (Korán pohledem Mohammeda Ábid al-Džábrího: předběžné poznámky).

Andrej Mentel (FSEV UK Bratislava) rozmetal bogomilský mýtus.

V dalším bloku vystoupil bratislavský antropolog Andrej Mentel z Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského. Ten se pokusil s erudicí sobě vlastní vyvrátit tradiční mýtus o konverzích bogomilců k islámu v Bosně v příspěvku Bogomilský mýtus a šírenie islamu v Bosne a Hercegovine. Historická hypotéza a politická propaganda. Následně Lukáš Větrovec z Filozofické fakulty bratislavské univerzity představil téma z islámské jurisprudence, ve které již po několikáté ukázal, že konečně čeští a slovenští badatelé mají mezi sebou badatelsky zdatného a rétoricky schopného muslima, který svou víru neuzávorkuje, ale přesto přijímá vědecké standardy západního analytického myšlení. Představil i dnes často zmiňovanou otázku Příbytek Bosna – Dáru l-islám, nebo Dáru l-harb?

A v posledním bloku Zora Hesová z Filosofické fakulty UK umně představila velmi zajímavou otázku Institucionalizace islámu na Balkáně: případ Islámského společenství Bosny a Hercegoviny. I zde byli posluchači svědky precizní analýzy, která pokryla sociologické, antropologické i teologické téma. Jako poslední vystoupil další zástupce slovenské islamologie Matej Karásek (FF Univerzita Komenského v Bratislave), který se zamyslel nad tématem muslimské identity a Balkánu (Rola islámu a muslimov v konštruovaní (seba)obrazu Balkánu).

Dušan Deák (FF UK Bratislava) věnoval přednášku józe.

Součástí konference byly i dva postery. V prvním Martin Klapetek z domácí fakulty představil Islámský hřbitov v Altachu: umělecký projekt i místo paměti, ve druhém plzeňská badatelka a arabistika Václava Tlilli představila etické téma Abortus voluntarius v islámské tradici: stanoviska právních škol a jejich významných představitelů.

Konference byla pořádána a vedena organizačně zdatným Martinem Klapetkem, který byl neustále ve střehu, radil, vysvětloval, připravoval kávu, koláče, toasty, vodu… moderoval, omlouval, precizně a s taktem odpočítával minuty do konce příspěvků… Jemu řada badatelů vděčí za společné seznámení a za společné projekty. Pokud někdo za 100 let bude mapovat české a slovenské islamologické bádání, Martin Klapetek by zde měl být jistě zapsán zlatým písmem. Stává se z něj spiritus movens et agens našeho společného bádání a společného setkávání. Z dějin českého a slovenského bádání plyne také to, že Martin Klapetek založil tradici, která ve 20. století nemá obdoby. Slovutní čeští badatelé o islámu se konferencí účastnili, a to v celosvětovém měřítku, ale nikdy nezaložili tradici, která by je samotné pravidelně vedla ke konferencím na domácí půdě pro domácí posluchače, pro širokou veřejnost s tématem bádání o islámu. Martin Klapetek touto organizací nepomáhá jenom akademickému bádání, výměně kontaktů a myšlenek, ale také jasně pomohl ukázat zářný příklad třetí role univerzity pro společnost. Tato konference o islámu je v nevděčném protiislámském prostředí České republiky a Slovenska opravdu unikátem, na kterém budou stavět budoucí generace badatelů.  

Přednáška Lukáše de la Vega Noska o M. Á. al-Džábirím

Konference by se dala krátkou syntézou popsat i následovně: Česká a slovenská islamologie nabývá mezinárodní prestiže. Islám musí být studován nejen religionisty, ale i antropology, sociology, historiky, kunsthistoriky, teology, etiky a filosofy. Sunnitský islám je jen část islámu, konference čím dále častěji představuje též šíitská témata. Logicky nejvíce posluchačů lákají příspěvky o Izraeli a Palestině. Čím dál větší počet příspěvků se také týká nám geograficky a kulturně blízkého balkánského islámu. Stále je co zkoumat v oblasti konspirace, islamofobie a antisemitismu. Analýza politického života muslimských zemí sice budí velký zájem, ale leckteří posluchači si rádi poslechnou informace o iránskému postoji k antikoncepci, přečtou si šíitské odůvodnění možnosti potratů či jejich zákazu. Je také povzbuzující, že se konference rok co rok účastní badatelé z dalších teologických pracovišť, a tím se badatelská konference záhy stává prostorem a výzvou k mezináboženskému setkání a dialogu.

Vadou na kráse je opětovná absence badatelů z Katedry Blízkého Východu Filosofické fakulty UK či z Orientálního ústavu Akademie věd České republiky. Jejich badatelská erudice je však zastoupena cizojazyčnými příspěvky.

Snad se také dočkáme publikací z konference v řadě religionistických periodik České republiky a Slovenska (Religio, Caritas et Veritas, Axis Mundi, Central European Journal of Contemporary Religion, Dingir…).

Snad dá Bůh – In šá´-Alláh – a setkáme ve v Českých Budějovicích i za rok v podobném termínu.

Fotogalerie:

Náhledová fotografie: Jaroslav Franc (CMTF UP Olomouc) uvádí Attilu Kovácse (FF UK Bratislava). Všechny fotografie k článku Martin Klapetek a Marek Čejka.

Psali jsme v Dingiru:

Téma čísla 4/2001: Současný islám (plný text čísla zde).

Téma čísla 4/2014: Reformní hnutí uvnitř i vně islámuzde.

Související příspěvky:

Subscribe
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Klapetek
Martin Klapetek
13. 11. 2024 11:18

Moc děkuji všem, kteří se podílí na realizaci konference.