O kriminální tzv. kutnohorské kauze, která se týká společenství kolem léčitele Richarda Š., jsme v Náboženském infoservisu dosud referovali jen jednou (zde). Důvodem je to, že všechny podstatné faktické informace přinesla jiná média; velmi dobrou práci v tomto smyslu udělal Český rozhlas, a to přehlednou sérií článků i podcastovou sérií (zde). Redaktoři Vít Kubant a Martin Štorkán a editor Antonín Viktora se ve své investigaci dostali velmi hluboko (věnovali tématu velké množství času), s fakty pracovali odpovědně a k zúčastněným lidem se chovali citlivě (to ostatně platí i pro čtenáře a posluchače – např. drásající autentické nahrávky, které získali a které také zazněly u soudu, raději převyprávěli).
To, co jsme připravili do sedmidílné série v Náboženském infoservisu, je tedy opravdu jen přídavek „na okraj“ dobré novinářské práce. Tento „okraj“ je ovšem také velmi zajímavý: tvoří ho závěry analýzy časopisu Šifra (o něm se píše ve 2. dílu), který měl ke společenství Richarda Š. velmi blízko (o tom je 3. díl). Na základě textů, které pro Šifru pravděpodobně napsal sám Richard Š., se ve 4. a 5. díle pokoušíme rekonstruovat nauku společenství, protože – navzdory množství informací, které o společenství Richarda Š. byly shromážděny –, je toho systematicky o jeho nauce zveřejněno velmi málo, vlastně skoro nic. V 6. pokračování se zabýváme ještě trochu jiným „okrajem“, totiž pojetím hradu Houska v českém esoterickém prostředí, protože právě tento hrad hrál ve společenství Richarda Š. důležitou roli. V 7., závěrečném dílu klademe toto společenství do kontextu jiných náboženských skupin, vzniklých kolem léčitelů. Na začátku této série je ale potřeba stručně zopakovat základní fakta, byť jsou asi většině čtenářů dobře známa:
Celá „kutnohorská kauza“ začala jako kriminální případ smrti léčitele Richarda Š. (1972–2022), k níž došlo v noci na 4. října 2022. Ze smrti byly obviněny dvě ženy, které mu v posledním roce jeho života byly nejblíže, zubní lékařka Magdalena Š. a penzionovaná učitelka Irena S. Soudní jednání dosud probíhá; ženy se brání tvrzením, že je k vlastnímu usmrcení vyzval Richard Š. a že ony jen vyhověly jeho přání a předpokládaly, že jeho tělo po smrti zmizí tak, jak je o tom Richard Š. přesvědčil. V průběhu soudního jednání vyšlo najevo, že kolem léčitele Š. vzniklo nejpozději roku 2003 náboženské společenství, jehož přesvědčení vycházela z tradice západního esoterismu a hnutí Nového věku. Toto společenství bylo jakýmsi vnitřním kruhem léčitelovy široké klientely. Obžalované ženy se roku 2022 staly jádrem tohoto vnitřního kruhu, který zde a v dalších dílech seriálu nazýváme „společenství kolem Richarda Š.“. Též vyšlo najevo, že první činy, které jsou či byly policejně vyšetřovány, se odehrály dříve, než došlo k úmrtí vůdce společenství: již v srpnu roku 2022 zahynul jeden příslušník společenství při terapii v lesích u hradu Českých Šternberk, jiný člen společenství byl nalezen mrtev u středočeské obce Kozojedy. V případu smrti prvního z těchto mužů je v nyní obviněno šest lidí. K obrazu násilí ve společenství patří i odstranění prstu na noze, k němuž došlo vlastní rukou v rámci terapeutického působení pana Richarda Š. u dvou mužů – jeho stoupenců a příslušníků jeho společenství.
Ačkoli odborné religionistické zpracování vzniku a existence tohoto nového náboženského hnutí dosud není k dispozici, výše uvedené publicistické texty a pořady (a samozřejmě též mnoho dalších v jiných médiích) poskytují řadu informací o dynamice společenství Richarda Š., o okolnostech jeho fungování, o roli jeho charismatického vůdce nebo o postavení a motivech činů Richardových stoupenců. V těchto publicistických výstupech je naznačen vztah společenství k časopisu Šifra a role hradu Houska v léčitelském působení pana Richarda Š. Jak je uvedeno již výše, oběma těmto okrajovým tématům se budeme v následujících dílech seriálu věnovat podrobněji.
Téma čísla 3/2005: Náboženství a léčení.
Související příspěvky: