„My sme cirkev, ktorá dáva priestor individualite.“ – rozhovor s Gabrielem Žifčákem

Mgr. art. Gabriel Žifčák (*1987) vystudoval teorii a kritiku divadelního umění na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Po škole začal působit ve stand-up comedy show Silné reči, kde jako stand-up komik působí dodnes. Známý je též jako pípež církve Svedkovia Liehovovi. K jeho nejnovějším projektům patří podcast Lužifčák, ve kterém debatují spolu s kolegou Jakubem Lužinou a hosty. 

V Náboženském infoservisu vyšel před časem článek Michala Puchovského, který informoval o církvi Svedkovia Liehovovi. V diskusi jste se následně proti některým informacím ohradil. Jednou z nich je to, že se jedná o recesistický projekt. V čem vidíte hlavní poslání církve? Jak byste ji charakterizoval?

Církev je spoločnstvo ľudí. Spoločenstvo veriacich, ktorí majú spoločnú vieru, spoločného boha. Organizujú sa v církvi, aby mohli toto spoločenstvo utužovať, spoločne chváliť svojho boha a šíriť svoju vieru ďalej.

Gabriel Žifčák.

Jaká je tedy víra Liehovistů?

Ak chcete vedieť aká je viera Liehovistov tak nech sa páči liehovisti.sk alebo odporúčam náš youtube kanál. Predsa nechcete by som vám tu vysvetľoval a opisoval celú našu vieru?

Druhým bodem bylo, že jste církev nevymyslel, ale že existovala dávno před rokem 2018. Kdy, kde a jak tedy vznikla?

Cirkev Svedkov Liehovovích vznikla v momente, keď Liehova riekol buď svetlo a bolo svetlé pivo. A potom riekol, keď je tma, tak bude aj tmavé pivo. Prvé zmienky nájdeme už v dávnej Mezopotácamii, kde vykvasili prvé pivo.

Jak byste popsal vztah Liehovistů ke křesťanství? Občas zdůrazňujete, že společné s původním křesťanským učením máte bratrství a lásku k bližnímu. Kdo je vám blízký z křesťanských autorů?

Ja nemôžem popísať vzťah Liehovistov a kresťanov, pretože to je individuálna vec každého liehovistu a kresťana. Narozdiel od RKC, ktorá zvykne zaujať ku všetkému jednoznačný postoj a ten potom musia všetky ich ovečky prijať za svoj, my sme cirkev, ktorá dáva priestor individualite svojich smädiacich. Ja mám rád napríklad Jánovu Alkokalipsu.

Váš název se nápadně podobá dobře známému společenství svědků Jehovových. Jaký k nim máte vztah? Uvažoval jste někdy nad tím, zda se necítí být vaším působením zesměšňováni či jinak poškozeni?

Nemám k ním žiaden vzťah. Dokonca som asi jeden z mála, ktorému ešte nikdy neprišli zaklopať na dvere. Ak sa niekto cíti urazený, je to žiaľ jeho problém.

Svedkovia se stali fenoménem ve slovenském prostředí, i vaše nauka a její formulace je silně spojená se slovenštinou. Registrujete nějakou odezvu od českých, moravských a slezských bratří? Plánujete expandovat? Jak vidíte možnosti šíření vašeho náboženství v neslovanském prostředí?

Asi tretina našich smädiacich, ktorých evidujeme na sociálnych sieťach, je z Čiech. Odhadom je to približne tak 40 000 ľudí. Ozývajú sa nám pravidelne, čo ukazuje, že v šírení slova Liehovovho jazyk nie je prekážkou a jeho moc nemá hranice. Veľa z nich mi písalo, že ich hnevá, že sa nemôžu zapojiť do oficiálnej registrácie církvi. Žiaľ, taký je zákon. Keďže registrujeme cirkev na Slovensku, zapojiť sa môžu len plnoletý občania Slovenskej republiky s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky. To isté je problém aj v expanzii do Čiech. Keďže som Slovák, nemôžem si založiť cirkev v Čechách.

V současnosti již sbíráte čestná prohlášení pro účely registrace. Máte představu, kolik podpisů již máte? Máte v plánu nějakou intenzivní kampaň a propagaci?

Zbierame od októbra a koľko ich zatiaľ je, naozaj netuším. Zatiaľ chodia poštou a naozaj ich nerátam. V zbere nás brzdí najumä to, že na Slovensku stále platia nezmyselné opatrenia. Stále je v podstate zatvorená kultúra a naše chrámy pracujú len na polovičnú kapacitu. Takže čas kedy spustíme naplno zber podpisov a kampaň, je čas, kedy sa na Slovensku konečne otvorí kultúra. My dúfame, že to bude už toto leto a budeme môcť obehať letné festivaly.

Proč vlastně o registraci usilujete?

Na základe zákona o slobode náboženskej viery má každý občan Slovenskej republiky právo na svoje vierovyznanie a je jedno, či verí v Špagetové monštrum alebo Mocného Liehovu. Podmienky registrovania novej cirkvi sú však takmer nesplniteľné. Až 13 z 18 už registrovaných cirkví nespĺňa podmienku 50 000 veriacich, ktorú musí splniť každá nová cirkev. Cirkvi skrátka k svojim štátnym dotáciám nechcú už nikoho pustiť. Práve na túto neprávosť a nezmyselnosť chceme poukázať. My, čo veríme v Mocného Liehovu, máme podľa zákona rovnaké právo byť zaregistrovaná a štátom uznaná cirkev, ako každá iná. Peniaze od štátu dáme na kultúru a na pomoc obetiam alkoholu.

Jak je církev Liehovistů organizována v současnosti? Jak by vypadala, kdyby byla registrována slovenským ministerstvem kultury jako církev?

Organizovaný sme ako občianske združenie, pretože zákon SR iné ako registrované církvi neuznáva, a tak nemáme žiadnu možnosť nadobudnúť inú právnu formu ako občianske združenie. Ako by cirkev vyzerala, to fakt ešte netuším. Máme pred sebou ešte veľa iných problémov, aby sme sa zaoberali týmto.

Jak vypadají liehovistické bohoslužby?

Podobne ako kresťanské len sa viacej prijíma. Omša je takmer celá, síce rozdelená do viacerých menších videí, na mojom Tik Toku @gabozifcak.

Dříve jste měli heslo, že kdo nezvrací, pije pod svoje možnosti. Vyznívá to jako aktivní podpora nadměrného pití alkoholu. Nyní už se ale od těchto důrazů odkláníte a zdůrazňujete prevenci alkoholismu. Kdy k tomuto obratu došlo a co bylo důvodem?

Dogma: „Kto negrcia, pije pod svoje možnosti“ je stále platná a k žiadnemu obratu nedošlo. Tu je dôležité, ako si ju konkrétny smädiaci vezmú k srdcu. Ja osobne ju vnímam veľmi preventívne. Hovorí sa v nej, že ak to preženieš, teda budeš piť nad svoje možnosti, bude ti zle. Ak ju teda vnímate z opačnej strany, bolo by treba sa nad sebou zamyslieť.

Jak byste jako divadelní kritik hledal hranici mezi uměleckým happeningem a náboženským rituálem? Co mají společného a v čem se podle Vás liší?

Ako divadelný kritik vám musím povedať, že tam žiadna hranicia nie je. Náboženské obrady rovnako ako divadlo vznikli z rituálu a v čase sa vyvinuli po svojom. Ale z teatrologického hľadiska nie je kňaz nič iné ako herec, ktorý prednáša napísané texty pred divákmi.

Jaký je Váš názor na výsledky sčítání lidu 2021? Jak hodnotíte „umístění“ Svědků Liehovových?

Ja som veľmi príjemne prekvapený. Osobne som čakal tak 3500 ľudí, takže 14 207 Liehovistov je bomba. V konečnom dôsledku je to však úplne jedno, pretože výsledky sčítania ľudu sú len štatistický údaj. Pre nás je dôležité vyzbierať čestné vyhlásenia.

Setkal jste se někdy s odmítavými reakcemi vůči svému působení?

Občas. Jediné oficiálne prišlo od poslankyne Anny Záborskej a sem tam, približne tak raz za pol roka, nejaký hejter napíše na facebook.

Chtěl byste Vy sám ještě něco doplnit?

Nie.

Děkuji za rozhovor!

Všechny fotografie archiv církve Svedkovia Liehovovi.

 

Psali jsme v Dingiru:

téma Náboženství na Slovensku I.Dingir 24 (1), 2021, více zde.

téma Náboženství na Slovensku II.Dingir 24 (3), 2021, více zde.

Ruth J. Weiniger: Parodická náboženství. Dingir 13 (4), 2010, s. 130–133.

 

Související příspěvky:

Svedkovia Liehovovi – paródia, alebo skutočné náboženstvo?

Slovensko má prvé výsledky sčítania ľudu

Byť, či nebyť veriacim: Slovenské sčítanie ľudu 2021 a náboženstvo

Slovensko 2020: konzervatívna revolúcia, alebo kampaň proti kresťanstvu? I.

Slovensko 2020: konzervatívna revolúcia, alebo kampaň proti kresťanstvu? II.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments