Role zázraků v náboženských tradicích: vychází Dingir 2/2025

Dingir plný zázraků

Dingiru již byly při různých příležitostech popsány nebo alespoň zmíněny jevy a události prezentované nebo prožívané jako zázraky. Co však vlastně slovo „zázrak“ znamená? Jak jsou zázraky chápány v různých náboženských tradicích? Nakolik dnes na ně lidé věří a jak jsou důležité pro jejich náboženskou víru či spiritualitu? A jak je možné zkoumat je z vědeckého hlediska? To jsou některé z otázek, jimž se aktuální číslo Dingiru věnuje.

Problematiku zázraků jako předmětu vědeckého bádání představuje článek Heleny DyndovéMiloše Mrázka, jehož název „Co znamená věřit na zázrak“ zároveň uvádí celý tematický blok. Jako hlubší úvod do tématu lze číst i příspěvek Pavla N. Duška. Ten se z psychologického a hermeneutického hlediska zamýšlí nad tím, proč se nenaplnila očekávání osvícenstvím ovlivněných teologů, kteří se domnívali, že má-li náboženská víra přežít, musí být zázraků zbavena. Stanislav Přibyl poukazuje na to, že zázraky přežily osvícenstvím inspirované modernizační procesy i v římskokatolické církvi, a jako církevní právník popisuje proces oficiálního uznávání zázraků. Ke článku je připojena stručná připomínka tzv. číhošťského zázraku a osobnosti P. Josefa Toufara, od jehož zavraždění příslušníky StB letos uplynulo 75 let.

Specifickou podobu zázraků v katolické církvi představují mariánská zjevení, jimž bylo věnováno tematické číslo Dingiru již před více než dvaceti lety. Vojtěch Tutr se nyní ohlíží za zjeveními, k nimž docházelo na začátku devadesátých let minulého století ve východoslovenské obci Litmanová. Vedle připomenutí samotných událostí je článek variací na téma, jež se objevuje v dalších textech tohoto čísla, a sice roli očekávání. V tomto případě jsou to očekávání a s ním spojené nároky kladené okolím na samotné vizionáře. Zázraky se většinou dějí nepravidelně, existují však i takové, které jsou očekávány na den přesně podle kalendáře. To je případ pravoslavného „blahodatného ohně“ v Jeruzalémě, jehož příběh (s otevřeným koncem) vypráví autor tohoto textu.

Do protestantského prostředí nás zve Pavel Hejzlar, který ve svém článku představuje roli a různé podoby zázraků v pentekostální tradici. Ačkoliv se téma věnuje především zázrakům na „současné náboženské scéně“, Vilém Skopal čtenáře uvede do doby počátků buddhismu. Avšak tím, že vysvětluje, co zázrak není, přispívá i k obecné otázce definice zázraku, což je další motiv mnoha článků tohoto čísla. Patří k nim text Aleše Weisse, jenž představuje pohled židovské tradice a věnuje se zvláště rabínskému pohledu na místo zázraku v Bohem stvořeném řádu přírody. Vztah mezi přirozenou a nadpřirozenou skutečností je otázka, jejíž zodpovídání má své místo i v dějinách filosofie. Do nich se svým osobitým stylem nesmazatelně zapsal i spisovatel C. S. Lewis svou knihou Zázraky, o čemž pojednává článek BenediktaMiloše Mrázkových. Na význam zázraků pro duchovní život očima oddaných z hnutí Haré Krišna se můžeme podívat díky Jitce Schlichtsové, která připravila rozhovor s Priya-kírti dásem.

O tom, jak jsou zázraky stále živé, do nějaké míry svědčí i návštěvnost svatých míst. Článek Zdeňka KučerySilvie R. Kučerové o katolických poutních místech se tak k tématu zázraků také nepřímo vztahuje, i když je zařazen do rubriky Z domova. V zahraniční rubrice nás Abraham Maurer a Benjamin Mikluščák provázejí každoročním karnevalovým průvodem v Basileji. Jiří C. Klimeš je autorem prvního článku tohoto čísla, v němž na základě vlastní zkušenosti učitele waldorfské školy poukazuje na náboženské pozadí tohoto pedagogického směru.

Obsah a vybrané články jsou online dostupné zde. Zakoupit číslo je možné v e-shopu (i ve formátu PDF).

Související články:

Subscribe
Upozornit na
guest

1 Komentář
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk Vojtíšek
Admin
11. 6. 2025 8:23

Jeden ze čtenářů doporučuje k tématu „moc fajn rozhovor k novému románu Letnice od Miroslava Hlauča“ (https://vltava.rozhlas.cz/konec-sveta-nastane-az-lide-prestanou-rozumet-basnim-rika-spisovatel-miroslav-9413672).