Již na první pohled je při zkoumání společenství kolem léčitele Richarda Š. jasné, že ho – stejně jako časopis Šifra – nesly ideje a předpoklady tradice západního esoterismu. Hnutí Nového věku (New Age) tyto předpoklady v posledních čtyřech desetiletích 20. století z této tradice „vytáhlo“, inovovalo je a doplnilo je o nové prvky. Ve 21. století se náboženství Nového věku rozptýlilo po západních společnostech tak, že jeho současní stoupenci si často nejsou vědomi jeho esoterických kořenů a obvykle ani toho, že jsou tyto předpoklady náboženské (hovoří proto někdy o „nenáboženské spiritualitě“). Věřit v existenci vědomého Univerza a ve spirituální energie, které ho tvoří, anebo spatřovat vlastní životní úkol ve vývoji k božství prostřednictvím řetězce životů – to je v současné české společnosti běžné. Léčitel Richard Š. z tohoto myšlenkového rámce nijak výrazně nevybočoval. Spíše některé myšlenky jen zdůraznil. A některé extrémně.
Kriminální kauzu, která se týká léčitele Richarda a jeho společenství, jsme připomněli v prvním díle tohoto seriálu a ve třetím díle jsme zdůvodnili, proč střípky jeho nauky můžeme hledat v časopise Šifra (ten byl představen ve druhém díle). Teď se konečně dostáváme k nauce samé. A stejně jako v předchozím díle vycházíme z analýzy těch textů časopisu Šifra, které Richard Š. buď sám psal, nebo se na jejich pravděpodobně podílel (o tom, které to jsou, viz předchozí díl seriálu). Pojednání jsme rozdělili do dvou částí: do této 4. části seriálu a do příští 5. části.
Základem toho obrazu světa, který prostupuje časopisem Šifra a který podle všeho sdílel Richard Š. a jeho stoupenci, je univerzální tvořivá síla (Univerzum). Na ni by měl být člověk napojen.[1] Tento svůj úkol ale člověk obvykle nepřijímá. Proto se v historii
„vždy pravidelně objevovaly až nápadně schopné osobnosti. Ježíš, Karel IV., Leonardo da Vinci, Tesla či Napoleon, ti všichni měli jedno společné – byli plně vědomí, tedy ,napojeníʻ na universální tvořivou sílu. Jejich úkolem bylo pomoct lidem posunout se dopředu.“[2]
Některým z nich se ale „posunutí lidí“ nezdařilo. Příkladem je Ježíš. I když se Ježíš v tomto pojetí
„opravdu snažil a udělal maximum, jeho pobyt zde skončil fiaskem. … Možná právě to Ježíš pochopil, když přišel mezi nás. Že lidem nemůže pomoct, že jediný, kdo jim může pomoct, jsou oni sami.“[3]
Teď se už ale dotýkáme hlavního tématu Richarda Š., které je ostatně dobře známo i z výpovědí obžalovaných a svědků ve výše zmíněné kriminální kauze – k výzvám, aby se lidé změnili, a to tím, že přiznají své chyby a budou je odstraňovat. Například podle jednoho textu v časopisu Šifra totiž jen
„jediný způsob, jak se může realita změnit, je ten, že se změní lidé“.[4]
K práci na sobě je nutné, ale zároveň i „nejtěžší … přiznat si vlastní chyby“:[5]
„Když se mě někdo zeptá, zda se může člověk změnit, většinou odpovídám, že se lidi nemění. Ne proto, že by to nešlo, ale proto, že si myslí, že to dělají dobře, a ani je to nenapadne. Neví, co chtějí, a nedají pokoj, dokud to nedostanou. Jsou nešťastní, naštvaní a zklamaní, že život nejde tak, jak si představují, a obviňují z toho systém a všechny okolo, ale ani na vteřinu je nenapadne zamyslet se, jestli není chyba u nich. Ti, co pochopí, že chyba je u nich, se změnit můžou.“[6]
Těch, kteří to pochopí, je patrně málo, a proto Šifra hlásá „totální zkaženost lidí“:[7]
„Lidé jsou ale nepoučitelní a nehne s nimi nic, ani mor. Je to marné.“[8]
Nejde přitom jen o přiznání chybného chování, ale v duchu tzv. nového myšlení (New Thought), esoterické nauky z 19. století, jde i o myšlenky:
„Jestliže se říká, že realitu tvoří myšlenky, co to vlastně znamená? Že to, co si pomyslíte, je stejné, jako by se to stalo. Myšlenka má úplně stejnou váhu jako čin. Protože podle toho, jací jste a co máte v hlavě, se skládá váš život, osud a pocit životního štěstí či neštěstí. I proto to tady vypadá tak, jak to vypadá, a dění na této planetě připomíná peklo. Většina lidí považuje ošklivý svět za důvod toho, proč se jim nedaří či proč jsou zklamaní, smutní, naštvaní či zlí. Ale je to přesně naopak. Protože jsou zklamaní, smutní, naštvaní či zlí, je ošklivý i svět. Je to právě kvůli tomu, co se odehrává ve vašem vědomí a podvědomí.“[9]
Na druhou stranu ale „upřímný mistr“ vidí rozdíl mezi činy a slovy:
„Po těch stovkách a stovkách let, co hemžení (nejen) na této bizarní planetě pozoruji pěkně s nadhledem, totiž vím, že důležité jsou činy, nikoli slova, a pravé bohatství by se mělo skrývat uvnitř…“[10]
Situace současných lidí je o to horší, že vývoj
„nejen tady na Zemi, nýbrž v celém Vesmíru, běží nezadržitelně kupředu, a to s sebou nese i některé výrazné důsledky.“[11]
Autor („upřímný mistr“) zde má na mysli „boj o energii“, který „způsobuje konflikty“.[12] Dává pak smysl, že s postupujícím vývojem jsou konflikty stále častější a vážnější. Je za nimi potřeba hledat výše zmíněné spirituální energie:
„Čím je člověk nevědomější, tím víc entit a démonů se na něj nabaluje, protože jim odevzdává svoji energii. Většina lidí to vůbec netuší, a to je pro entity ta pravá hostina. Pro lidi ale není důležité, aby tyto bytosti viděli nebo vnímali, ale aby viděli a vnímali sami sebe. Protože jediný stav, kdy z vás nemohou sát druzí lidé ani jemnohmotné entity energii a kdy vy nesajete energii z druhých, je vnitřní klid a rovnováha.“[13]
Energie je předávána také při sexu. Pro čtenáře časopisu Dingir a Náboženského infoservisu může být v této souvislosti zajímavá zmínka o jiném náboženském hnutí, známém v české společnosti: o esoterické škole Poetrie (nověji Cestě Guru Járy):
„Při pohlavním styku totiž dochází k propojení partnerů nejen na fyzické úrovni, ale i na té energetické. Jako kdybyste byli provázáni neviditelnými lanky, jež mezi vámi vytvoří vazbu. Guru Jára tomu říkal zaháčkování a nebyl až tak daleko od pravdy.“[14]
Ovšem z náboženských témat je v textech, které připisujeme léčiteli Richardovi, snad nejvíce místa věnováno evoluci, chápané jako učební proces:
„Proces učení nikdy nekončí, tak jako celá evoluce, celý život. Pěkně postupně, krok za krokem.“[15]
Člověk je proto stále na cestě:
„Cesta ke světlu, toť věru nelehký úkol. Ale jinou možnost nemáme – buď to zvládneme, nebo se zničíme.“[16] – „S trochou nadsázky by se planeta Země dala označit jako jakési cvičiště či hřiště pro duše, které stále dokola chybovaly a ze svých selhání se nepoučily, až propadaly hlouběji a hlouběji dolů, do té nejhrubší hmoty, aby se – nabíráním zkušeností skrze svá hmotná těla – něco naučily a uvědomily si, co dělaly špatně a že to jde i jinak. Taková pomocná škola, dalo by se říct.“[17]
V procesu učení pomáhá smrt a další zrození v novém těle. Smrti proto není třeba se bát (což inspiruje i k úvahám o smrti Richarda Š., k níž došlo 4. října 2022 a která způsobila výše zmíněnou kriminální kauzu):
„Smrti vůbec není potřeba se bát. Ovšem její prožitek dosti souvisí s tím, jak člověk žil a jaký je. Na druhém břehu je jakási zrcadlová síň, v níž člověk (respektive jeho duše) vidí celý svůj předchozí pozemský život a vše, co natropil. Do procesu ovšem nevstupuje ego, takže se duše nesoudí, ale na základě chyb, které ještě má, a věcí, jež stále nepochopila, si vybere a naprogramuje svoji další cestu. Svoje další vtělení si tedy vybírá tak, aby co nejvíc pochopila… Jednotlivá vtělení jsou si tak velice podobná a mění se při nich de facto jen kulisy. Opakování je matka moudrosti.“[18]
Evoluce ovšem směřuje ke svému vyvrcholení, ke zlatému věku. O tomto dalším velkém tématu Richarda Š. a časopisu Šifra pojednává následující (5.) díl našeho seriálu. Není to ale téma jediné, s nímž se tam setkáme, – například se obloukem vrátíme ke konspiracismu (pojednali jsme o něm už ve druhém díle) a ukážeme si, že konspiracismus je docela logickým důsledkem těch prvků nauky, o nichž je tento a příští článek.
Poznámky:
[1] Šifra, 7/2015, s. 20.
[2] Tamtéž.
[3] Šifra upřímného mistra: Když zmizí naděje, Šifra, 11/2022, s. 5.
[4] Šifra upřímného mistra: Pravidla kriminálu, Šifra, 6/2022, s. 5.
[5] Šifra, 8/2019, s. 39.
[6] Šifra, 12/2019, s. 37.
[7] Šifra, 11/2022, s. 35.
[8] Šifra, 3/2015, s. 47.
[9] Šifra upřímného mistra: Já se picnu…, Šifra, 1/2020, s. 5.
[10] Šifra upřímného mistra, Šifra, 1/2015, s. 29.
[11] Šifra upřímného mistra: Boj o energii, Šifra, 11/2017, s. 5.
[12] Šifra upřímného mistra: Boj o energii, Šifra, 11/2017, s. 5.
[13] Šifra, 7/2019, s. 63.
[14] Šifra upřímného mistra: Sex je náš?, Šifra, 6-7/2016, s. 5.
[15] Šifra upřímného mistra, Šifra, 5/2015, s. 5.
[16] Šifra upřímného mistra, Šifra, 9/2015, s. 5.
[17] Šifra upřímného mistra, Šifra, 5/2015, s. 5.
[18] Šifra, 5/2015, s. 63.
Související články: