Na okraj tzv. kutnohorské kauzy: Richard Š. a časopis Šifra

Veřejně známé společenství Richarda Š. jsme krátce představili v prvním díle tohoto seriálu, časopis Šifra ve druhém díle. Nyní půjde o to, co má Richard Š. s časopisem společného. Následující text se zakládá na několika svědectvích[1] a na obsahové analýze článků. Některé jeho závěry – jak je ještě připomenuto – ovšem postrádají nezvratnou jistotu.

Šéfredaktor časopisu Šifra Milan Vidlák a léčitel Richard Š. se dobře znali. Jak zjistili redaktoři zpravodajství iRozhlas,[2] Milan Vidlák docházel k léčiteli se zdravotními problémy více než deset let. Byl to údajně Richard Š., který panu Vidlákovi navrhl, aby založil vlastní časopis a aby mu dal název „Šifra“, který je blízký jeho občanskému jménu, a který tak vytváří slovní hříčku. Šéfredaktor diskutoval některá témata časopisu s léčitelem Richardem a získával od něj tipy na články či jejich autory. Mezi autory se objevil i jeden z blízkých stoupenců Richarda Š., molekulární fyzik a biochemik Arnošt M.[3]

Jisté je také to, že ve společenství Richarda Š. byl časopis Šifra dobře znám a čten, někteří členové společenství si dokonce vybrané pasáže z článků podtrhávali a pro sebe si je písemně komentovali. Léčitel Richard ho doporučoval časopis jako médium, které – na rozdíl od běžných médií – přináší pravdu. Předplácení časopisu léčitel Richard výslovně doporučoval a výtisky Šifry byly stoupencům běžně k dispozici i zdarma.

Jistý naopak není autorský podíl Richarda Š. v časopisu. Zatímco stoupenci o něm nepochybovali a v Šifře poznávali Richardovo učení, pan Vidlák ho v rozhovoru s redaktory iRozhlasu popřel. Na jejich upřesňující otázky už nebyl ochoten odpovídat a ani autorovi tohoto článku neodpověděl na e-mail, v němž ho žádal o rozhovor. Telefonický kontakt, uvedený v internetové prezentaci časopisu, dlouhodobě nefunguje.

Uspořádání časopisu a také svědectví stoupenců ukazuje na dva typy textů, které by mohly nést stopu Richardova autorství. Oba v několika variantách doprovází kresba mnicha či mága, každopádně osoby s nápadně velkýma ušima, jejíž oděv asociuje oblast náboženství. Velké špičaté uši jsou v populární kultuře znakem elfů. Elfové nestárnou, a stávají se tedy moudrými svědky všech věků.

Prvním typem textu jsou úvodní jednostránková zamyšlení, umístěná po Vidlákově editorialu a před otevíracím článkem. Graficky je určuje právě postava mnicha či mága a jsou – nikoli od samého počátku – uváděna pod rubrikou „šifra upřímného mistra“. Žánrově připomínají kázání tím, že objasňují nějakou lidskou vlastnost či společenský jev a nesou morální apel. Druhým typem jsou krátké texty v rozsahu asi jednoho odstavce, které doprovázejí některé z hlavních článků (v čísle zpravidla dva) a jimiž postavička mnicha či mága obsah článku komentuje (obvykle opět v moralistním duchu) či ho vkládá do širšího kontextu. Zatímco první typ textu je buď nepodepsán, nebo podepsán zkratkou „vid“ (která může označovat šéfredaktora Milana Vidláka), druhý typ, tedy kratší doprovodné texty, nemá autora nikdy. Grafické provedení vzbuzuje dojem, že autorem i těchto textů je onen literární mág či mnich, každopádně shodná osoba s autorem v rubrice „šifra upřímného mistra“. 

Kromě výše uvedených svědectví hovoří pro autorský podíl Richarda Š. na těchto textech dvě skutečnosti. Především je to fakt, že mnich či mág, který  vystupuje v těchto textech jako znalec a rádce, není totožný s Milanem Vidlákem, uvedeným od roku 2008 jako jediný autor časopisu. Milan Vidlák je v těchto textech zmíněn či osloven, a to obvykle v otcovském nebo spíše mentorském duchu. Například text v rubrice „šifra upřímného mistra“ o lidských chybách (v čísle 6/2019) brzy na začátku sděluje, že „třeba Milan, šéfredaktor Šifry, o tom ví své“, a je ukončen otázkou „Viď, Milane?“ Podobně jiné texty s mágem či mnichem odkazují na šéfredaktora slovy, „jak již ve svém úvodníku naznačil Milan“ (2/2022), nebo „které Milan v tomto vydání Šifry uvedl“ (1/2023). Nezdá se pravděpodobné, že takové dialogy by vedl Milan Vidlák sám se sebou. Jako logické se naopak jeví to, že za postavou mnicha či mága je Richard Š., který by tak byl Vidlákovým léčitelem, rádcem a mentorem nejen v životě, ale i v časopise.

Druhým faktem, který naznačuje podíl Richarda Š. na textech s mnichem či mágem, jsou Richardovy osobní postoje například k čistotě nebo ke cvičení kliků (11/2019) nebo jeho stylizace do bytosti s dlouhou reinkarnační historií („…i mě, který už za ty stovky let viděl a zažil tolik…“ – 9/2015).

Nejistotu vzbuzuje zmíněná autorská zkratka „vid“, která označuje některé „šifry upřímného mistra“ a jiné nikoli. Ačkoliv by se nabízelo – jak již bylo řečeno, – že zkratka znamená autorství šéfredaktora Vidláka, je jí označen například i text, v němž je Milan Vidlák explicitně osloven (v 6/2019). Stejně nedůsledně či nelogicky (alespoň z vnějšího pohledu) jsou označeny texty v této rubrice i v číslech, která následovala po smrti Richarda Š. Jeho odchod z tohoto světa se ostatně snad projevil i tím, že ve dvou číslech brzy po něm je „šifra upřímného mistra“ vynechána (1 a 2/2023), v dalších číslech se k této rubrice časopis zase vrací, a to někdy se zkratkou „vid“, někdy bez ní.

Můžeme tedy shrnout, že na tvorbě časopisu Šifra se Richard Š. velmi pravděpodobně podílel, ale způsob, jakým to činil (autorství, spoluautorství, nápad či inspirace), nemůže být objasněn bez spolupráce šéfredaktora Milana Vidláka. Časopis každopádně sdílel a i v současnosti sdílí Richardovu životní filosofii i náboženskou nauku. O těchto postojích pojednává další díl našeho seriálu.

Poznámky:

[1] V osobních rozhovorech je poskytli autorovi a redaktorům Českého rozhlasu bývalí členové společenství Richarda Š. a jejich rodinní příslušníci.

[2] ŠTORKÁN, Martin – KUBANT, Vít, Šifra podle Šiffera? Kutnohorská sekta měla i časopis, ‚pravdu‘ psal jen konspirační měsíčník, iRozhlas [online], 2. 4. 2024, URL: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/sifra-podle-siffera-kutnohorska-sekta-mela-i-casopis-pravdu-psal-jen-konspiracni_2404020500_vtk?_ga=2.211299221.1468361849.1721279276-1312956952.1721279276, download 10. 5. 2024.

[3] V číslech 2/2015 a 5/2015.

Související příspěvky:

Subscribe
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments
vštší zlo jsou stará náboženská hnutí
vštší zlo jsou stará náboženská hnutí
18. 8. 2024 18:45

pátrání po autorství nějakých článků, to zavání estébáctvím. podstatnější je však obsah. hlupák hledá moudrost v jedné knize (bibli), moudrý hledá moudrost ve všech knihách. každá země si prošla obdobím zákazů, pálení knih, cenzůrou, kriminalizací a psychiatrizací oponentů, atd., takže těch, co mají másla na hlavě, je stále dostatek. úpadek církví už pozorují i ti ateisté, takže žádné novinky. ateisty mám ale nejradši, protože jejich mysl není pokřivená bláboly a ke spáse jsou mnohem blíže. člověku už to musí být trapné, když sleduje, jak nesvatí ustanovují někoho svatého. a přitom i ateistovi musí být divné, že svatost přeci musí udílet ten,… Číst dále ->

Jakub Jahl
Jakub Jahl
27. 7. 2024 14:05

Jsem rád, že jste konečně jasné spojení Šifry a Richarda Šiffera potvrdil. Teď ještě něco udělat s tím, aby časopis této sekty už dál nevycházel. Jinak se totiž brzo můžeme těšit na pokračování kutnohorské sekty. Je to podobné jako s kuřimskou sektou, o kterou se také už nezajímáte, a přitom její aktéři dál praktikují svou náboženskou převýchovu dětí na nových místech. Rád vám k tomu řeknu víc, ale vy asi nebudete mít zájem s tím něco dělat. Přispěcháte teprve, až umřou lidi a bude to v médiích.