Premiér Módí se těší podpoře také v americké indické diaspoře

V sobotu 1. června se v Indii po šesti týdnech uzavřou volební místnosti. Jak uvádí například německé zpravodajství Deutsche Welle, Indové mohou napříč celým územím vybírat ze šesti národních stran a ze sedmapadesáti v jednotlivých federálních státech (v češtině více o indických volbách například zde). Mezi nejsilnějšími subjekty je i tentokrát vládní Indická lidová strana (zkr. BJP) premiéra Nárendry Módího, která svůj volební program staví zejména pro osmdesátiprocentní hinduistickou většinu obyvatel Indie. Indický premiér, který se dostal k moci na základě slibu, že z Indie udělá hinduistický národ, prosadil ideologii, díky níž je víra ústředním bodem indické identity. Současně s legislativou, jako je nedávno implementovaný zákon o změně občanství, se pokouší omezit zejména práva muslimské menšiny.

Vzrůstajícího hinduistického nacionalismu v Indii si všímají také zahraniční média a komentátoři a nezřídka vyjadřují obavy z eskalace napětí vůči muslimské menšině (tvoří asi 14 % indického obyvatelstva) a dalšího politického vývoje Indie směrem k Módího autokracii. Velké popularitě se ale premiér Módí těší také u zástupců indické diaspory v zahraničí. Zpravodajství Religion News Service informuje o této podpoře prostřednictvím rozhovoru se zástupci pěti amerických hinduistických a indických organizací, kteří se rozhodli aktivně působit proti výše nastíněné interpretaci politického vývoje v Indii.

Označování Módího politiky za „nacionalistickou“ považují za extrémně urážlivé. Připisují mu záměr zvrátit příznivý politický vývoj v zemi, který způsobuje její ekonomický a politický růst. Za silně enervující považují slovní spojení „hinduistický nacionalismus“ a tvrdí, že „hinduistický étos je automaticky sekulární. Považuje všechna náboženství za možné cesty ke stejnému cíli – k dosažení nirvány nebo spásy.“ Prostřednictvím různých veřejných besed, videí a podobných prostředků chtějí proto „vzdělávat své americké sousedy a bojovat tak s mylným vnímáním situace v Indii“ (například dění kolem výstavby hinduistického chrámu v Ajódhje na místě zbořené mešity – psali jsme zdebylo podle nich dezinterpretováno). Také některá národnostní sdružení Indů žijících ve Spojených státech upozorňují na silnou diskriminaci hinduistů ve Spojených státech, přičemž ve videích jako „Boření mýtů o útlaku indické muslimské menšiny“ tvrdí, že Indie zachází s příslušníky své muslimské a křesťanské menšiny lépe.

Náhledová fotografie: Shivam Kumar, Pixabay.

Psali jsme v Dingiru:

Stanislava Vavroušková, Bojovný hinduismusDingir 6 (4), 2003, s. 128–129: zde.

téma Náboženství a politikaDingir 6 (4), 2003: zde.

téma Náboženství a národní identitaDingir 16 (4), 2013: zde.

téma Náboženský nacionalismusDingir 24 (4), 2021: zde.

Související příspěvky:

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments