Některá česká média (například zde) si všimla dalšího kroku v bolestivém sporu mezi indickými náboženskými nacionalisty a muslimskou menšinou o posvátné místo v městě Ajódhja v indickém státě Uttarpradéš. Krátce řečeno, předchozí kroky byly tyto:
1. Muslimský dobyvatel a zakladatel Mughalské říše Bábur (1483–1530) nechal v letech 1528–1529 postavit mešitu v Ajódhiji na místě údajného rodiště indického národního hrdiny Rámy a současně na údajném místě Rámova chrámu (Ráma je višnuisty ctěn jako sedmý avatár Višnua).
2. Přesvědčení, že Báburova mešita je nespravedlností a symbolem pokoření Indů a že Rámův chrám musí být obnoven, bylo patrně vždy živé, ale rozšířilo se hlavně poté, co Indie získala nezávislost. Kvůli nepokojům nebyla mešita od roku 1949 používána jako místo modliteb.
3. To ale nestačilo. Po vzedmutí indického nacionalismu na konci 80. let vzrostl také vliv hnutí „Rámovo rodiště“ a hnutí získalo zastání ve stále mocnější Indické lidové straně (BJP). Dav, podporovaný tímto hnutím, Báburovu mešitu roku 1992 srovnal se zemí. Násilné nepokoje mezi indickými nacionalisty a muslimy způsobily v následujících dnech smrt asi dvou tisíc Indů.
4. V následujících letech se rozhořel spor o pozemek a o právo na něm stavět. K soudu se spor dostal roku 2002.
5. Na místní úrovni soud rozhodl spor roku 2010 tak, že dvě třetiny pozemku připadly zastáncům stavby Rámova chrámu, jedna třetina muslimům. Obě strany se proti rozsudku odvolaly a napětí nepolevovalo. Spor převzal Nejvyšší soud.
6. Napětí zvýšil Naréndra Módí, který jako guvernér státu Gudžarát vedl roku 2014 ve volbách BJP a slíbil postavení Rámova chrámu. Volby vyhrál, stal se ministerským předsedou Indie a je jím dodnes. Demonstrací za urychlení rozsudku Nejvyyšího soudu a za výstavbu Rámova chrámu se účastnily desítky tisíc Indů (psali jsme o tom zde).
7. Nejvyšší soud rozhodl v listopadu roku 2019 a dovolil, že na pozemku může být postaven Rámův chrám. Místním úřadům soud přikázal poskytnout muslimům náhradní pozemek, na němž by mohli postavit novou mešitu (psali jsme o tom zde). Případ Báburovy mešity se stal precedentem: k poškození a znesvěcení další mešity došlo dokonce v hlavním městě letos v únoru (psali jsme o tom zde).
8. Navzdory opatřením proti šíření koronaviru se premiér Módí včera výjimečně vydal na cestu. V Ajódhji slavnostně položil základní kámen budoucího Rámova chrámu. Indický náboženský nacionalismus tak posílil dvakrát: právě včera totiž uplynul rok od další akce, velmi citlivé pro indické nacionalisty i indické muslimy: loni byl zrušen autonomní status státu Džammú a Kašmír, jediného indického státu, v němž mají muslimové většinu. Území se stalo pouze svazovým teritoriem Indie (psali jsme o tom zde).
Náhledový obrázek: Nárendra Módí se včera před položením základního kamene účastnil bohoslužby (púdži) v Hanumánově chrámu v Ajódhji. Foto: zde.
Související články:
Indický nejvyšší soud rozhodl spor hinduistů a muslimů v Ajódhji: zde.
Masívne protesty za výstavbu hinduistického chrámu na mieste zdemolovanej mešity: zde.
Indie: Obnova „slavné hinduistické minulosti“ se dotýká i místních jmen: zde.
Šrámy na indické duši: zde.
Zápas mezi indickými nacionalisty a muslimy eskaluje: zde.
Psali jsme v Dingiru:
Stanislava Vavroušková, Bojovný hinduismus, Dingir 6 (4), 2003, s. 128–129: zde.
téma Náboženství a politika, Dingir 6 (4), 2003: zde.
téma Náboženství a národní identita, Dingir 16 (4), 2013: zde.