Tělo a tělesné modifikace v náboženstvích: vychází nový Dingir

Dnes vychází první letošní číslo 27. ročníku populárně odborného religionistického časopisu Dingir. Přinášíme editorial k jeho tématu

„Tělo a tělesné modifikace v náboženstvích“:

Pojetí lidského těla a tělesnosti tvoří neodmyslitelnou součást všech světových náboženských systémů, týká se tedy i religionistiky a antro­pologie náboženství. Náboženské systémy před nás kladou specifické otázky: Patří tělo jen osobě, která jej používá? Jak souvisí úprava tělesné schránky s duchovním stavem člověka? Je různost těl odrazem něčeho vyššího? – Těla v této své různosti mají mnoho vlastností, mezi ty nejvýraznější však patří bolest. Bolest jako projev fyziologických pochodů těla, jako hraniční prožitek blížící se samotné smrti, ale jako mystická cesta k transcendentnu. Právě téma bolesti, úprav těl a s tím souvisejících náboženských interpretací je červenou linkou tohoto čísla. Je to velmi pestré číslo co do tradic praktik, ale ani jím se téma zdaleka nevyčer­pává.

Za úvodní text je možné považovat „Svět tělesných modifikací“ Pavla Nikolaje Duška, který od architekta Loose po religionistu Eliadeho představuje různé přístupy lidstva k úpravám těl. Ivy Helman v překladu Hany Frankové uvede čtenáře do židovského myšlení, když probírá tělesné modifikace v judaismu, a to především z feministického hlediska. Muslimskou tradici, konkrétně šíitskou, pak ve vztahu k tělu, bolesti a mučednictví rozebírá Lukáš de la Vega Nosek. Do zcela jiného myšlenkového světa vtáhne článek Ondřeje Havelky, který na příkladu afrického užívání labret, skarifikací a úprav lebky rozebírá možné náboženské interpretace těchto na první pohled neobvyklých praktik.

Kateřina Hlaváčová přispěla krátkou studií amerického prostředí, rozebírající různé (proti)potratové politiky, rozhovorem s Annou Mothejlovou, jež osobně propojuje duchovní praxi s tělesnými modifikacemi. Alena Lochmannová a Ondřej Kolář otevírají čtenářkám a čtenářům český vězeňský svět skrze problematiku vztahu vězeňského tetování a náboženské tematiky. Konkrétní hinduistický rituál spojený s bolestí, mauricijský Thaipusam kavadi, představuje ve svém textu Eva Kundtová Klocová. Do prostředí alternativní spirituality nechává nahlédnout Karolína Grunclová prostřednictvím pojednání o tzv. cyklické spiritualitě. V neposlední řadě je součástí tohoto vyčerpávajícího čísla text promlouvající džinismu – Josef Bartošek se něm věnuje vztahu indických asketických tradic k tělu. Tento bolestiplný Dingir již téměř uzavírá rozhovor s Isabelle Jonveauxovou o monastickém životě. Vedla ho Alexandra Lebriez a následně recenzovala knihu Jonveauxové na stejné téma. Posledním textem k tématu je úryvek ze studie Jaroslava Klepala „Tělesné způsoby pozornosti hnutí Haré Kršna“. Dali jsme mu název „Nejsme tato těla.“

V redakci věříme, že toto číslo bude pro vás přinejmenším stejně zajímavé jako pro nás a že oceníte jeho pestrost dotvořenou četnými fotografiemi a ilustracemi. Jedna z nich je i na této stránce: je na ní bosenská žena roku 1910. Její tetování sloužilo původně jako ochrana před nucenou konverzí v dobách osmanské říše. Tradice křesťanských tetování však okupaci přetrvala.

Číslo 1/2024 vychází 12. března 2024 s tématem „Tělo a tělesné modifikace v náboženstvích“.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments