Chrám, prezidentský kandidát i premiér: význam i sebevědomí indické diaspory ve světě roste

Minulou neděli (8. října) byl v Robbinsville, v americkém severovýchodním státě New Jersey, slavnostně otevřen největší hinduistický chrámový komplex ve Spojených státech. V této zemi je asi sto hinduistických chrámů, ale chrám Akšardhám (příbytek božství) má reprezentovat celé společenství téměř pěti milionů Američanů s indickými kořeny. V rozlehlém areálu chrámu je také návštěvnické centrum nebo muzeum.

Chrámový komplex Akšardhám v americkém Robbinsville.

Je to již třetí chrám s názvem Akšardhám, který postavila a otevřela indická náboženská společnost BAPS,[1] součást višnuistické sampradáji (tradice), založené Bhagvánem Svámínárájanem (1781–1830), indickým asketou, jóginem a – podle přesvědčení následovníků – vtělením boha Krišny. Organizaci BAPS založil roku 1905 v rámci této sampradáji Šástridží Mahárádž (1865–1951); oficiálně vznikla roku 1907. Silné zázemí má v indickém státě Gudžarát, na jehož území Svámínárájan inicioval v závěru života stavby chrámů a kde také zemřel. V Gudžarátu, u Ahmadábádu, největšího města tohoto státu, otevřela BAPS výstavní chrám Akšardhám již roku 1992. Roku 2005 byl Akšardhám otevřen otevřen i v Novém Dillí jako největší hinduistický chrámový komplex na světě. Podle prezentace BAPS vzniklo díky této organizaci již více než 1 100 chrámů na celém světě.

Chrám Akšardhám v Robbinsville.

Tak ohromné dílo by nemohlo být vykonáno bez dobrovolníků. Séva, nezištná služba ve prospěch společenství, je součást zbožnosti i těch asi 12 tisíc dobrovolníků, kteří se na stavbě chrámu v americkém Robbinsville podíleli. Několik z nich ale podalo roku 2021 žalobu na BAPS kvůli údajnému zadržování mzdy, porušování bezpečnostních předpisů a zneužívání zaměstnanců. Žaloba vyvolala diskusi v americké společnosti o dobrovolnické práci, ale byla letos stažena.

Tato nepříjemná událost je jen maličkostí ve srovnání s významem, který indická diaspora v USA otevření chrámu přikládá. Ukazuje totiž, že z amerických Indů se stala sebevědomá menšina. Jiným dokladem pro to je pořádání Měsíce indického náboženského dědictví (Hindu Heritage Month) v několika amerických státech. Organizuje ho právě nyní v říjnu Hinduistická americká nadace, která dlouhodobě usiluje o vzdělávání americké veřejnosti ve smyslu znalostí indické kultury a náboženství. A indickou menšinu ve Spojených státech a její náboženství reprezentuje i úspěšný podnikatel Vivek Ramaswamy (* 1985), který se jako kandidát na prezidenta účastní primárek republikánské strany. Indické kořeny má (ale o náboženství příliš nehovoří) i současná americká vysoká vládní úřednice Neera Tandenová (* 1970).

Ramaswamymu možná slouží jako vzor Rishi Sunak (* 1980), současný britský premiér, který také pochází z indické diaspory. (Ve Velké Británii žije asi jeden a půl milionu obyvatel s indickými kořeny.) I jeho kariéra prokazuje, že v některých zemích je současná indická diaspora jiná, než byli například dělníci v Jihoafrické republice, jejichž základní práva hájil na konci 19. století Móhandás Karamčand Gándhí (1869–1948), nebo dělníci, kteří byli ještě nedávno v arabských „ropných“ státech „občany druhé kategorie“. Tito Indové stáli nebo ještě stojí na samém okraji společností, do nichž imigrovali. Charakter dnešní indické diaspory ale tvoří generace, která se v některých zemích již nepřehlédnutelně společensky prosazuje.

Poznámka:

[1] Bochasanwasi Akshar Purushottam Swaminarayan Sanstha.

Článek byl inspirován texty z Religion New Service (zde, zde a zde) a dalšími zdroji.

Všechny fotografie: BAPS.

Související články:

Subscribe
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments
Lubomír Ondračka
Lubomír Ondračka
26. 10. 2023 20:12

Drobná oprava: akšardhám (nikoli akšardam).