Kontemplativní tarot: Křesťanský průvodce kartami

Kniha The Contemplative Tarot: A Christina Guide to the Cards (Kontemplativní tarot: Křesťanský průvodce kartami) vyšla letos v září v nakladatelství St. Martin’s Essentials ve Spojených státech. Přináší pozoruhodné setkání tarotových karet a křesťanské, zejména katolické, duchovní praxe.

Kontemplativní tarot: Křesťanský průvodce kartami. Foto: MČ.

Kniha odráží pozoruhodnou životní cestu autorky Brittany Mullerové. Vyrůstala v křesťanské rodině, její rodiče nejprve střídali jednu protestantskou denominaci za druhou, než trvale zakotvili v katolicismu. Stejně tak i Mullerová, která strávila dospívání četbou svatého Augustina a dalších katolických světců a mystiků. V dospělosti však víru opustila a stala se agnostičkou. Během mateřské dovolené objevila tarotové karty a skrze křesťanské archetypy, které karty obsahují, se postupně vrátila zpět ke katolické víře. Tarotové karty však neopustila. Naopak se staly nedílnou součástí její křesťanské duchovní praxe.

Ve své denní praxi pracuje Mullerová s tradičním tarotem Rider-Waite-Smith tarotem. Ten vytvořili v roce 1909 britský okultista Arthur Edward Waite (1857-1942) a jamajsko-britská výtvarnice Pamela Coleman Smithová (1878-1951), oba katolíci. Tento tarot je dnes nejrozšířenější tarotovou sadou a je většinou lidí pracujících s tarotem vnímán jako svého druhu „kanonický“.

Mullerová nabízí jednoduché metody, jako je například modlitba s kartou: člověk si vylosuje kartu, vtiskne si jí do paměti a poté se modlí, přičemž pozoruje, jak se slova modlitby a tarotový obraz překrývají, doplňují, jaké z jejich setkání vznikají nové významy, konflikty či shody.

Knihou prostupuje výrazná tendence přinést čtenáři jakési „evangelium kontemplativní spirituality“. Nabízí rozjímání nad obrazy a v modlitbě jako duchovní lék na dnešní uspěchanou a roztěkanou dobu. Jak říká Mullerová: „Jedna z nejlepších a nejsilnějších věcí na tarotu je to, že je zkrátka nemožné míchat tarotový balíček a zároveň držet v ruce mobil.“

Mullerová propojila tarot s duchovními cvičeními Ignáce z Loyoly, konkrétně s večerním examenem. Při něm se člověk v modlitbě ohlíží za uplynulým dnem: nejprve hledá chvíle, kdy byl v daném dni Bohu nejblíže, a poté naopak chvíle, kdy si přišel Bohu vzdálený. Mullerová nabízí možnost si ke každé z daných otázek vytáhnout kartu. Karta může pomoci objasnit, v jakých situacích jsme během dne byli Bohu blízcí či vzdálení.

V úvodní části knihy přináší Mullerová poměrně erudovanou a zároveň srozumitelnou historii tarotu. Odmítá rozšířené mýty o „egyptském“ či dokonce „atlantském“ původu karet, ale přidržuje se historických faktů. Poukazuje na to, že tarot vznikl v renesanční Itálii, tedy v prostředí naplněném katolicismem, ale také zájmem o antickou kulturu.

Mullerová se snaží v knize o ekumenický přístup, zároveň přiznává, že její pojetí křesťanství ve vztahu ke kartám má základ v katolicismu. Kniha je ovlivněna autorčinou četbou životopisů katolických světců a mystiků, ale také papežských encyklik. Nejvíce však vychází z Písma.

V hlavní části knihy je představeno všech 78 tarotových karet. Každá je opatřena citátem ze Starého či Nového zákona, autorčinou „tarotově-křesťanskou“ analýzou a závěrečnými reflektivními otázkami, které mohou čtenáři pomoct kartě (i sám sobě) lépe porozumět.

Specifickou skupinu tvoří dvorní karty (Pážata, Rytíři, Královny a Králové): ty nejsou opatřeny výroky z Písma, ale citáty různých katolických mystiků a světců. S nimi autorka postavy na dvorních kartách ztotožňuje. Z Královny pohárů se tak stává Terezie z Ávily, z Krále pohárů se stává Jan od Kříže, Páže disků je Františkem z Assisi, zatímco Páže mečů je Terezií z Lisieux.

Kniha je autorčinou prvotinou a je zpracována velmi kvalitně, bohužel ale zřejmě osloví jen poměrně úzký okruh čtenářů. Kontemplativní tarot je bezpochyby velmi atraktivní kniha pro všechny, kdo jsou křesťané, nebo alespoň mají ke křesťanství živý vztah, a zároveň se zabývají tarotovými kartami. Zajímavá by mohla být rovněž pro křesťany, kteří se doposud s tarotem nesetkali, ale jsou takovému druhu duchovní praxe otevření a rádi by se o něm něco dozvěděli. Avšak pro tu část společnosti, která se zabývá tarotem, ale nemá vztah ke křesťanství, bude zřejmě nepřístupná.

Ilustrační náhledová fotografie ze zdroje zde.

Související příspěvky:

 

 

Subscribe
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments
Vegemasián
Vegemasián
2. 1. 2023 16:25

Jsem vegetarián, který úplně normálně jí maso. Tolik asi k těm katolíkům, kteří praktikují magii.

Harold
Harold
Reply to  Vegemasián
3. 1. 2023 2:10

Nemohu říci, že bych v textu nacházel zmínku o magii.

Vegemasián
Vegemasián
Reply to  Harold
4. 1. 2023 23:43

Já to říci mohu.