Americká agentura Springstide Research Institute zveřejnila výzkumnou zprávu projektu „The State of Religion & Young People 2020“ (zkrácenou verzi výzkumné zprávy v el. podobě lze získat zde), který se zaměřoval na postoje současné dospívající generace (tzv. „generace Z“, tedy lidí narozených po roce 1995) v otázkách náboženství a duchovního života. Z výsledků vyplývá, že až 51 % mladých Američanů ve věku od 13 do 25 let zapojuje do svého duchovního života také některou z věšteckých technik, nejčastěji pravděpodobně tarot. Přibližně u 17 % respondentů se jedná o denní praxi, 25 % dotázaných věští nejméně jednou týdně, 27 % jednou za měsíc a 31 % méně než jednou za měsíc.
Vzorek tvořilo deset tisíc respondentů vybraných tak, aby co nejlépe kopírovali současnou demografickou strukturu mladých Američanů. Data byla následně vyhodnocována na základě vyplněných dotazníků a sto padesáti hloubkových rozhovorů. Z výsledků vyplývá, že zájem o tarot a věštění není pro mladou generaci v rozporu s některou z tradičních forem náboženského života. Mnoho mladých se i nadále hlásí ke své tradiční víře, ale zároveň hledá způsoby, jak ji nějak obohatit nebo doplnit. Zároveň je možné vidět i souvislost s tím, do jaké míry jsou nějaké způsoby nahlížení budoucnosti součástí původní kultury zmíněných náboženských okruhů. Věštění je nejoblíbenější mezi mladými lidmi, kteří se identifikují jako ruští nebo řečtí pravoslavní (78,1 %), mormoni (69,4 %) nebo Židé (62,1 %). Nejnižší zájem o podobné praktiky vykazují deklarovaní ateisté (34,4 %). V těsném závěsu za ateisty jsou ti, kteří se nehlásí k žádné konkrétní tradici.
Výzkum se specificky nezabýval menšími náboženskými skupinami, v nichž je věštění považováno za běžnou součást náboženské praxe, jako je novopohanství, druidství, Wicca nebo africká tradiční náboženství. Dostupná byla pouze kategorie „jiné“. V té se objevilo 61 % respondentů, kteří uvedli, že do své praxe tarotové karty a věštění také zahrnují.
Zpráva nespecifikovala, jaké praktiky věštění jsou mezi mladými lidmi nejoblíbenější, pracuje pouze s kategorií „tarot a věštění“, ale na reálně rostoucí oblibu tarotu v posledních letech ukazují také data o prodeji. Server Religion News Service odkazuje v té souvislosti na informaci zveřejněnou na internetové prezentaci novin The New York Times, v níž se uvádí, že jen v letech 2016 a 2017 stoupl prodej tarotových karet o 30 %. Pro oblibu tarotu hovoří také jeho variabilita co do provedení i snadná dostupnost. Podle výsledků výše zmíněného výzkumu je pro generaci Z typické, že dává i v duchovní sféře přednost tomu, aby si mohla vše tvořit a vybírat dle vlastního vkusu, objevovat, zkoušet a případně zase snadno opouštět bez závislosti na autoritách. Navíc je „generace Z“ dominantně vizuálně orientovaná a své zkušenosti čerpá a sdílí přes sociální sítě jako jsou Instagram, Youtube nebo Tik Tok. Tím si obliba nějakého prvku nebo životního stylu snadno nachází své příznivce, destigmatizuje se a rychle se stává masovou. Zájem mladých lidí o tyto alternativní způsoby duchovního života a touhu po nahlížení budoucnosti navíc i podle výzkumníků ze Springstide Research Institute podpořila také pandemie nemoci covid-19, která je na dlouhou dobu vyřadila z institucionalizovaných forem náboženství a zároveň akcentovala nejistotu budoucnosti.
S využitím článků zde, zde a zde.
Náhledová fotografie: Tarotové karty. Geraldine Dukes, Pixabay.
Související příspěvky:
Na základě četby nějaké primární literatury k tarotu a debat s několika lidmi, kteří s tvarohem pracují, připojím pár slov, jak praxe tarotu vypadá. Všechny karty, nebo jen velká arkána, což je v různých typech různý počet, něco málo přes dvacet karet, mimo “barvy” a “čísla” malých arkána podobné známým karetním hrám, mají symbolickou hodnotu. Znázorňují etapy duchovní cesty. Bývají vykládány i jako znázornění archetypů kolektivního nevědomí v návaznosti na Carla Gustava Junga. Vytažení karty pak je podnětem k rozjímání nad archetypem ve vztahu k sobě, k aktuálnímu období, vztahům a událostem v něm. Význam karty je dán tradicí, je popsán ve výkladovém literatuře, ale pracuje na něm i… Číst dále ->
Omlouvám se za chybu ve druhém odstavci. má být “malých arkán odobných”