Nedávno jsme zde informovali o vztahu epidemie koronaviru a dalšího vzedmutí protimuslimských nálad v indické společnosti, posilovaných nacionalistickou politikou vládnoucí Indické lidové strany (BJP) v čele premiérem Narédrou Módím. Podívejme se nyní na několik příkladů náboženské interpretace pandemické situace z hlediska indické politiky, ale i z pohledu lidového náboženství.
Předseda BJP za Západní Bengálsko Dilip Ghóš během rituálů k uctění bohyně Manasy ve Východním Midnapuru prohlásil, že lidé mající požehnání hinduistických božstev se nemusejí obávat možného nakažení koronavirem: „Podívejte, kolik lidí se tu shromáždilo. Tisíce lidí se jich tu modlí. Pijí vodu, jedí obětiny. Dokonce si ani nemyjí ruce. Nebojí se nemoci. Společně tu jíme obětiny. Nic se nám nestane, protože požehnání bohů je s námi.“ V duchu hinduistického nacionalismu, který je pro stranu BJP typický, dal najevo i přesvědčení o indické duchovní nadřazenosti, včetně uštěpačné poznámky vůči Spojeným státům: „V jiných zemích jsou lidé uzavřeni ve svých domovech. Sice přistáli na měsíci, ale teď se ani neodváží vyjít ven.“[1] Není přitom náhodou, že toto prohlásil právě během uctívání bohyně Manasy, neboť ta má na starost ochranu nejen před hady a hadím kousnutím, ale i před neštovicemi a dalšími infekčními chorobami.
Ještě mnohem dále ve své náboženské interpretaci pandemie došel svámí Čakrapáni, asketa,[2] aktivista a předseda ultranacionalistické politické strany Hindu Mahásabhá.[3] „Korona není virus, ale avatar ochraňující ubohé bytosti. Přišel jako posel smrti a trestu pro ty, kteří je jedí.“ Konkrétně přirovnal koronavirus k mýtickému Narasimhovi zabíjejícímu démona, tedy k avatarovi boha Višnua s lidským tělem a lví hlavou, který má Číňanům „dát lekci kvůli mučení zvířat a obrátit je na vegetariánství“. Číňané však dle svámího mají i přes božský hněv jistou šanci na záchranu. Čínský prezident Si Ťin-pching by měl „vytvořit idol Korony a hledat u ní odpuštění“ a čínské obyvatelstvo by se mělo zříci pojídání masa a „příslíbit, že už neublíží žádné nevinné bytosti“, čímž umožní utišení avatarova hněvu a jeho návrat do světa, z kterého přišel.[4]
Není známo, že by si tato doporučení vzal jakýkoli Číňan k srdci, nicméně pravděpodobně zcela nezávisle na svámím se uctívání koronaviru jako božské bytosti objevilo v jiné podobě v řadě indických vesnic. Koronavirus je zde chápán jako projev hněvající se bohyně označované jmény Korona Má či Korona Déví. V Uttarpradéši vykopala skupina žen na poli jámu, naplnila ji vodou a nabídla bohyni obětiny v podobě devíti hřebíčků a devíti kusů tradičního indického cukroví (laddú) z cizrnové mouky. Zakrátko je následovala řada žen z blízkých vesnic, které rituál zopakovaly.
Na mnohých dalších místech v Džhárkhandu a Ásámu se skupiny žen sešly na břehu řek, pod stromy, či v chrámech, aby provedly rituály k uctění bohyně. „Našly jsme útočiště u bohyně koronaviru, která bude utišena naším uctíváním. Doktoři selhali v léčení nemocných a vědci nedokázali vytvořit účinný lék. Proto jsme začaly uctívat bohyni koronaviru, abychom zajistily, že naše rodiny zůstanou v bezpečí,“ řekla Najna déví, obyvatelka města Ráňčí v Džhárkhandu. Hněv bohyně, který je třeba utišit se dle dalších žen neprojevuje pouze pandemií, ale i přírodními katastrofami: „Naši zemi postihly cyklony kvůli bohyni koronaviru a nikdo nic neudělal proto, aby bohyni utišil. Proto jsme se sešly, abychom svým uctíváním utišily její hněv.“ Videa zachycující tyto rituály se v Indii přes noc staly virálem sdíleným na sociálních sítích, zatímco indické úřady je označily za projev pověrčivosti. Slíbily, že ve spolupráci s policí a dalšími státními složkami zesílí svou osvětovou zdravotnickou kampaň.[5]
Poznámky:
[2] Svámí Čakrapáni byl v minulosti organizací hinduistických svatých mužů označen za podvodníka, který s asketickým způsobem života nemá nic společného. Svámí v reakci na to nařkl z podvodu své kritiky. Viz zde.
[3] Členové tohoto hnutí provedli v roce 1948 úspěšný atentát na Máhatmu Gándhího.
[5] Viz zde. Video zachycující rituál zde.
Související příspěvky:
Virus jako odplata: zde.
Virus jako konspirace: zde.
Virus jako šance: zde.
Šrámy na indické duši: zde.
Pandemie posílila protimuslimské nálady v Indii: zde.
Indický nejvyšší soud rozhodl spor hinduistů a muslimů v Ajódhji: zde.
Masívne protesty za výstavbu hinduistického chrámu na mieste zdemolovanej mešity: zde.
Indie: Obnova „slavné hinduistické minulosti“ se dotýká i místních jmen: zde.
Alternativou pro ochranu je svatá Korona: https://www.cirkev.cz/cs/aktuality/200316svata-korona-patronka-pred-epidemiemi