Jednou z nejaktivnějších a i mediálně nejznámějších chasidských skupin jsou tzv. braclavští chasidé. Jedná se o následovníky Nachmana z Braclavi, zajímavého a nekonvenčního rabína (1772–1810). Nachman je všeobecně známý i tím, že se každý rok v období židovského Nového roku k jeho hrobu v Umani na Ukrajině sjíždějí desetitisíce jeho ctitelů.
Nachmanova popularita se ještě zvýšila, když v roce 1922 prohlásil jistý rabi Jisrael Dov Odesser, že mu Nachman – tehdy již 112 let mrtvý – poslal písemný vzkaz, známý jako „petek“. V tomto dopise je Odesserovi doporučováno, aby odříkával mantru, která je vlastně rozložením Nachmanova jména: NA – NACH – NACHMA – NACHMAN – MEUMAN (z Umaně). Asi i díky tomu, že se Odesser dožil 108 let (1884–1994), se tato mantra stala velice populární. Na svých kipách (jarmulkách) ji mají napsánu nejen následovníci rabiho Odessera, ale v Izraeli je často nasprejovaná na zdech nebo používaná jako sticker na autech.
A z této radikální podskupiny braclavských chasidů se oddělila ještě radikálnější skupina pod vedením Daniela Ambashe (1955–2022). Tato skupina byla nejen veřejně polygamní, ale podle mnohých svědectví v této komunitě docházelo i k velice závažným trestním činům, zvláště nejrůznějšímu zneužívání dětí. Nejen, že děti byly krutě trestány, včetně elektrických šoků, ale museli jako trest jíst Ambashovy výkaly apod. Kromě toho se v komunitě Ambash dopouštěl nejrůznějších mravnostních zločinů včetně toho, že „jako součást výchovy“ přede všemi znásilnil svoji vlastní dceru.
Když jedna z jeho manželek kult opustila a upozornila na prováděné praktiky, začala se o skupinu zajímat izraelská policie, která po důkladném vyšetřování prohlásila, že se jedná o jeden z nejhroznějších případů zneužívání dětí v izraelské historii. Následně byl pak Ambash v roce 2013 odsouzen ke 26 letům žaláře. Avšak i po jeho zatčení jádro komunity zůstalo aktivní a věrné mu taky zůstaly čtyři nejoddanější manželky.
Ty všude vystupují společně a snaží se očistit Ambashovo jméno a přesvědčit veřejnost, že celý proces byl proti Ambashovi zinscenován. Společně vydávají knihy, natáčejí videa i s snaží působit na média. Dokonce společně také podaly žádost vedení věznice o společnou tzv. intimní návštěvu, a to s odůvodněním, že právě takto jsou zvyklé praktikovat manželský život. (I na setkání do kavárny se mnou přišly všechny čtyři.) Společně tyto čtyři také založily politickou stranu (KAMA) s ambicí dostat se do izraelského parlamentu. Jako hlavní bod programu má usilování o osobní svobodu člověka bez zásahů státní moci.
Minulý pátek ráno (10. 6. 2022) byl Daniel Ambash (68) nalezen ve své cele mrtvý. Policie ještě vyšetřování jeho úmrtí definitivně neuzavřela. Ale vzhledem k tomu, že se Ambash nedávno vrátil z vězeňské nemocnice, kde si léčil problémy se srdcem, předpokládá se, že se jednalo právě o tuto příčinu jeho smrti.
A tak skončila „kariéra“ muže, který jako mladý působil v baletním souboru ve Francii, ale později se přiklonil k tradičnímu judaismu a přes radikální odesserovské chasidy dospěl až k založení vlastní komunity, dnes většinou označované jako „Jeruzalémské sekta“.
Náhledová fotografie: Daniel Ambash s kipou s odesserovskou mantrou.
Související články:
Izraelem hýbe další kauza z prostředí ultraortodoxních Židů
Pochybnosti kolem smrti Šlomo Helbranse
Satmarský chasidismus v podání netflixu
Panna z Ludmiru: jediná žena, která se těšila postavení chasidského cadika