V novoroční bilanci náboženského života za rok 2020, který každoročně připravují redaktoři pořadu Hergot rádia Wave Českého rozhlasu spolu s religionistou Zdeňkem Vojtíškem (záznam rozhovoru je dostupný zde), zaznělo, že během uplynulého roku byly Ministerstvu kultury České republiky podány dva návrhy na registraci nových náboženských subjektů. První z nich je Náboženská společnost Boží dvojice, která o registraci požádala v dubnu. Přesně o měsíc později požádala o registraci Náboženská společnost Slované. Informace o navrhovaných, registrovaných i odmítnutých náboženských uskupeních je možné nalézt na webových stránkách Ministerstva kultury ČR zde.
O aktivitách novopohanů, mezi nimiž jako vůdčí osobnost vystupuje Zdeněk Ordelt, jsme na stránkách Infoservisu psali již dříve, naposledy v souvislosti se vzpomínkovou akcí u příležitosti výročí bitvy na Bílé hoře (zde). Zdeněk Ordelt je také jedním z devíti šamanů, kteří poskytli svůj pohled pro religionistickou publikaci Heleny Dyndové Český šamanismus v rozhovorech, která vyšla v lednu roku 2019 (psali jsme zde a zde). „Pokud by byla registrována Náboženská společnost Slované, byla by to první náboženská společnost, která patří do kategorie novopohanství. (…) Je to iniciativa pana Zdeňka Ordelta, což je poměrně známá postava v české pohanské scéně. Je to právě ten, který založil i Slovanský kruh. Současné pohanství jako takové spojuje jak náboženskou praxi, tak i bádání,“ řekl Vojtíšek ve výše zmíněném rozhovoru. Dodává, že pro mnohé současné pohany je velmi typické, že se věnují bádání v pohanství a že je pro mnohé z nich možná důležitější bádat, číst knihy a hledat v pramenech než vykonávat nějaké konkrétní rity. Zdeněk Ordelt obě tyto věci spojuje v ideu návratu ke slovanským kořenům a objevování slovanské spirituality např. i v českém a moravském folklóru. Vzhledem k dlouhodobému a organizovanému působení pohanských skupin u nás se žádost o registraci Náboženské společnosti Slované jeví jako zcela logický krok.
Mnohem zvláštněji, troufám si říct dokonce experimentálně, působí druhá žádost o registraci, a sice registraci Náboženské společnosti Boží dvojice, o které jinak ve veřejném prostoru dosud nebylo slyšet a pravděpodobně zatím nemá ani utvořený okruh zájemců o své učení. Na velmi jednoduchých webových stránkách (zde) je možné získat několik velmi obtížně čtivých dokumentů, které obsahují ne zcela srozumitelnou formulaci přesvědčení, že „jsou vždy dvojice lidí mající jednu duši a dvě fyzická těla, miliardy lidských dvojic, jednou duší pohybují dvěma fyzickými těly, stejně jako Bůh a Bohyně jsou neoddělitelným celkem mající jen jednu duši.“[1] Další dokumenty pak tuto informaci rozvíjejí v tom smyslu, že duše byla stvořena Bohem a Bohyní pro dvě fyzická těla, která jsou vždy jedno mužského a druhé ženského pohlaví. Naplnění této dvojí tělesnosti je pak úkolem pro člověka, který musí najít druhé tělo své duše opačného pohlaví a spojit se s ním ke společnému životu. „Boží dvojice se snaží omezit zmatku z mediálních prostředků o vztazích (televize, rádio, internet, časopis, kniha) a zmatku mínění lidí o vztazích, vědeckých teorií a rizika z rychlých, tichých aut. Boží dvojice má přání o společnosti s mravními hranicemi a vymezením lidských vztahů, se zachováním soukromí a zdraví, práv občanů ČR věřících i nevěřících této víře,“ pokračuje 3. oddíl dokumentu Písemná povaha Náboženské společnosti Boží dvojice.[2]
Tyto základní myšlenky se následně v sedmnácti stránkovém dokumentu plném gramatických chyb stále opakují. Důraz je stále kladem na heterosexuální povahu dvojí tělesnosti duše, ochranu zdraví a soukromí člověka, na členství bez příspěvků, bez setkávání a bez povinností a na možnost přihlášení se k tomuto přesvědčení pro potřeby registrace u MK ČR. Opakovaně v textu zaznívá také ujištění, že po registraci tohoto učení u MK ČR už nebude moci být jeho zastávání vnímáno jako příznak duševní choroby. Zdá se, že šance na úspěch tohoto projektu ale není příliš vysoká. V procesu registrace je totiž kromě splnění dalších zákonných podmínek zapotřebí také předložení 300 zpětně ověřitelných podpisů osob, které se k takové náboženské společnosti hlásí. Ty Náboženská společnost Boží dvojice teprve shání právě prostřednictvím formuláře na webové stránce. Jako předseda a zároveň podle všeho jediný člen přípravného výboru vystupuje pan Stanislav Jirásek z Ostravy, který však nijak nezareagoval na pokus o navázání e-mailového kontaktu. Také facebooková stránka Boží dvojice nevykazuje žádnou aktivitu, má pouze dva sledující, a ani zde nepřichází na oslovení a dotazy žádná odezva kromě informace, že probíhá registrace. Celá věc tedy působí jako zatím zjevně marná snaha pana Jiráska teprve skrze pokus o registraci oslovit zatím neznámé osoby, které by snad mohli sdílet jeho duchovní přesvědčení.
Pozn.:
[1] Přihláška řadového člena Náboženské společnosti Boží dvojice. Dostupné online zde. Red. neupraveno.
[2] Písemná povaha Náboženské společnosti Boží dvojice, s vnitřním předpisem. Dostupné online zde. Red. neupraveno.
Související příspěvky:
V Česku působí již 42 státem registrovaných církví a náboženských společností.
41. registrovaná náboženská společnost.
Kněžské bratrstvo sv. Pia X. je registrovanou náboženskou společností.
Neregistrované náboženské společnosti (2019).
Boží dvojice je logickou odpovědí na Boží jedn(oti)ci v židovství a islámu a Boží trojici v křesťanství (či některých jeho směrech). Jen ta jedna duše ve dvou tělech je trochu bizarní představa, zřejmě inspirovaná pojetím tzv. soulmate v New Age.
Nabozenstvi Boží dvojice vzniklo nezavisle. Rozhodne se Bozi dvojice lidi nikdy nerozpoji, ani jiny druh odlouceni. Je to zalezitost vedomi, tedy vim, nebo o tom nevim. Tedy ze je kazda duse dvojici fyzickych tel. Proto nedochazi k setkani, naopak chrani si sve soukromi, hlavne si chrani sve fyzicke zdravi, proto neni Bozi dvojice zalezitostį hledani prijemne osoby. Toto nabozenstvi je pro lidi take, kteri nevytvori partnersky ztah, je to vira, ktera vznikla nezavisle na solmate new age, nezavisle na dvojplamenu.
Bozi dvojice nema predlohu, to je napsano v uvodu pisemne povahy. Dekuji za precteni.
Bozi dvojice nema souvislost s dnes oblibenymi nabozenstvimi, jako jsou krestanske, nebo zidovske a jine. Podobnost je mozne spatrovat tam, kde zminene nabozenstvi popisuje nijak oddelitelnou dvojice muze a zeny. Ovsem vzdy ma kazde nabozenstvi vlastni interpretaci sve viry. Take i romantika, i tedy teosofie. Bozi dvojice nikoho neposila hledat sve druhe ja, uci jak si sve druhe ja uvedomovat ve sve dusi a zit dal.
Otazka na bizardnost, jestli se vi nebo nevi, ze je kazda duse dvojice fyzickych tel, nebo je to ze zvyku necim navic, nebo je svoboda nabozenstvi v ČR teprve par desitek roku.