O křesťanech ve Vietnamu a v Číně – pronásledovaných i ponechaných na pokoji

Pět jmen vietnamských křesťanů odsouzených k vysokým trestům vězení uvedla při své přednášce Ngo Thuy Van, pracovnice společnosti Meta, a odkázala posluchače na seznam 244 vietnamských vězňů svědomí, které v současné době eviduje organizace NOW! Campaign (prezentuje se zde). Přednáška se konala v sobotu 30. března v rámci semináře o čínských a vietnamských křesťanech (program semináře je zde), jehož spolupořadatelem byla vyšší odborná škola Jabok (v její budově v Praze se dvoudenní seminář konal). Právě tuto školu paní Ngo Thuy Van absolvovala a nyní pracuje ve společnosti Meta, která (podle své internetové prezentace zde) podporuje cizince ve vzdělávání a pracovní integraci.

Navzdory drakonickým trestům za takové „zločiny“, jakými je „protistátní propaganda“ nebo „narušování místní bezpečnosti a pořádku“, nejsou jména těchto věřících mimo Vietnam příliš známa. Pastor Nguyen Trung Ton (*1971) byl odsouzen nejprve ke dvěma, loni pak ještě k dalším 12 rokům vězení, Nguyen Van Hoa (*1995) byl kvůli své pomoci obětem ekologické katastrofy roku 2016 (více viz např. zde) odsouzen na 7 let vězení, blogger a katolický aktivista Le Dinh Luong (*1965) pro narušování pořádku ke 20 letům vězení, lidskoprávní aktivistka Tran Thi Nga (*1977) byla několikrát zbita a nakonec odsouzena k 9 letům vězení, blogger, environmentální aktivista a řidič katolického kněze Hoang Duc Binh (*1983) byl odsouzen k 14 letům vězení.

Ve Vietnamu je podle ústavy z roku 2013 náboženská svoboda a podle referátu Ngo Thuy Van ji mnoho z asi 9 % křesťanských obyvatel Vietnamu víceméně prožívá, ale na druhou stranu je mezi vězni svědomí řada křesťanů, kteří se komunistickému režimu stali nepohodlní kvůli svému společenskému aktivismu, poukazování na státní násilí, větší míře vlivu na věřící nebo misijním úspěchům. Tyto úspěchy se mohou vymstít hlavně evan­gelikálním pastorům, kteří se často soustředí na misii v horských oblastech Vietnamu, osídlených chudými národnostními menšinami.

Podobný rozdíl mezi relativně svobodným praktikováním křesťanů v tzv. „normálních náboženských aktivitách“, kontrolovaných komunistickými úřady, a tvrdým pronásle­dováním neregistrovaných křesťanských společenství vyplynul z přednášky Magdalény Maslákové, odborné pracovnice Centra asijských studií Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Stručně v ní popsala vývoj postavení křesťanů v Číně a zmínila i obrat k daleko přísnější kontrole a regulaci náboženských aktivit, k němuž došlo na základě přijetí právně závazných dokumentů v loňském roce.

Na semináři bylo přítomno i téma čínských křesťanských uprchlíků v Česku a nastíněn i přehled aktivit církví zaměřených na jejich podporu. V menších skupinách se pak zájem účastníků semináře rozšířil za hranice křesťanství: diskutovali i o pronásledování čínského náboženského společenství Fa-lun-kung a o českém většinovém nezájmu o omezování svobod v současné Číně.

Související příspěvky:

Organizácia Open Doors zverejnila zoznam celosvetovo najväčších prenasledovateľov kresťanov

Náboženští disidenti v Číně jsou oběťmi obchodu s lidskými orgány

Než bude čínským křesťanům zvonit hrana

Nejméně dva důvody pro odmítnutí čínských uprchlíků nejsou oprávněné

Na náhledovém obrázku BBC je Le Dinh Luong u soudu.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments