Tilmann Moser, Otrava Bohem, přeložil Jiří Šamšula, Praha: Dingir 2025, 88 stran formátu 110 x 180, 140,- Kč.
Knížku je možné objednat zde. Z doslovu:
Pozoruhodnou knihu Tilmanna Mosera (1938–2024) Otrava Bohem jsme připravili pro české čtenáře s dvojím záměrem. Na prvním místě jsme samozřejmě měli na mysli ty, kdo trpí kvůli své představě Boha. Vychovatelé a náboženská společenství nakreslili kontury jejich obrazu Boha a sami trpící si je pak dobarvili svou imaginací a citlivým svědomím. Stali se tak zajatci své představy Boha jako velkého dohlížitele, vševědoucího sudiče, drába, pohánějícího k vyšším výkonům, bachaře, chřestícího klíči od pekelných katrů, a mnoha dalších negativních mentálních obrazů. Tito lidé si zaslouží ujištění, že se svým utrpením nejsou jediní na světě a že se za ně určitě nemusejí – ještě k tomu všemu, co prožili a prožívají, – cítit vinni. A především že mohou spolu s autorem vyjádřit svůj hněv na takového Boha, svou lítost či své zklamání z něj, své prožívání zrady, zavržení, nečistoty nebo ztracenosti. Je autorovou velkou zásluhou, že vynesl na světlo to, co je skryto hluboko uvnitř a co je zamčeno studem, vinou a osamělostí. A tvrdá řeč Tilmanna Mosera je natolik nabitá emocemi, že se v ní může poznat snad každý, kdo je nemocen z otravy hrozivými představami Boha. Moserův bohatý jazyk podněcuje čtenářovu obrazotvornost a poskytuje schopnost uchopit a pojmenovat to, co prožívá, a tak mu umožňuje poodstoupit od svého obrazu Boha a začít s ním pracovat. Moser se stal – obrazně řečeno – lékařem, který prostřednictvím své knihy pomáhá pacientovi diagnostikovat otravu a povzbuzuje ho k terapii.
Při přípravě českého vydání jsme ale mysleli i na druhou stranu – na rodiče a jiné vychovatele, na faráře, kazatele, katechety a na další, kteří někdy snad až s nemístnou lehkostí a samozřejmostí hovoří o Bohu a tvoří si z něj pouhý pracovní nástroj náboženské formace těch, kdo jim byli svěřeni. Mysleli jsme na snad dobře míněné, ale přece jen v důsledku zločinné spolčení mocného vychovatele s ještě mocnějším Bohem, když vševědoucnost Boha, odnětí jeho přízně a hrozba jeho trestů má vyztužit autoritu toho, kdo vychovává, vede či káže. Chceme tak spolu s Tilmannem Moserem připomenout ohromnou odpovědnost těch, kdo zacházejí s velkými, ba absolutními pojmy v rozhovorech, napomínáních, kázáních nebo třeba i v písních, protože jejich slova vypuštěná s lehkostí pingpongových míčků se mohou stát skutečnými koulemi na noze jejich posluchačů. A mezi posluchači budou takto potrestáni paradoxně právě ti, kdo pronesená slova vzali vážně, možná dokonce vážněji než sám mluvčí.
Je nám jasné, že slova Tilmanna Mosera mohou někoho urazit nebo rozhořčit. Jsme ale přesvědčeni, že i takové případné odmítnutí stojí za naději, že jiným čtenářům bude pomoženo ke zdravějšímu způsobu náboženského prožívání.
Související články:
Ye yathA mAm prapadyante… Bůh se může zjevit v té podobě, v jaké Ho uctívač chce vidět. Kdo chce drába, tomu se zjeví jako dráb. Ale těžko si představit, že by Ho těšilo, když je obraz “drába” zneužíván k zastrašování.