Duchovní centrum ve fázi zrodu

Na současné náboženské scéně v České republice vzniká nový projekt. Má jím být Oáza Lásky a Pravdy – místo v přírodě, určené k setkávání duchovně hledajících lidí a poskytující prostor pro duchovně zaměřené diskuse, přednášky a různé formy alternativních terapií. V podstatě by mělo jít o centrum duchovního rozvoje. Na svých webových stránkách se Oáza Lásky a Pravdy definuje jako prostor „pro všechny lidi hledající v životě něco hlubšího, hledající Lásku a Pravdu, Boha. Hledající a odhalující svou pravou božskou podstatu, jež není zahalena egem, strachy a vypočítavostí.“

Projekt je ještě v počátcích: Oáza Lásky a Pravdy teprve shání peníze a lokalitu pro vznik samotného centra. Za pozornost nicméně stojí vznikající skupina duchovně hledajících, kteří se kolem projektu již nyní shromažďují. Za projektem stojí dvě osobnosti, Viktor Láznička (1988) a Martin Baťka (1980), kteří zároveň představují spirituální autority mezi lidmi, kteří se kolem myšlenky vzniku Oázy Lásky a Pravdy setkávají.

Viktor Láznička, zdroj: zde.

Viktor Láznička je bývalý šachový velmistr ČR. V současné době se věnuje šachům jen příležitostně a žije již několik let nomádským způsobem života. Zároveň se v uplynulých letech intenzivně věnoval duchovní praxi, především buddhistické meditaci vipassana, kterou příležitostně neformálně vyučuje. Ve svém pohledu na spiritualitu čerpá především z učení Osha (1931–1990) a současné české duchovní učitelky Marcelky z hor (Marcely Kovářové). Podle vlastních slov žije od listopadu 2022 „ve stavu bez utrpení“ a „v ráji na zemi“, nicméně za plně osvíceného se nepovažuje, neboť „proces stále pokračuje“.

Martin Baťka před obrazem Múdžiho, zdroj zde.

Jinak je tomu u druhé tváře vznikajícího hnutí, Martina Baťky. Ten je Viktorem Lázničkou i dalšími lidmi označován za „plně probuzeného buddhu“ nebo za „Boha“. Sám Baťka se k těmto označením vyjadřuje ambivalentně, ani je neodmítá, ani explicitně nepotvrzuje. Podle svých příznivců dosáhl Baťka na zimní slunovrat roku 2022 plné seberealizace (osvícení) a „stal se samotnou Pravdou a Láskou“. Podle Lázničky stav Martina Baťky „odpovídá stavu vědomí Buddhy, Ježíše, Laoc, Osha, Moojiho ale i třeba Marcelky z hor“.

Zmínka o Múdžim (Moojim, *1954) stojí za povšimnutí, neboť na webových stránkách projektu je fotografie Martin Baťky před jeho obrazem. Nelze vyloučit, že tvůrci Oázy Lásky a Pravdy našli inspiraci pro vybudování svého duchovního centra právě v Múdžiho ášramu Monte Sahadža, který se nachází v Portugalsku. O kontroverzích spojených s Múdžim a děním v jeho ášramu jsme psali zde.

Martin Baťka a jeho příznivci se setkávají zatím převážně v čajovně v Českých Budějovicích, konalo se ovšem také setkání v prostorách pražského domu osobního rozvoje Maitrea, i na dalších místech napříč Českem. Na webu Oázy Lásky a Pravdy se objevují reporty od lidí, kteří se s Martinem Baťkou osobně setkali. Popisují, že v jeho přítomnosti zažili stavy hlubokého ztišení nebo se po setkání s Baťkou prohloubila jejich meditační praxe.

Sám Martin Baťka otevřeně hovoří o tom, že mu byla před lety diagnostikována bipolární afektivní porucha (dříve známa také jako maniodepresivní psychóza), na kterou užíval psychofarmaka. Ty ovšem vysadil v prosinci 2022 v rámci procesu, který jeho příznivci interpretují jako duchovní probuzení.

Vůči Lázničkovi a Baťkovi se objevují i kritické hlasy. Někteří upozorňují na Baťkovu diagnózu a jeho stav interpretují jako hypomanickou fázi jeho poruchy. Jiní kritizují označování Baťky za „Boha“ a „buddhu“ jakožto „kult osobnosti“, což především Láznička jednoznačně odmítá, a naopak poukazuje na neosobní povahu stavu osvícení.

Ilustrační náhledová fotografie ze zdroje zde.

Související články:

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments