Společenská moc afrických čarodějů v jejich domovině není malá, ovšem jejich dosah se neomezuje pouze na Afriku: například rituální vraždy jsou v posledních letech tu a tam hlášeny z Velké Británie a Francie. Nigerijští čarodějové působící v rámci náboženství juju se chopili výnosné role spirituálního zajištění rozsáhlého organizovaného byznysu s prostitucí v Evropě, zejména v Itálii. Z nejlidnatější země Afriky – Nigérie – míří do Itálie a dalších evropských zemí ohromující množství mladých dívek a byznys produkuje neméně ohromující množství peněz. Nemalá část z nich končí u nigerijských čarodějů, neboť všichni zúčastnění věří, že je to právě čaroděj, kdo distančně drží dívky ve strachu a tím v kleštích organizace. Čaroděj hraje klíčovou, nezastupitelnou roli.
Organizované skupiny vysílají do evropských zemí, typicky do Itálie a v menší míře také do Británie, Francie a Německa mladé Nigerijky. Skupina skrze korupci a vydírání vyřídí ženě v Nigérii víza a potřebná povolení, která by žena sama nebyla v této zemi schopna získat; ženu poté dopraví do evropské země, kde ji čeká místní spojka a uvede ji do byznysu prodeje vlastního těla. Aby však ženu v cílové zemi ani nenapadlo zmizet, což by ve velkém evropském městě snadno mohla, hraje zásadní roli čaroděj v Nigérii. Ten učiní mocný rituál, který sváže mladou ženu se skupinou a v případě porušení dohody ze strany ženy postihne jí a celou její rodinu v Nigérii série neštěstí končící smrtí. Obavy z čarodějů působících v rámci náboženství juju a úcta k nim jsou v Nigérii velmi silné, a to nejenom u věřících náboženství juju, bori, vodunu nebo jorubského náboženství, ale v nemenší míře i u tamějších muslimů a křesťanů. Islám a křesťanství – ani přes masivní rozšíření v zemi – neubírají nic na úctě k tradičnímu náboženství, které zůstává v samotném „sociálním DNA“ tamějších obyvatel.
Podle investigativních novinářů kvete byznys s prostitucí mladých nigerijských žen především v Itálii. Typický italský zákazník, dejme tomu tradiční katolík, patrně neví, že si kupuje sexuální službu – zajištěnou často nigerijskou katoličkou – částečně také od nigerijského čaroděje. Jedná se ve skutečnosti o obrovské množství žen, které si kupuje obrovské množství mužů a šedou ekonomikou spolu prohánějí obrovské množství peněz (hovořím o miliardách eur každý rok), z nichž nemálo končí v Nigérii. Asi není třeba dodávat, že nigeriská mafie se k těmto mladým ženám chová jako k otrokyním, často nesmírně brutálně.[1]
Nigerijské náboženství juju a čarodějný rituál
Juju je tradiční nigerijské náboženství, systém věštění a čarodějnictví. Jedná se o komplexní magický systém, jehož zasvěcenec může sílu, kterou ovládá, použít pozitivně nebo negativně. Juju se v Nigérii hojně používá při uzavírání smluv a vymáhání smluvních dohod. Někteří autoři zastávají tezi, podle níž uvnitř náboženství juju existuje skrytá větev čarodějnictví juju. Zatímco obřady juju jsou veřejné a bývají slaveny ve městech, v jednoduchých chrámech (většinou je to běžný domek), čarodějnické rituály jsou běžnému věřícímu nepřístupné, jsou provozovány daleko od lidí v tajných svatyních, povětšinou hluboko v lese. Zde často teče krev obětí. V odborných kruzích se hovoří o obětování dětí.[2] Zdá se tedy být přesnější diferencovat mezi náboženstvím juju a čarodějnictvím uvnitř náboženství juju, protože mnozí vyznavači juju běžně s čarodějnictvím do styku nepřijdou. Na druhé straně je faktem, že čarodějnictví je nedílnou součástí juju.
Čaroděj provádí s mladou ženou před její cestou do Evropy složitý rituál: začíná zaříkáváním, obcházením, okuřováním; po zaklínání na ženu foukne bílý prášek, zaváže ji magický šál na hlavu a označí znameními na obličeji pomocí krve a bílého prášku, aby duch věděl, kdo je mu zavázán a podřízen. Poté hladí ženu po těle živou slepicí, kterou posléze zařízne a nechá ji vykrvácet na ženu. Žena, ačkoli může být formálně křesťanka, bytostně věří, že pokud by porušila přísahu a nevyplatila smluvenou sumu peněz, jistě by při útěku zemřela a neštěstí by se poté nevyhnulo ani její rodině v Nigérii. Duchové neznají hranic, božstva juju jsou nevyzpytatelná a čarodějové – podle Nigerijců – nesmírně mocní. Čaroděj se rituálem zmocní části ducha ženy; tato část zůstává podle tamější víry u čaroděje a skrze ni je žena velmi zranitelná a ovladatelná.
Evropská realita
Žena musí do organizovaného systému vrátit sumu peněz, která odpovídá asi pěti letům každodenní prostituce na italských ulicích. Pokud přežije brutální zacházení, neotěhotní a vydělá potřebnou sumu, je volná a může zůstat v Evropě. Nemálo žen se ale tohoto osvobození nedožije. Nigerijská mafie v Itálii nechvalně proslula nesmírnou brutalitou. Na veřejnost unikla videa, která dokládají, že pokud se mafiáni rozhodnou dívku zabít, neučiní tak rychle, ale naopak dlouze, bolestivě a brutálně ji mučí až k smrti. Videa, která takto vznikají, slouží k zastrašování konkurence, samotných dívek a vlastně všech, kdo by chtěl strukturu narušit. Nemálo z nich jsou křesťanky, jejichž zákazníky jsou rovněž křesťané. Africký čaroděj tak skrze mocný lidský chtíč na jedné straně a strach na straně druhé často spojuje dva křesťany a inkasuje většinu finanční výměny.
[1]Poměrně nové problematice se věnuje např. UMENZEAKOR, Nnaemeka Kevin. From Nigeria to Europe: Trafficking of Nigerian Women and the Shock of the 21st Century. Belghoria: Exceller Books, 2020.
[2]Srov. NOBLITT, J. R. – PERSKIN, P. S. Cult and Ritual Abuse. Santa Barbara: Greenwood Publishing Group, 2000, s. 98.
Fotografie: Ondřej Havelka.
Psali jsme v Dingiru:
téma 4/2015: Náboženství v současné Africe
Související příspěvky:
Náboženství na řece Niger: kult hada, západoafrický vodun, fascinující synkreze i temná strana 1/4
Literárně zpracované je toto téma v románu Kouzlo džu-džu hrozí od britského autora Jamese Henryho Neala. Snad v tom uchvacujícím příběhu autor používá osobní zkušenosti. Vyšlo to česky bohužel už r. 1969, takže jen v antikvariátech nebo knihovnách.