Na zítřek je naplánován začátek návštěvy papeže Františka v Iráku. Jak zjistila v reportáži americká rozhlasová stanice NPR, za důležitou událost návštěvu považují nejen místní křesťané, ale i někteří muslimové.
Křesťané v Iráku procházejí těžkou krizí. Při útocích ze strany Islámského státu jich mnoho zahynulo a uprchlo ze země. Podle William Wardy, jejž stanice NPR citovala, bylo v Iráku před začátkem americké operace v roce 2003 asi 1,5 milionu křesťanů. Warda odhaduje, že v současnosti jejich počet poklesl na asi 400 tisíc. Ovšem ani po vojenské porážce Islámského státu se zcela bezpečně necítí. „Křesťané jsou pronásledováni,“ řekla v bagdádském kostele reportérce Alice Fordhamové chaldejská katolička Nadera Butrus Tobyaová. Je to ten kostel, do něhož roku 2010 vtrhli militanti, zabili dva kněze a 150 křesťanů drželi jako rukojmí. Z nich pak 48 násilnou akci nepřežilo, desítky dalších byly zraněny.
Papež bude patrně chtít irácké křesťany nejen povzbudit ve víře, ale i v odhodlání zůstat ve své vlasti. Klesající počet křesťanů by mohl mít i politické důsledky, protože by mohli ztratit některé z pěti míst ve Sněmovně reprezentantů, která jim v závislosti na jejich počtu garantuje ústava.
Očekává se, že papežova návštěva bude mít pozitivní význam i pro mezináboženské vztahy. Je plánováno setkání se šícitským duchovním vůdcem ajatolláhem Alím Al-Sistáním a mezináboženské setkání v Uru. Podle reportáže se na něj někteří muslimové těší, neboť abrahámovská tradice muslimy a křesťany spojuje. (Ur je místem, odkud podle víry židů, křesťanů i muslimů Abrahám pocházel.) Také v jiné reportáži zaznívá naděje, že setkání papeže s ajatolláhem bude znamenat začátek obnovování důvěry mezi místními muslimy a křesťany.
Papežova návštěva v Iráku má ale také své odpůrce. Poukazují jednak na nebezpečí atentátu či teroristického útoku, jednak na nebezpečí šíření nákazy koronavirem.
Náhledová fotografie vnější stěny bagdádského kostela: Ahmad al-Rubaye, AFP.
Související články:
„Politická korektnost umožňuje vraždění křesťanů, hrozí nám úplné vyhlazení“ prohlásil irácký biskup
Náboženství v oblasti řeky Eufrat – po biblickém veletoku časem a prostorem III.
Tahouni pokroku: východokřesťanské menšiny jako elita společnosti