Tibetský duchovní vůdce dalajlama oznámil, že se v souladu s tradičním buddhistickým postupem chystá po odložení současného těla opět převtělit. Tím ukončil několikaleté spekulace o možném konci linie duchovní autority dalajlamů. Ty vyvolalo jeho vyjádření z prosince 2019, kdy naznačil, že by tato tradice mohla jeho smrtí skončit (psali jsme zde).
Nyní však potvrdil, že plánuje další převtělení. V předtočeném videoposelství odvysílaném při shromáždění v Dharamsale dalajlama uvedl, že odpovědnost za hledání a rozpoznání jeho příští inkarnace ponese výhradně Gaden Phodrang Trust – nezisková organizace, kterou založil v roce 2015. Zdůraznil, že do procesu nemá právo zasahovat žádná jiná autorita a že výběr nástupce má proběhnout „v souladu s minulou tradicí“.
Tato slova mají zásadní politický význam pro Tibeťany, kteří i po desetiletích zůstávají v opozici vůči kontrole Tibetu ze strany Čínské lidové republiky. Pro tibetské buddhisty školy gelug, kteří dalajlamu uctívají jako vtělení bódhisattvy soucitu Čänräziga (Avalókitéšvary), jde zároveň o potvrzení kontinuity víry. Tradice reinkarnace dalajlamy předpokládá, že jeho příští vtělení bude rozpoznáno až po jeho smrti na základě náboženských znamení a vizí, přičemž tento proces obvykle trvá i několik let. Nový dalajlama bývá rozpoznán v raném dětství a poté je postupně uváděn do své duchovní role.
Čína dlouhodobě trvá na tom, že má výlučné právo schvalovat reinkarnaci dalajlamy. V reakci na oznámení uvedla mluvčí čínského ministerstva zahraničí Mao Ning, že proces musí probíhat „na čínském území, s požehnáním centrální vlády“ a v souladu s „národními zákony a historickým kontextem“. Podobný přístup již Čína uplatnila při jmenování současného pančhenlamy – druhé nejvyšší postavy tibetského buddhismu – kterého mnozí Tibeťané odmítají jako politicky dosazenou figurku. Osud tradičně rozpoznaného XI. pančhenlamy, tehdy šestiletého Gendüna Čhökji Ňimy, který beze stopy zmizel tři dny po svém uvedení (14. května 1995), dodnes není znám (psali jsme zde).
Mezinárodní organizace Amnesty International ve středu označila snahy Pekingu o kontrolu nástupnictví za „přímý útok na náboženskou svobodu“. „Tibetským buddhistům musí být umožněno svobodně volit své duchovní vůdce bez donucení či zasahování ze strany státní moci,“ uvedla ředitelka čínského programu Amnesty Sarah Brooksová.
Současný dalajlama Tändzin Gjamccho (Tenzin Gyatso, * 6. července 1935) je 14. reinkarnací v linii, která sahá do roku 1587. Roku 1959 uprchl z Tibetu po potlačení protičínského povstání v Lhase a od té doby žije v exilu v indické Dharamsale, kde se podílel na vzniku demokratického exilového tibetského parlamentu. V roce 2011 se vzdal své politické role ve prospěch voleného představitele.
Současný prezident tibetské exilové vlády Penpa Tsering uvedl, že rozhodnutí pokračovat v tradici je odpovědí na „jednomyslnou prosbu“ Tibeťanů po celém světě. Zároveň varoval Čínu, aby nezasahovala do procesu, který označil za „výlučně tibetskou buddhistickou tradici“. „Nikdy nepřijmeme využívání tématu reinkarnace k politickému prospěchu Čínské lidové republiky,“ dodal.
Zpracováno podle Religion News Service. Náhledový obrázek z rozhovoru s Karlem Kovářem pro Havel Channel Knihovny Václava Havla.
Téma Dingiru 4/2004: „Tibetský buddhismus“ zde, zvláště o záležitosti pančhenlamů: zde.
Téma Dingiru 3/2020: Tibet v české společnosti (obsah a vybrané texty zde).
článek Karmapa vs. karmapa: zde.
Související příspěvky:








