Včera to bylo přesně 25 let, kdy se spolu se svou rodinou ztratil šestiletý pančhenlama, jeden z nejvyšších představitelů tibetského buddhismu. Jeho zmizení mají na svědomí pravděpodobně čínské úřady. Gendün Čhökji Ňima (*1989) byl do postavení XI. pančhenlamy uveden tehdy teprve před třemi dny (14. května 1995) a jeho únosem se čínští komunisté patrně pokusili zabránit vzniku velké duchovní autority, kterou by neovládali. Opat kláštera Tašilhünpo, který vedl vyhledání nového pančhenlamy a který také řídil slavnost jeho nastolení do úřadu, byl rovněž právě před 25 lety zadržen a zemřel v domácím vězení asi roku 2012.[1] Za XI. pančhenlamu vyhlásily čínské úřady jiného chlapce a vychovaly ho v Pekingu.[2] Tradiční autority tibetského buddhismu ho sice neuznaly, ale jeho čas teprve může přijít. Podrobnou historii případu dvou pančhenlamů poskytuje občanské sdružení Lungta zde.
Pančhenlama je druhým nejvyšším představitelem školy gelug a tradičně sídlí v klášteře Tašilhünpo. Jeho velkou úlohou je překlenout období mezi smrtí jednoho dalajlamy a dobou, kdy je další, mladý dalajlama plně schopen vykonávat svůj úřad. Úřad pančhenlamy zřídil V. dalajlama v 17. století, když titul „pančhenlama“ (lama, velký učenec) udělil svému učiteli a zároveň ho prohlásil za vtělení buddhy Öpagmeho (Amitábhy). Tento pančhenlama je považován buď za I., anebo s připočítáním linie jeho učitelů za IV. pančhenlamu. Podle prvního počítání je současný pančhenlama osmý, podle druhého, a obvyklejšího počítání jedenáctý. Předpokládá se, že pančhenlamové (stejně jako dalajlamové, karmapové a další vysocí představitelé tibetského buddhismu) se vědomě inkarnují. Jsou tedy tulku – osobnostmi, které jsou podle předem stanovených znaků rozpoznány jako nové převtělení nedávno zemřelých významných osobností.
Únosem XI. pančhelamy se čínské úřady pravděpodobně pokusily ovládnout přední školu tibetského buddhismu gelug podobně, jako to zkusily o dva roky dříve ve druhé přední škole kagjü. V případě školy kagjü se jim aspoň podařilo iniciovat velký rozkol (psali jsme o něm zde). Manipulace úřadů s tradičním způsobem vyhledávání převtělenců (tulku) je snad důvodem, proč dalajlama tento institut zpochybnil a nechal by raději rozhodnout o svém nástupci exilové, Čínou neovlivněné představitele (psali jsme o tom zde).
[1] Gendün Čhökji Ňima: 11. tibetský pančhenlama, informační leták, Lungta, dokument na URL: http://www.tibinfo.cz/clanek.php?id=580 již není dostupný, download 15. 11. 2019.
[2] Podrobný popis postupu při vyhledávání a nastolení pančhenlamy v souladu s čínskými úřady: KOLMAŠ, Josef, Pančhenlama vs. pančhenlama, Nový Orient 51 (5), 1996, s. 161–164.
Náhledová fotografie plakátu z roku 2005: Daniela Hartmannová, Flickr.
Psali jsme v Dingiru:
Téma „Tibetský buddhismus“ zde, zvláště o záležitosti pančhenlamů: zde.
článek Karmapa vs. karmapa: zde.
Související příspěvky:
Dalajlama zpochybnil instituci vědomě převtělených lamů.
Karmapové se poprvé sešli přesně před rokem.