Zažíváš stres? Poznej krále pokoje. Hledáš lásku? Láska hledá tebe. Potřebuješ zázrak? Poznej Boha zázraků. Takové otázky a výzvy spolu s citáty z Nového zákona čteme od 30. července na vnějších i vnitřních plochách tramvaje 9281 jezdící hlavně na tratích 10, 20, 22 a 26 v Praze.
Za touto akcí, která měla stát kolem milionu korun, stojí nová iniciativa, která si dala název Národní probuzení. Její iniciátor Josef Bajzík vysvětluje, že byla financována z darů jednotlivců, z nichž jeden věnoval až sto tisíc korun.
Chtějí, jak vysvětluje, dostat evangelium k lidem neotřelými moderními způsoby. Uvádí, že Ježíš je ta odpověď a že Bůh je ta odpověď, aniž by ovšem řekl, jaká je otázka. Možná jsou to však ty otázky na tramvaji a v ní. Zřejmě předpokládá, že lidé, kteří nezažívají křesťanství jejich způsobem, žijí ve stresu a nenašli lásku a snad si svou životní otázku ani neuvědomují.
Zřejmě to probuzení není až tak národní, jak by název napovídal, když aktuální iniciativa má anglický název Jesus tram. Byl by název Ježíšova tramvaj méně přesvědčivý?
Objevily se pochybnosti, je-li něco takového legální. Mluvčí Dopravního podniku Hlavního města Prahy se vyslovila, že konkrétně tento případ prověřovali a došli k závěru, že podle současných pravidel k žádnému jejich porušení nedošlo. Je zjevné, že svoboda vyznání podle čl. 15 a 16 Listiny základních práv a svobod a svoboda projevu umožňuje náboženstvím a jiným názorovým směrům veřejně se projevovat a získávat stoupence.
Obava o legalitu možná vyplývá z toho, že metoda je podobná reklamě komerčních firem, kterých jsou dopravní prostředky plné, ba přeplněné. Na ně jsme zvyklí a možná je už příliš nevnímáme, nebo je vnímáme podprahově, s čímž se asi též počítá. Pro náboženská společenství by obvykle taková propagační a reklamní kampaň byla nad jejich možnosti. Na veřejnosti se dosud příliš neobjevují.
Náboženská společenství až na vzácné výjimky požadovaly před rokem 2012 údajnou restituci církevního majetku navíc k té, která proběhla v letech 1991 a 1992. Zákonem, který si vymohly, bylo postupně po krocích ukončeno jejich financování ze státního rozpočtu. Částky, které obdržely a ještě ve splátkách dostanou v rámci vyrovnání, jsou jednorázové a nemohou je proto spotřebovat. Mohou žít jen z výnosu těchto prostředků, které mohly uložit nebo investovat. Tím ovšem postupně dochází k jejich chudnutí. Proto finančně tak náročná akce překvapuje.
Navíc iniciativa Ježíšovy tramvaje nevypadá jako financovaná některou ze šestnácti registrovaných a dosud státem financovaných církví, kterých se vyrovnání týkalo. Ze známějších společenství ji však podpořily některé sbory Křesťanských společenství, dále Armáda spásy, Křesťanská církev Milost a Církev bez hranic. Podrobnosti o iniciativě a podporovatelích jsou zde. Jde o církve řazené obvykle do evangelikálního směru, případně i do letničního, resp. charismatického křesťanství. Jsou mezi nimi i anglicky mluvící komunity.
Nabízejí rovněž uzdravení. Na jejich webu najdeme svědectví člověka, který říká, že byl nemocný, že mu Bůh ukázal konkrétní věci a poté, co je podle Božího pokynu udělal, šel druhý den na testy, které ukázaly, že je uzdraven.
Jistě nemusíme mít obavu, že by nenáboženské nebo protináboženské iniciativy, pokud snad samy někdy v budoucnosti přišly s něčím podobným, byly diskriminovány. Asi by to proběhlo podobně jako v autobusech v Londýně a jinde po Velké Británii. Významným podporovatelem akce byl biolog a autor protináboženských textů Richard Dawkins (česky mj. kniha Boží blud, Bratislava: Citadela, 2016). V dopravních prostředcích a na displejích v centru Londýna byl text: Bůh pravděpodobně není. Přestaň si dělat starosti a užívej si života.
Pozoruhodné jsou ambice Národního probuzení. Domnívají se, že Česká republika zažívá duchovní obnovu a vybízí: Nenech si ji ujít. V listopadu letošního roku se chtějí svou výzvou dotknout každého obyvatele. Můžeme čekat zprávy od nich ve schránkách, možná telefonáty, a také výzvy na různých veřejných místech.
Náhledový snímek ze zdroje zde.