Panna Marie Guadalupská na zdech Los Angeles

Pětatřicetiletý fotograf Oscar Rodriguez Zapata prochází s fotoaparátem ulicemi amerického Los Angeles. Fotografuje různá zákoutí, ulice, parky, budovy, graffiti. Ze všeho nejraději ale fotí vyobrazení Panny Marie Guadalupské (Nuestra Señora de Guadalupe), patronky Mexika i celé Severní, Střední a Jižní Ameriky. Fotí ji v ulicích Los Angeles už přes deset let. Zapata byl vychován jako katolík, ale sám se považuje za nenáboženského člověka.

Oscar Rodriguez Zapata fotí Pannu Marii Guadalupskou již přes deset let. Zdroj: zde.

Pannu s hnědou pletí snímá na nástěnných malbách, mozaikách a dalších uměleckých dílech. Fotí ji na zdech prádelen, obchodů s alkoholem, minimarketů, kostelů, pekáren i obchodů s pneumatikami. „Panna Marie,“ říká, „je víc než jen náboženský symbol. Je součástí naší komunity a toho, kým jsme. Kdykoli, když vidíte Panenku (virgencita), cítíte se v bezpečí. Víte, že vaši lidé jsou nablízku. Vyvolává pocit, že jste vítáni.“

Panna Marie Guadalupská je oslavována v mnoha katolických farnostech napříč jižní Kalifornií. Její svátek připadá na 12. prosince, kdy se připomíná její zjevení svatému Juanu Diegovi (1474–1548). Juan Diego, původním jménem Cuahtlatoatzin (Mluvící orel), byl prostý indiánský muž ze středního Mexika. Roku 1531 se mu na kopci Tepeyac, na území dnešního Ciudad de México, opakovaně zjevila Panna Marie. Přes počáteční pochybnosti bylo zjevení nakonec církví uznáno za autentické.

Přízvisko „Guadalupská“ zatím nebylo uspokojivě objasněno. Podle některých teorií pochází z původního mexického jazyka nahuatlu a může znamenat „ta, která stoupá na hada“, „ta, jenž se zjevila na skalnatém vrchu“ nebo mnoho dalších variant. Je ale rovněž možné, že jméno svůj původ v jazyce nahuatl nemá.

Panna Marie Guadalupská „změkčuje tvrdost života“. Foto: zde.

Podobný vztah k Panně Marii Guadalupské jako Zapata má také Sam Quinones. Je autorem knihy fotografií pod názvem Panna amerického snu. Ani on se nepovažuje za katolíka ani jinak věřícího. Quinones, který se zabýval zkoumáním organizovaného zločinu v USA a v Mexiku, vnímá  Marii Guadalupskou jako tu, která „změkčuje tvrdost života“. Říká, že byl mnohokrát svědkem toho, jak se k ní lidé obraceli uprostřed utrpení a násilí. Podle Quinonese její obrazy zároveň slouží jako pomyslný maják pro ilegální mexické imigranty. „Všechno, co jako ilegální imigrant máte, je vaše odvaha, váš um a Panna Guadalupská,“ říká.

„Když jsou nástěnné malby s jejím obrazem přemalovávány, jde o akt znesvěcení“, říká Brenda Perezová. „Každý ji musí respektovat, protože je součástí naší kultury.“ Perezová je autorkou projektu Restorative Justice for Arts (Obnovující spravedlnost pro umění), který pomáhá obnovovat a udržovat to, co Perezová nazývá „okny do duchovní krajiny Los Angeles.“

Oscar Rodriguez Zapata sdílí své fotografie Panny Marie Guadalupské na svém instagramovém profilu. Fotografování těchto výjevů se věnuje i třiatřicetiletá knihovnice Nydya Mora, která je rovněž sdílí na svém profilu. Náboženská postava Panny Marie Guadalupské zjevně oslovuje v Los Angeles i ty, kteří se za náboženské lidi nepovažují.

Zpracováno podle článku v Religion News Service.

Náhledová fotografie ze zdroje zde.

Psali jsme v Dingiru:

téma: Mariánská hnutí dnes, Dingir 5 (3), 2003, celý text čísla je zde.

Související články:

Subscribe
Upozornit na
guest

0 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments