Seung Sahn se narodil před 95 lety

Jeden z nejvýraznějších mužů zenového buddhismu a zakladatel mezinárodní zenové školy Kwan Um se narodil 1. srpna roku 1927 protestantským křesťanům v Sunchonu, provincii Jižní Pchjonganu v dnešní Severní Koreji. Jeho rodné jméno bylo Duk-in Lee.

Tehdy okupovaná Korea je pod silnou japonskou vojenskou vládou a veškerá svoboda, jak politická, tak kulturní je potlačována. Korejská kultura se stala ilegální, což donutí Duk-in Lea vstoupit v roce 1944 do korejského hnutí za nezávislost, které vedlo vojenské a diplomatické války proti japonským silám. Po několika měsících je ale chycen japonskou policií a i přes nemilosrdné tresty za rebelii uniká trestu smrti a zůstává uvězněn. Po propuštění z vězení ukradne rodičům několik tisíc dolarů. S přáteli se rozhodne překročit mandžuskou hranici a vstoupit do Svobodné korejské armády. To se mu ale nepodařilo.

Po druhé světové válce Duk-in Lee studuje na soukromé univerzitě Dong guk západní filosofii. Jednoho dne si ale uvědomuje, že není schopen pomáhat ostatním lidem ani politickými aktivitami ani akademickým studiem, a rozhodne se studium opustit. Oholí si hlavu a odejde do hor s rozhodnutím dosáhnout absolutní pravdy.

Studoval konfuciánská písma, ale ani to ho nenaplňovalo. Při studiích se mu od přítele do rukou dostává výtisk Diamantové sútry, jedné z nejvlivnějších mahájánových súter východní Asie. Setkává se tak poprvé s buddhismem. Přečtení súter ho inspirovalo k vysvěcení na buddhistického mnicha. V říjnu roku 1948 tak Duk-in Lee jako buddhista přijímá jméno Seung Sahn nebo také Dae Son Sa Nim, zkráceně Son.sa, což znamená „Velký zenový mistr“. Několik dní po svém vysvěcení se odebere na korejskou horu Won Gak a započne své stodenní ústraní. V tomto období vede velice přísnou praxi, kdy se živí jehličím a podstupuje studené koupele. Stý den dosáhl probuzení.

Když Seung Sahn sestoupil z hory, hledal učitele, který by potvrdil jeho probuzení. Setkává se zenovým mistrem Ko Bongem, díky němuž započne svou praxi zenu. Nějakou dobu pobývá v klášteře Su Dok Sa, kde se učí zenový jazyk a účastní se „boje s dharmou“, intenzivní slovní výměny mezi studentem a učitelem, při níž student prokazuje své porozumění dharmě jako způsobu bytí. Po obdržení přenosu dharmy od dvou mistrů se přesouvá do Soulu. Deset dní od příchodu do chrámu Ko Bonga, dne 25. ledna 1949, se Seung Sahn stává 78. patriarchou v této linii. Je jediným, komu kdy Ko Bong předal dharmu. Stává se tak zenovým mistrem v pouhých dvaadvaceti letech, a to jako reprezentant korejského řádu Čogje.

V roce 1953 je povolán do armády Korejské republiky, kde slouží jako armádní kapitán téměř pět let. V roce 1957 je jmenován opatem chrámu Hwa Gae Sah v Soulu v Jižní Koreji. Jeho činy v tomto chrámu pomohly při diplomatických vztazích mezi Japonskem a Koreou. Jeho aktivita při záchraně kostí zesnulých Japonců mu zajistila cestu do zahraničí a život v cizině, což se stalo zlomovým bodem v jeho životě. V příštím desetiletí zakládá buddhistické chrámy v Hongkongu a v Japonsku. Během svého pobytu v Japonsku se seznámí s tradicí zenové školy rinzai a podstupuje studium koánů u mistra této školy.

V Japonsku se také počátkem 70. let setkává se svou známou, která mu vypráví o životě v Americe, a Seung Sahn se rozhodne odcestovat do Spojených států. V květnu roku 1972 opravdu přistane v Los Angeles, přemístí se na východní pobřeží a usadí se Rhode Islandu v Providence. Z počátku pracuje jako opravář v prádelně, zdokonaluje svou angličtinu a zároveň získává první žáky zenového buddhismu z Brownovy univerzity, z nichž většina přišla na doporučení tamního profesora východního náboženství. Mezi prvními výraznými studenty byl Wubong, který mu v následujícím roce pomohl založit Providence zenové centrum.

V roce 1974 zakládá další zenové centrum v Los Angeles, následující rok v New Yorku (Chogye International Zen Center) a další v roce 1977. V tomto roce byl také poprvé hospitalizován se srdeční arytmií a vedle cukrovky ho srdeční problémy provázely i následující léta. I tak pod jeho vedením vznikají zenová centra v Evropě počínaje Polskem a dále se rozšiřují do dalších zemí. Roku 1979 se zenové centrum v Providence přemístilo do současného prostoru v Cumberlandu na Rhode Islandu.

I přes veškeré své zdravotní komplikace v roce 1983 zakládá zenovou školu Kwan Um, první svého druhu, jež kombinuje tradiční učení korejské buddhistické školy Čogje a západní kultury. Vytvoří také nový titul pro učitele dharmy. O tři roky později se svým studentem a dědicem dharmy Dae Gakem zakládá Seung Sahn zenové centrum a chrám v Clay City ve státu Kentucky jménem Kwan Se Um San Ji Sah.

Počínaje rokem 1990 se na pozvání Michaila Gorbačova dostává do Sovětského svazu, aby zde učil studenty zenu a následně otevřel zenové centrum v Novgorodu. Téhož roku také podnikl cestu do Izraele a v roce 1999 otevírá zenové centrum v Tel Avivu. Následující roky ho trápí vážné zdravotní problémy a v roce 2000 si nechává dát kardiostimulátor. Ovšem v roce 2002 mu selhávají ledviny a v listopadu 2004, ve věku sedmdesát sedm let umírá v Soulu v Jižní Koreji, v prvním chrámu, kde sloužil jako opat.

I přes jeho kontroverzní jednání, kdy se v roce 1988 provalily jeho milostné aféry s několika studentkami, mu několik měsíců před smrtí řád Čogje udělí nejvyšší čestný titul Dae Jong Sa „Velký mistr rodové linie“.

Seung Sahn byl silný, inspirativní a charismatický učitel a misionář, zcela oddaný svému poslání šíření dharmy. Byl prvním korejským zenovým mistrem, který žil a učil na Západě. Pomáhal lidem napříč kontinenty a národnostmi a jeho odkaz a tradice zůstává živa i dlouho po jeho smrti. Byl velmi oblíbený pro svůj boj s dharmou formou korespondence se studenty a zanechal za sebou mnoho písemných odkazů jeho učení, které se překládají do všech světových jazyků.

Mezi jeho nejznámější bibliografii patří bezpochyby Zenový kompas, což je jednoduchá, jasná a mnohdy humorná ukázka základního učení hlavních buddhistických tradic. Odklepávání popela na Buddhu obsahuje dialogy, příběhy, formální zenové rozhovory, řeči dharmy i korespondenci se studenty. Celý svět je jedna květina je soubor tři sta šedesáti pěti zenových kong-anů (kóanů) s otázkami a komentáři zenového mistra a obsahuje také příběhy převzaté od křesťanských autorů a z taoismu. Sbírka Deset bran: Kong-anové učení zenového mistra Seung Sahna obsahuje deset vybraných kong-anů s komentáři a vyučujícími dopisy, které blíže osvětlují praxi zenové školy Kwan Um.

Náhledová fotografie: Empty Gate Zen Center.

Psali jsme v Dingiru:

téma: Zenový buddhismus v ČeskuDingir 19 (3), 2016.

Související články:

 

Sdílet:
Subscribe
Upozornit na
guest

3 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments
Ivan Štampach
1. 8. 2022 11:24

Ten odsazený odstavec jiným písmem na začátku článku je ošklivý. Odstraní se jednoduše tím, že nebude začínat “1.”, např. se vloží slovo “Dne”.

Jinak díky za připomenutí zajímavé postavy buddhismu.

Jitka Schlichtsová
Jitka Schlichtsová
Editor
Reply to  Ivan Štampach
1. 8. 2022 12:02

Ano, automatická formátování dělají občas paseku. Úvodní odstavec jsem opravila.

Ivan Štampach
Reply to  Jitka Schlichtsová
1. 8. 2022 13:07

Díky, teď už ji ale hezky článek nic neruší.