Slova použitá v titulku toho článku nejsou nadnesená, tvrdí zpráva britské Mezistranické parlamentní skupiny pro ahmadíjské muslimy z července letošního roku (k dispozici je zde), a pokračuje: „V každém úseku života ahmadíjských muslimů existuje stálé riziko uvěznění, útoku nebo šikany. Ahmadíjánům je upřeno hlasovací právo, nemohou vlastnit náboženské texty, a dokonce i po smrti jsou jejich hroby vystaveny vandalským útokům, přičemž jsou těla mrtvých zneuctěna“ (na straně 6). Přestože ahmadíja není v Pákistánu oficiálně uznána a její projevy jsou postihovány, počet ahmadíjských muslimů se odhaduje na několik miliónů. Původ ahmadíji je v Paňžábu, zemi, která byla roku 1947 rozdělena mezi Pákistán a Indii. Tato reformní verze islámu se v poslední době ve světě rozšiřuje a pro druhou a třetí generaci islámských imigrantů na Západ se stává vítanou alternativou vůči víře (nebo nevíře) jejich rodičů a prarodičů. O ahmadíji i přítomnosti ahmadíjských muslimů na Západě jsme již psali zde.
Zpráva Mezistranické parlamentní skupiny pro ahmadíjské muslimy nazvaná „Zadušení věrných“ si všímá například situace v pákistánských školách (na straně 49 nebo na stranách 127–129). Uvádí, že učebnice děti navádějí k nenávisti vůči ahmadíjánům tím, že je nazývají „káfir“, tedy „nevěřící“, „bezvěrec“. Vyskytuje se i obvinění z apostaze (odpadlictví), za něž hrozí trest smrti. Společenství, nebo dokonce přátelství s ahmadíjánem je zapovězeno a studenti jsou nabádáni, aby na své ahmadíjské spolužáky upozornili organizace střežící čistotu islámu.[1] Děti jsou ve školách šikanovány, a to někdy i samotnými učiteli.

V důsledku zprávy britských poslanců se o pronásledování ahmadíjských muslimů začalo více psát a byly připomenuty i starší případy násilí, a dokonce i případy pronásledování pákistánských křesťanů (například zde). Zpráva totiž v dalších kapitolách připomíná, že ahmadíjští muslimové nejsou pronásledováni jen v Pákistánu (jmenuje osm zemí včetně evropského Bulharska a zmiňuje i pronásledování v uprchlických táborech vzniklých v důsledku války v Sýrii) a že v Pákistánu nejsou pronásledováni jen muslimové. Velmi těžké pronásledování se týká také křesťanů, pronásledováni jsou i hinduisté, a dokonce i šícitští muslimové. Při rozpadu Britské Indie a vzniku Pákistánu roku 1947 tvořili hinduisté 15 % obyvatelstva, v současnosti tento počet klesl na 1,6 %, a přiblížil se tak počtu křesťanů. Obou naposled jmenovaných náboženských menšin se těžce dotýká praxe únosů dívek a jejich nedobrovolného sňatku s muslimem, obvykle výrazně starším, a v důsledku sňatku jejich nedobrovolná konverze k islámu. Odhaduje se, že toto násilí je spácháno na tisíci křesťanských a hinduistických mladých ženách ročně. Zdá se, že vize nábožensky svobodného státu, kterou se snažil vložit do základů Pákistánu jeho zakladatel Muhammad Alí Džinnáh (1867–1948), je už zcela v troskách.
[1] O vztahu takových organizací k ahmadíjským muslimům píše Fatima Z. Rahmanová, a to například ve sborníku Faith-Based Violence and Deobandi Militancy in Pakistan. Obsah sborníku je zde.
Náhledové foto ze stránky Pakistan Today zde. Článek přihlédl ke zprávám Religious News Service zde.
Dingir 17 (4), 2014 má téma: REFORMNÍ HNUTÍ UVNITŘ I VNĚ ISLÁMU, více zde.
Související články:
Ahmadíja – náboženství, o němž se mluví.
Kampaň se sloganem „Mesiáš už přišel“ vzbudila ve Velké Británii kontroverze.
Existuje snad nějaké vyznání, které islám nepronásleduje?
Učí se někde třeba o tomto?
https://en.wikipedia.org/wiki/Kashmiri_Pandit#Exodus_from_Kashmir_(1985%E2%80%931995)