Debata v Austrálii: náboženská svoboda, nebo diskriminace?

Australská vládní koalice představila novou verzi dlouho diskutovaného návrhu zákona o náboženské svobodě, jehož schválení by se dotklo mnoha oblastí života v zemi na jižní polokouli. Přepracovaný návrh je reakcí na výtky, které byly vzneseny proti předchozí verzi, zejména z řad náboženských organizací. Kritice se však nevyhnulo ani nové znění návrhu.

Vztahu náboženství a svobody projevu v Austrálii jsme se v Náboženském infoservisu naposledy věnovali v souvislosti s kauzou ragbyového hráče I. Folauova. Na základě kontroverzního příspěvku, který umístil na svůj instagramový účet, s ním sportovní klub ukončil smlouvu. Několik měsíců na to byl předložen návrh zákona, který měl věřícím zajistit možnost svobodně vyjádřit náboženské přesvědčení. (Psali jsme zde.)

První znění tohoto zákona bylo silně kritizováno, hlavně za nedostatečnou důraznost a nepřesné formulace. Proto byla minulý týden zveřejněna upravená verze návrhu, která si vzala za cíl nejasnosti odstranit. Například bylo třeba blíže definovat výraz „pomlouvat“ (angl. vilify), který se vyskytl v prvním návrhu. Současné znění ho definuje jako „podněcování k nenávisti nebo násilí“.

Zákon by zavedl funkci komisaře pro náboženskou svobodu, který by se stal členem Australské komise pro lidská práva. Dále by chránil náboženské instituce před obviněním z diskriminace, pokud by jednaly v zájmu ochrany náboženského cítění svých věřících. Povolil by např. nemocnicím nebo domovům pro seniory poskytovat jen ty služby, které nejsou v rozporu s jejich vírou a „náboženským étosem“.

Zákon zakazuje jak přímou diskriminaci na základě náboženství, tak nepřímou. Přímá značí situaci, kdy je náboženské přesvědčení dané osoby důvodem k špatnému zacházení, nepřímá značí situaci, která sice na první pohled působí neutrálně, ve skutečnosti však věřící osobu omezuje. V této souvislosti byla i druhému znění vytýkána nedostatečná přesnost, protože není například jisté, zda společnosti, které svolávají povinné schůze na páteční odpoledne, diskriminují zaměstnance z řad praktikujících židů, kteří tak nemají možnost se řádně připravit na slavení soboty.

Podle vyjádření ministerstva spravedlnosti z 9. prosince bylo i první znění zákona přijato celkem kladně a většina veřejnosti vyjádřila odpor k jakémukoli odsuzování na základě vyznání. „Jako u každého problému, který se řeší v parlamentu, je i na tuto legislativu široká škála názorů, a tato různorodost se odrazila i v připomínkách k němu,“ stojí v prohlášení.

Reakce na nové znění zákona byly do určité míry pozitivní, například ředitel asociace Christian Schools Australia prohlásil, že je důkazem toho, jak vláda „naslouchá komunitám věřících“. Na druhou stranu se ozývají hlasy, které poukazují na nadřazenost náboženství oproti například politickému přesvědčení, kterou by tento údajně zákon zavedl. Např. Anna Brownová z iniciativy Equality Australia hájící zájmy komunity LGBT má za to, že návrh vytváří „dvojí standard, který náboženským organizacím umožní druhé diskriminovat“.

 

Podle Catholic News Agency, zde, a The Guardian, zde. Náhledové foto: panorama Sydney, Miloš Mrázek.

 

Související příspěvky: 

„Spalte kostely!“ Debata k hlasování o stejnopohlavních sňatcích nabírá u protinožců na obrátkách

Spor o pojetí náboženské svobody v Austrálii po uzákonění stejnopohlavních sňatků

Návrh zákona na ochranu svobody náboženského vyznání v Australii

Spor v Kanadě: Může majitel firmy odmítnout popřát „Veselý Ramadán“ nebo „Veselou Pride“?

 

 

Sdílet:
Subscribe
Upozornit na
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments