Jsme rádi, že v nové rubrice Reflexe můžeme opět uveřejnit reakci na náš příspěvek. Tentokrát je jeho autorkou kazatelka sboru Na Topolce Lydie Kucová.
V současné době probíhá při Ministerstvu kultury ČR registrační řízení se Společenstvím baptistických sborů. Tomuto nově se registrujícímu subjektu se v nedávném článku Náboženského infoservisu pojednávajícím o registracích náboženských společností v roce 2018 dostalo mylného označení jako „liberálního hnutí mezi českými baptisty“.
V Bratrské jednotě baptistů (BJB) již dlouhodobě probíhá pnutí, které bylo v posledních letech navíc podníceno rostoucím vlivem amerického křesťanského fudamentalismu. O zhoubném charakteru křesťanského fundamentalismu na příkladu BJB zaznívají varovné komentáře jiných denominací (viz komentář místopředsedy Rady Církve bratrské Petra Rause v INform 2018/10). I když sbory tohoto proudu z BJB v současné době odcházejí, učení biblického fundamentalismu zanechalo spoušť a do té míry vykloubilo jedinou registrovanou denominaci baptistů jako takovou, že většinu jejích sborů vehnalo do náruče konzervativního evangelikalismu. Odklon většiny sborů BJB od klasického pojetí baptismu ke konzervativně evangelikálnímu pojetí křesťanství vedl k podání žádosti na Ministerstvu kultury o registraci společenství, jenž chce zachovat duchovní baptistickou tradici známou na území České republiky od konce 19. století. V této duchovní tradici je vedle křtu na vyznání víry dáván důraz na svobodu svědomí a svobodu vyznání a rovněž na samostatnost sborů v mravních a věroučných otázkách. Dotýká se to i současných témat jako například kazatelské služby žen. Ta byla zakotvená již v ústavě Bratrské Jednoty Chelčického (předchůdkyni BJB) z roku 1930. Současné nastavení většiny sborů je dle Výkonného výboru BJB takové, že se v této otázce se svými duchovními předky rozcházejí. Směřování od dřívějšího progresivního k současnému konzervativnímu pojetí v ožehavých otázkách dneška se neukazuje pouze na české BJB, ale také na jiných baptistických jednotách ve střední a východní Evropě, jak dokládá článek prezidentky Evropské baptistické federace Jenni Entricanové v posledním čísle časopisu britských baptistů Baptists Together (ke stažení zde).
Registrující se Společenství baptistických sborů nelze tudíž považovat za jakési novodobé „liberální hnutí mezi českými baptisty“, ale za určitého „konzervátora“ baptistických tradic postupně se vytrácejících v dosud jediném registrovaném baptistickém svazku.
Lydie Kucová. Redakčně neupraveno. Foto: Interiér sboru Na Topolce.
Související příspěvky:
Registrace náboženských společností v roce 2018: tradicionalističtí katolíci, liberální baptisté, théravádoví buddhisté, Církev smíchu i právní bitva Konopné církve (zde)
Změny u českých baptistů (zde)
Bratrskou jednotu baptistů opustilo pět sborů kvůli ekumenismu a postoji k homosexualitě (zde)
Připadá mi velmi smutné, že se u nás pojem “liberální” považuje skoro za sprosté slovo, takže se musí opisovat krkolomně třeba jako “„konzervátor“ baptistických tradic ” .. i když pod tím pojmem si většina lidí rozhodně představí “konzervativní”.
Jsem rád, že v programu letošního ATM zazněla aktuální témata, mimo jiné také Role žen v církvi, ovšem to se dá brát z různé strany, jistě víme. V naší CČSH je role žen mnohostranná, připomínám, že první dvě ženy v naší vlasti byly vysvěceny v r. 1947. I tehdy to vyvolalo údiv, ale dnes už vůbec. Lituji, že dochází k rozkolu v BJB.