Religionisté z Ústavu filosofie a religionistiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze nejenom zkoumají rituály, ale někteří se také úspěšně pokoušejí je vracet do veřejného prostoru. Duší této aktivity je Olga Věra Cieslarová (*1980), hlavní koordinátorka Sametového posvícení, sekulárního rituálu ve stylu karnevalu, který se každý rok 17. listopadu odehrává v Praze při příležitosti výročí sametové revoluce. V rozhovoru pro časopis Dingir Olga Cieslarová řekla, že dobrou karnevalovost považuje za něco velmi důležitého, a pokračovala:
Vždyť tento koncept známe ze všech možných kultur, ve kterých se v opakujících periodách lidé v rámci daného rituálu vyjadřují, a „občerstvují“ tak svůj svět a svou společnost. Velmi často jsou to totiž rituály, ve kterých se běžný systém a řád rozloží, třeba se i trochu přeskládají a pak se znovu obnoví, občerstvené celým tím procesem. V naší současné společnosti nic takového nemáme a zcela zjevně nám to chybí. Snahou Sametového posvícení pak je vrátit tento archaický zážitek, který nemá přímou souvislost s každodenností, ale je pro ni zásadně oživující tím, že ji reflektuje, kritizuje, klidně se jí i vysměje, avšak vždy kultivovanou formou.
Společenská reflexe a satira Sametového posvícení pod heslem „Řekni to maskou!“ přispěla k oslavám 17. listopadu i letos. Odpoledne na Kampě představilo svá poselství 14 klik (skupin, které vytvořily své masky a choreografii), vyrazilo v průvodu přes Karlův most na Staré Město a oslavu zakončilo v univerzitním kampusu Hybernská. Kliky tvořili především studenti středních a vysokých škol z Prahy, ale také z Liberce či Jablonce nad Nisou, a hosté, kteří mají zkušenost z obdobných, již dávno zavedených karnevalů v Basileji a Utrechtu.
V čele průvodu kráčela monumentální želvuška, maska, která odkazovala k mikroskopickému živočichu, který přežije prakticky všechno – jaderný výbuch, extrémní sucho i jakékoli znečištění životního prostředí. V průvodu želvuška symbolizovala „věčnou entitu, obklopenou malicherností lidských sporů“.[1] Další reflexe společenských problémů obstarali například Obránci zvířat svou show „Hospodářské zvíře má talent“, podobné téma zpracovali ve vystoupení „Zvířátka mlčí, a co vy?“ studenti pražského gymnázia Livingstone, na nedostupnost bydlení pro mladé lidi nápaditě poukázali budoucí pedagogové ze škol v Evropské 33 v Praze 6, nedostatky ve zdravotní péči satiricky zpracovala Matkoskupina i Panda Art Stream, výzvy umělé inteligence svérázně pojednala severočeská klika KlaunAIáda, která podle svých slov[2] pracuje
s apokalyptickým cirkusem, který je však ve skutečnosti chladná a nemilosrdná mašinerie jedniček a nul.
Úspěch měla i klika z Utrechtu, která vytvořila „Skupinu klaunů hledajících domov“, a hlavně Blaničtí rytíři s obrovskou maketou koně spolu s Basilejskými bubeníky.
Poznámky:
[1] Leták „Sametové posvícení 17. 11. 2025“.
[2] AI, leták distribuovaný SUPŠ a VOŠ Jablonec nad Nisou a ZŠ a ZUŠ Liberec při Sametovém posvícení roku 2025.
Všechny fotografie: autor.
Psali jsme v Dingiru:
Olga V. Cieslarová, Karnevalová bitva u Rýna, Dingir 24 (2), 2021, s. 55–57.
Barbora Nováková, Maska umí dát člověku obrovskou svobodu. Rozhovor o Sametovém posvícení s těmi, kdo ho tvoří, Dingir 24 (2), 2021, s. 64–67.
téma Rituály ve veřejném prostoru, Dingir 24 (2), 2021.
Související články:





