Když jsem na konci června psal, že užívání slova „sekta“ nemusí být „zadarmo“, měl jsem na mysli, že tato negativní nálepka může způsobit vyhrocení konfliktů a poškození vztahů. Shodou okolností jsem článek psal právě v době, kdy se o použití tohoto slova opřel rozsudek, který odškodnil italskou pobočku mezinárodního buddhistického společenství Sóka gakkai (psali jsme o něm zde nebo zde) za pomluvu či hanobení částkou 35 247 euro. Slovo „sekta“ tedy v tomto případě zadarmo rozhodně nebylo.
Rozsudek v občanskoprávním řízení vynesl soudce florentského soudu Massimo Maione Mannamo (rozsudek je k dispozici zde). Pokutou byla potrestána Italská asociace obětí sekt (l’Associazione Italiana Vittime delle Sette, AIVS) a její dva představitelé. Ve zdůvodnění rozsudku je na straně 12 uvedeno, že pojem „sekta“ (italsky „setta“) „má nepochybně negativní konotaci a … již sám o sobě poškozuje pověst náboženského institutu“. Ostatně – jak je uvedeno v článku zde – Evropský soud pro lidská práva se proti používání slova „sekta“ postavil už několikrát.

Rozsudek, odškodňující „Italský buddhistický institut Sóka Gakkai“, obsahuje ještě dvě – pravděpodobně důležitější – odůvodnění. Prvním z nich je neprůkaznost tvrzení AIVS, že buddhisté získali výhodné postavení v italské společnosti podvodem, konkrétně uplacením bývalého ministerského předsedy Mattea Renziho. Soud konstatoval, že pro toto tvrzení nebyl předložen žádný důkaz, a že má proto charakter pomluvy. Vzhledem k okolnostem je takový trestný čin také krajně nepravděpodobný.
„Výhodným postavením“ jsem v předchozím odstavci myslel tzv. Dohodu (italsky „Intesa“), kterou italské společenství Ničirenova buddhismu Sóka gakkai dosáhlo roku 2016, právě v době Renziho vlády. V italské ústavě je v článku 7 definováno postavení katolické církve na základě lateránských smluv z roku 1929. Zatímco katolická církev má díky těmto smlouvám tzv. konkordát, mohou ostatní náboženské společnosti podle článku 8 ústavy vstoupit do vztahu se státem jiným způsobem. Zákon jim umožňuje uzavřít s italským státem Dohodu, která je – kromě jiného – opravňuje stát se příjemci daňových asignací. Také způsob podávání zpráv o hospodaření s těmito penězi AIVS napadala; a podle soudu neoprávněně.
U soudu hrálo roli i video, které AIVS zveřejnila a které vybízelo diváky ke spálení gohonzonu, svitku, jenž je osobním předmětem úcty stoupenců Ničirenova směru mahájánového buddhismu. Nicméně rozsudek odsuzující a trestající pomluvu a hanobení stojí na třech jiných a výše jmenovaných skutečnostech: pomluvě o úplatku, pomluvě o výročních zprávách a na pejorativnosti slova „sekta“.
Poznámka: V článku byly využity také zdroje zde či zde.
Související články:




