Případy, kdy některý věřící člověk a jeho okolí nabývá přesvědčení, že byl vyvolen k něčemu zvláštnímu, a začne podle toho jednat, jsou poměrně časté a celou řadu bychom jich našli i u nás. Jednání těchto lidí obvykle doprovází rozporuplné reakce okolí a konflikty v rodinách zainteresovaných osob, někdy mohou vést ke schismatu v původní náboženském společenství, a dokonce k vytvoření méně či více úspěšného nového náboženského hnutí. Ve většině případů však obvykle k přelomovým událostem nedojde. Příkladem mohou být i aktuální události v anglikánské církvi v Keni (The Anglican Church of Kenya).
Jedenačtyřicetiletá matka šesti dětí Elizabeth Nalemová se rozhodla opustit svého manžela, ponechat své děti „v Božích rukou“, provdat se za Ducha svatého a vydat se do Spojených států šířit evangelium. „Toto je moje svatba s Bohem. Řekl mi: Vezmi si tuto ‚síť‘ (šaty), oblékni je a šiř to do světa,“ řekla později Nalemová novinářům s tím, že celý dosavadní život pracovala a starala se o děti, ale nyní nalezla Boha a jeho vůli, které chce dostát za každou cenu.
Nejvyšší reverend a pomocný biskup v Kapengurii Samson Tuliapus, do jehož působnosti místo dění spadá, uvedl, že anglikánská církev v Keni s obřadem určitě nesouhlasila. „Je to pro nás velký šok. Ještě nikdy se to nestalo. Zahanbila církev a my ji za to odsuzujeme,“ řekl Tuliapus v telefonickém rozhovoru pro Religion News Service.
Navzdory vyjádření Samsona Tuliapuse obřad proběhl. Podle různých zdrojů to bylo buď 25., nebo 26. května 2021 v městečku Makutano, které se nachází na západě Keni. Zúčastnilo se značné množství věřících, několik vysoce postavených zástupců místní anglikánské církve a družičkami byly nevěstě čtyři členky anglikánské ženské skupiny Mothers of Union. Oddávajícím byl laický tajemník synody diecéze Kitale Albert Rumaita, jenž svatbu podpořil také zakoupením svatebních šatů a pronajmutím auta, které Elizabeth Nalemovou v den obřadu vozilo. Po obřadu a oslavách se Nalemová měla vydat na „svatební cestu“ do Ugandy a později odcestovat spolu s vybranými pomocníky do Spojených států amerických.
Událost podle RNS a několika dalších zdrojů zásadně neschvaluje také manžel Elizabeth Nalemové Joshua a trvá na tom, že bez ohledu na tyto události je Elizabeth stále jeho manželkou a měla by se především starat o své děti. Jiný zdroj uvádí, že pouze vyjádřil překvapení a zatím neví, co pro něj tato situace bude fakticky znamenat, ale nechce své ženě v jejím rozhodnutí a víře bránit. Elizabeth Nalemová zase údajně vyjádřila úmysl vracet se ve volném čase do Keni a navštěvovat své děti. Pozdější informace o dění po svatbě „Matky Boží“, jak se teď Nalemové přezdívá, ale nasvědčují spíše tomu, že je manžel Nalemové zásadně proti. Podle serveru Digital Afrika a několika dalších byla Elizabeth na podnět manžela před cestou do Ugandy zadržena policií. Návrat domů nejprve odmítala, ale nakonec s odvoláním na pokyn Ducha svatého uposlechla a prozatím se vrátila k manželovi v doprovodu jedné ze svých družiček.
Vezmeme-li v úvahu kulturní i právní kulisy, v nichž se příběh odehrává, není příliš pravděpodobné, že Elizabeth Nalemová své plány na evangelizaci v USA uskuteční. A nejen proto. I navzdory tomu, že její svatba s Duchem svatým vyvolala zájem širokého spektra médií v Keni i v zahraničí a dostalo se jí tak nebývalé publicity, je vnímána pouze jako kuriozita. Aby Nalemová uspěla, navíc například v USA, musela by přijít s nějakou novou myšlenkou či interpretací své víry a úlohy, jíž by dokázala oslovit dostatek zájemců. Samotný svatební obřad vdané matky v bílých svatebních šatech jako plausibilní základ nového náboženského hnutí asi nebude stačit. Zanedlouho bude tedy vystoupení Elizabeth Nalemové asi spíše epizodou, i když pravděpodobně získá status místní náboženské ikony.
Náhledová fotografie: Elizabeth Nalemová a jedna z jejích družiček během obřadu (Foto: Irissheel Shanzu, The Standard).
Zdroje:
Religion News Service, The Standard, Nation Africa, Nairobi Wire, Face of Malawi, Opera News South Africa, Digital Africa, GOTTA.news, LitKenya.
Psali jsme v Dingiru:
Dingir 4/2015: Náboženství v současné Africe (obsah a vybrané články zde).
Související příspěvky:
Mohla by, prosím, být uváděna u článků jasně jména autorů?
Jméno autora je vždy uvedeno na konci článku úplně dole na stránce.