Společnost CESNUR, přední italská vědecká společnost zabývající se studiem nových náboženských hnutí, pořádala minulý týden mezinárodní konferenci. Tématem bylo „náboženství ve třetím miléniu“ a účastnili se jí nejen vědci, ale mimo jiné taky menší část představitelů samotných nových náboženských hnutí. Společnost sídlí v severoitalském Turíně, kde rovněž působí někteří její nejvýznamnější představitelé, zvláště prezident společnosti Massimo Introvigne. V témže městě se rovněž konala konference. Hostila ji Turínská univerzita ve svém mimořádně reprezentativním univerzitním kampusu Luigiho Einaudiho, který je dílem architekta Normana Fostera a v jakési anketě se prý dokonce umístil mezi deseti nejpůsobivějšími univerzitními kampusy světa. Tvrdí to aspoň na svých stránkách univerzita sama, která je na své moderní působiště náležitě pyšná.
Konference se snažila vyvolat dojem, že stejně jako univerzita na kampus jsou i Italové pyšní na CESNUR. Mezi úvodními uvítacími projevy, které nesmějí chybět na žádné mezinárodní konferenci, se objevil nejen nezbytný reprezentant turínské univerzity, ale také místní politik. Měla řečnit dokonce i náměstkyně ministerstva kultury, ta však na poslední chvíli projev zrušila, jelikož v Itálii padla vláda a povinnosti ji volaly jinam. Účastníci konference byli zároveň předem varováni, že se chystá demonstrace antikultovních hnutí proti konferenci, nicméně že se není třeba znepokojovat, snad nepůjde o nic závažného. Nakonec se neodehrálo vůbec nic, nicméně situace jasně vypovídá o kontroverzním postavení studia nových náboženských hnutí v současné vědě – a to pochopitelně nejen v Itálii, ale prakticky po celém světě.
Plenární přednášky byly letos věnovány pronásledování náboženských společností v současné Číně. Přestože program byl dobře připraven a snažil se provést svého diváka nativním pohledem Číny na nová náboženská hnutí, nebylo možno si nevšimnout, že ani jeden z řečníků nebyl profesí sinolog. Přestože oba, totiž Massimo Introvigne i J. Gordon Melton, jsou proslulé akademické osobnosti věhlasných jmen, první z nich je expert na nová náboženská hnutí obecně a druhý se dlouhodobě věnoval zvláště fenoménu západního esoterismu.
Zbylý čas dvoudenní konference strávili účastníci v sekcích. Bylo jich 43 a každá obsahovala nejméně tři, spíše ale čtyři přednášky. Pro představu uvádíme názvy některých z nich: „Postsekulární trendy“, „Křesťanské trendy“, „Scientologie, její přátelé a nepřátelé“, „Tekoucí jako řeka: indická náboženství v současném světě“, „Věda, pseudověda a nová náboženská hnutí“, „Uzdravující praktiky v šamanismu“, Od Swedenborga k Novému věku“, „Globalizovaný islám“, „O duchách, mimozemšťanech a zjeveních“ nebo „Nová náboženská hnutí a politika“. Jedna sekce měla specifické české téma a budeme o ní informovat zvlášť příští týden. – Na konferenci pak navazoval celodenní poznávací zájezd.
Náhledová fotografie: Univerzita Luigiho Einaudiho.