Jde o genderovou, sexuální a vztahovou rozmanitost

Komentář Jiřího Procházky ke knize Abigail Favaleové Zrození genderu – Křesťanská teorie a k recenzi Martina Ořešníka.

V recenzi zaznívá, jak autorka téma genderu pojednává „čtivě, odborně, laicky srozumitelně, přitom i hluboce lidsky“. Diskutabilní je, z hlediska jaké odbornosti je téma pojednáváno. Tematika genderu je multidisciplinární obor. V každém případě v recenzi chybí kritický přístup ke knize a alespoň uvedení do kontextu, z jaké pozice autorka mluví a jak její sdělení také číst.

Já jako odborník v oblasti sexuální, genderové a vztahové diverzity knihu nevnímám jako „hluboce lidskou“, ale spíš jako agresivně prosazující tradiční (tedy ne jediný) katolický pohled na tuto tematiku. Autorka se původně hlásila k feminismu a konvertovala ke katolictví, což se pro ni s feminismem vylučuje. Odkazuje se na Bibli a papežské citáty. Výstižně uvádí, že Genesis a genderová teorie jsou dva neslučitelné rámce. Respektive řekněme liberální genderová teorie, abychom nepřistoupili na autorčino implicitní tvrzení, že existuje jedna genderová teorie a ona žádnou nemá a jaksi vychází z nějaké „skutečnější skutečnosti“ nebo neutrální pozice. Ostatně kniha o genderu má přímo podtitul „Křesťanská teorie“; můžeme doplnit křesťanská genderová teorie. I knihu Genesis v souvislosti s genderem lze interpretovat různě. Knihu dost podrobně neznám a nejsem teolog, ale to, co vím, nepůsobí „osvěžujícím a často teologicky objevným výkladem“, jak je uvedeno v recenzi. Zdánlivá podpora rozmanitosti končí lakonickým konstatováním, že „žena je stále ženou“, jako odmítnutí rozmanité zkušenosti mužů, z nich někteří jsou trans a mají jiná než konvenčně očekávaná těla.

Pointa je, že kniha není odborná, ale spíše, poněkud netransparentně, vyjadřuje hluboké přesvědčení autorky vycházející z katolické pozice, Bible a papežských citátů, což je tradičně pozice normativní vůči rozmanitosti v oblasti orientace a genderové identity. V této souvislosti lze hovořit i o tradiční morální panice, která z této oblasti vychází (samotné úsloví „genderová ideologie“ vychází z církve a bylo vytvořeno jako takové kladivo na debaty o právech LGBT+ lidí, reprodukčních právech – interrupce, antikoncepce – či genderové rovnosti a rozmanitosti jako takové). Účelem je snaha zachovat binární a tudíž kontrolovatelné uspořádání společnosti a stereotypně tradičně pojatý genderový řád. Výmluvným aspektem je i to, že rozhovor s autorkou zveřejnilo médium Echo24, které v oblasti (trans)genderu dlouhodobě morální paniku vyvolává.

Z katolického pohledu autorka i recenzent ignorují vědecký konsensus, že tzv. „vnitřní genderová identita“ je stejně vrozená jako sexuální orientace, i když nenajdeme hmatatelný anatomický základ. A, jak jsem zmínil, v potaz v reflexi této tematiky je nutné vzít účelové zpolitizování především transgender tematiky, na což upozorňují různé společenské vědy. Pokud je něco “hluboce lidského“ v dané knize, tak to, že hluboce oslovuje naše stereotypy, předsudky a strach. Trans tematika zásadně konfrontuje náš tradiční světonázor ohledně genderu a v takovém případě naše prvotní reakce na fakta narušující náš názor jsou vztek a strach. Tyto emoce pak jsou namířeny vůči nejzranitelnějším, byť v rámci taktiky rámující tuto morální paniku jako snahu o ochranu (např. žen nebo dětí). Kniha se na první pohled snaží docenit „ženskou zkušenost“, ale ve skutečnosti přitom implicitně podporuje katolické konverzní terapie, které ohledně orientace a identity jsou v některých zemích přímo zakázány. V aktuální době jsou „konverzní terapie“ přerámovávány do líbivější podoby jako „explorační terapie“ mající „jen prozkoumat“ opravdovost dané zkušenosti. Výmluvné je, že za hodné (implicitně zpochybňujícího)  zkoumaní, se považuje jen trans identita či neheterosexuální orientace.

Jde o to, že ženská (a hluboce lidská) zkušenost je mnohem pestřejší, což nám ukazuje i fakt existence transgender lidí, mužů, žen a nebinárních osob. Jak jsem napsal, to může vyvolávat strach a snahu tyto zkušenosti položit na Prokrustovo lože a uzpůsobit našemu dosavadnímu pohledu na svět, jako patologizované výjimky potvrzující pravidlo. Neuvědomujeme si, že ale nejde jen o filozofickou debatu, ale že na ono lože pokládáme skutečné lidi a jejich natahováním a osekáváním, aby odpovídali naší dosavadní zkušenosti, jim způsobujeme bolest.

 Existuje i jiný křesťanský pohled a jiná genderová teorie – ta vnímá genderovou, sexuální a vztahovou rozmanitost, tedy i transgender lidi, jakou součást boží rozmanitosti a výzvu nepodlehnout našemu přirozenému strachu z jinakosti přesahující osobní normu, ale sladit křesťanskou nauku s vyšším porozuměním božímu uspořádání světa.

Autor Mgr. Jiří Procházka (on/he) je poradenský psycholog a psychoterapeut, tajemník Prezidia Asociace manželských a rodinných poradců ČR, člen Sekce genderové, sexuální a vztahové rozmanitosti Českomoravské psychologické společnosti, České asociace pro psychoterapii a Genderové expertní komory ČR

Psali jsme v Dingiru:

téma Náboženství a LGBT+Dingir 27 (3), 2024.

Související články:

Subscribe
Upozornit na
guest

9 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments
Pepik
Pepik
16. 7. 2025 15:22

Tak není lepšího doporučení knihy než její odmítnutí známým internetovým militantem, nectícím v diskuzích ani historická fakta, panem Procházkou. Děkuji za tip, jdu si knihu objednat a těším se na ni! 😉

Jiří Brei
Jiří Brei
10. 2. 2025 21:24

Jestli Vás správně chápu, pane Procházko, tak reálné není to, co člověk vidí, na co si může sáhnout, co může změřit a zvážit, ale pouze jedničky a nuly na synapsích našich neuronů. Žádná skutečná objektivní realita neexistuje. Žijeme pouze v matrixu vlastních představ. V určitém specifickém druhu víry. Každý ve svém vlastním náboženství. Z pohledu Bible je ale Vaše náboženství náboženstvím falešným. Není totiž pro život, protože štafetu života může předat jen skutečný muž a skutečná žena a nikoli jejich virtuální napodobeniny. A aby nedošlo k nedorozumění. Já nepopírám, že určité oblasti neuronových sítí z nevědomých části mozku mohou vysílat do neuronových sítí vědomé části… Číst dále ->

Veronika Jánská
Veronika Jánská
10. 2. 2025 10:21

Díky!! Jsem moc ráda, že jsem zde mohla přečíst tento článek.

Jiří Brei
Jiří Brei
9. 2. 2025 15:38

Panu Procházkovi se to opravdu líbit nemusí, ale podle knihy Beréšít/Genesis skutečně Bůh Bible Jahve stvořil člověka pouze jako muže a ženu (Beréšít/Genesis 1:27). Jehóšua haMašíach (Ježíš Kristus) se k tomuto pojetí také přihlásil (Evangelium Matouše 19:4). Nejsem psycholog a lidem do hlavy nevidím, ale jako křesťanovi mi vadí, když se lidé snaží do Bible vnutit myšlenku, která tam prostě není. Toto rozlišení má být podle Tóry (Mojžíšova zákona) ostatně patrné i v oblékání: „Ať není oblečení muže na ženě a muž nechť neobléká oděv ženy, protože každý, kdo dělá takové věci, je ohavností pro Hospodina, tvého Boha.“ (Devárím/Deuterium 22:5 Český studijní… Číst dále ->

Jiří Procházka
Jiří Procházka
Reply to  Jiří Brei
10. 2. 2025 10:23

Trans lidé jsou také muži a ženy, tedy s Biblí to nijak v rozporu není. Ohledně oblékání je to „začarovaný kruh“ – je patrné, že společnost vytváří uměle binaritu, aby zachovala zdání dvou odlišných pohlaví kvůli genderovému uspořádání společnosti. Toto společenské uspořádání pak je vnímáno jako potvrzení, že existují oddělená pohlaví. Bibli je ale vždy nutné číst v náležitém společenském kontextu. Např. vezměte si, kolik příkazů má Leviticus. A kolik z nich aktuálně uznáváme? Jeden? 

Lukáš Král
Lukáš Král
Reply to  Jiří Brei
10. 2. 2025 16:43

Také souhlasím, že jsou dvě pohlaví, ale zaujal mě Váš způsob citace: Neznám knihu Deuterium, to je pouze jedna z forem vodíku. K tomu oblékání, takže byste ženám nepovolil kalhoty? A co byste řekl Skotům?

Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Lukáš Král
11. 2. 2025 21:09

No, ono tam mělo být Deuteronomium. Děkuji za upozornění. K vaší otázce. Já se necítím povolaný k tomu, abych někomu něco povoloval nebo zakazoval. Když si Skotové chtějí nosit sukně, je to jejich věc. Myslím si, že ve Skotsku je sukně tradičně i mužský oděv. Cílem není dělat ze sebe ženu. To samé platí pro ženy, co nosí kalhoty. Jejich cílem také není dělat ze sebe muže. O to, mimo jiné, v tomto přikázání Tóry jde. Aby ze sebe ženy nedělaly muže a muži ženy. Boží lid měl a má, zůstat oddělený/odlišný od světa kolem. Bible to nazývá „svatost“. V izraelském sousedství bylo převlékání… Číst dále ->

Vlastimil František Pavlů
Vlastimil František Pavlů
8. 2. 2025 21:12

Děkuji moc za tento pohled a článek!

Matěj Č.
Matěj Č.
8. 2. 2025 14:30

Mám nesmírnou radost, že zde vyšel tento příspěvek, reagující na recenzi pana Martina Ořešníka. Opravdu si to žádalo nějakou reakci a upřesnění. Je vynikající, že se mohou na Náboženském infoservisu setkávat různé názory. A že je možné se vůči těm zraňujícím a znesvobodňujícím názorům vymezit a uvést je na pravou míru. Děkuji kolegovi Procházkovi, že to sepsal a vedení Infoservisu, že jeho text publikovalo.
Všem přeji krásný den.