Mladý papež ve „svém“ seriálu (2016) pozval zvědavé televizní diváky do zákulisí Vatikánu. Zatímco jeho režisér Paolo Sorrentino pracuje na druhé řadě, francouzský kolega Xavier Giannoli (*1972) natočil žánrově příbuzný nábožensko-detektivní snímek Zjevení (L’Apparition; premiéru si v českých kinech odbyl 17. ledna 2019). Film se více než zázemí Vatikánu věnuje práci při tzv. kanonickém vyšetřování, kdy komise poskládaná z řad odborníků má zjistit, zda se ve francouzské podhorské vesnici skutečně zjevila Panna Maria.
Režisér Giannoli na scénáři pracoval dva roky, s problematikou se seznamoval i přímo ve Vatikánu (jeden z jeho tamních kněžských poradců si dokonce ve filmu zahrál), a tak se divákovi dostává velmi realistického náhledu, jak proces kanonického vyšetřování skutečně probíhá.
Francouzský zkušený fotograf a blízkovýchodní válečný reportér, šedesátník Jacques Mayano (přesvědčivě jej ztvárnil Vincent Lindon), není praktikující katolík. Ačkoli, alespoň v úvodu, postrádá erudici v oboru mariánských zjevení, je pro svou žurnalistickou poctivost a profesionalitu osloven a posléze pověřen vatikánským biskupem z kongregace pro nauku víry vést vyšetřování.
Po příjezdu do vesnice zacpané poutnickými autobusy nečeká „úředníky z Vatikánu“ přátelské přivítání. Místní kněz odmítá spolupracovat, komisaře pak vykáží ze setkání s vizionářkou v místní tělocvičně.
Díky hojně využívané nestacionární dokumentaristické kameře a reálně zvládnutým davovým scénám dostává divák příležitost pocítit elektrizující atmosféru, ocitnout se v blízkosti či dokonce téměř v kůži vizionářky. Chápe, jak ohromný tlak na ní vytvářejí nadšení poutníci a senzacechtivá média, jaké nároky a očekávání na ni kladou. Filmaři také trefně zobrazili, jak na událostech nadpřirozeného charakteru okamžitě začne parazitovat turistický byznys a průmysl, zároveň se také všude vynoří bobtnající přeslazený kýč.
Údajná vizionářka Anna (hraje ji Galatéa Bellugiová, která rovněž působí velmi uvěřitelně a přirozeně), dvacetiletá čekatelka na noviciát v místním klášteře se nakonec sama rozhoduje předstoupit před komisi. Slyšení, psychologická ani lékařská vyšetření nevykazují žádné anomálie. Výbor se řídí církevní premisou nepravdy – tedy, zjevení apriori považuje za falešné a vizionář jej musí o pravosti svých zážitků přesvědčit sám, leč ani komisaři, ani divák, nedokáží odhadnout, zda se vize skutečně odehrály.
Zatímco většina šestičlenné komise (experti na teologii, psychologii, psychiatrii atd.) volí taktiku „než aby církev uznala za pravý nějaký podvod, raději se skutečnému úkazu vyhne“, a v tichosti by případ odložila ad acta, skeptický Jacques pase po faktech a důkazech a dál pátrá na vlastní pěst, jako pravý detektiv.
Děj více než dvouhodinového snímku se teprve rozbíhá, režisér Giannoli střídá filmařské styly, zkoumá, zda víra potřebuje hmotné důkazy a relikvie, přemýšlí nad hodnotou oběti, navrch pak nabízí symbolické obrazy a nešetří překvapivými zvraty. Jacques pátrá po minulosti v dětství osiřelé Anny, vyslýchá její vychovatele, pěstouny a spolužáky, snaží se překonat hradbu tajemství. V klášteře mezitím Anna ochutnává jablko a na internetu vyhledává informace o Jacquesovi, jenž jako jediný z komise pomalu získává její důvěru. Klíčí opatrné přátelství, které začne oba aktéry postupně proměňovat.
Jednu z interpretací příběhu můžeme najít v propojení hlavní postavy Jacquese s osobou režiséra a scénáristy. Xavier Giannoli byl totiž, stejně jako jeho investigativní novinář, vychován v katolickém prostředí, po té však přestal vést náboženský život. Teprve přibližně před dvěma lety jej zaujal novinový článek o mariánském zjevení, na jehož základě se pustil do bádání, které uzrálo v tento filmový počin.
Při sledování příběhu Anny nemůže informovaného diváka nenapadnout, zda se Giannoli neinspiroval také osudem mariánské vizionářky Ivety Korčákové (*1978) ze slovenské Litmanové. Vždyť francouzský režisér točil svůj předchozí film Marguerite (2015) v Česku a často navštěvuje Prahu. Lze tedy předpokládat, že mohl být upozorněn na dokument Ivetka a hora (2008).
Film o hledání smyslu a podstaty víry Zjevení můžeme laskavým čtenářům doporučit, nejen proto, aby se dozvěděli, kam dospěje pátrání investigativního novináře Jacquese. Ukáže se také, že Mariina výzva: „Chci, abys vybudovala dům mému synu Ježíšovi“, kterou Anna při výslechu cituje, se může realizovat ve zcela nečekaných podmínkách.
Náhledová fotografie: Jacques a Anna ve filmu.