Recenze - film a divadlo

Seriál Waco (2018) – příběh tragického střetu dvou světů

V lednu tohoto roku odvysílala televizní stanice Paramount Network šestidílný seriál o katastrofě, která se odehrála na statku náboženské skupiny davidiánů poblíž texaského města Waco a stála život přes osmdesát lidí, z nichž čtvrtina byly ještě děti. Tato tragická událost od svého průběhu v roce 1993 přitahovala a stále přitahuje mediální i badatelskou pozornost. V časopise Dingir byla též vícekrát analyzována (naposledy 2/2008, starší příspěvky jdou dohledat přes rejstřík). Čím novým tedy tato série přispívá do diskuze?

Děj se rozbíhá velmi postupně a k samotné hlavní roztržce mezi hnutím „Branch Davidians“ – davidiány a americkými orgány pro kontrolu alkoholu, tabáku a střelných zbraní (ATF) a posléze i federálním úřadem pro vyšetřování (FBI) se linie vyprávění dostane až v druhé půli série. Divák se tedy může seznámit s motivacemi ATF i každodenním životem davidiánů. Na straně ATF je naznačeno, že kvůli přešlapům v minulosti samotná existence ATF visí na vlásku. Organizace potřebuje demonstrovat svou sílu a schopnost vypořádávat se s podvratnými živly a davidiáni, se svým podivným učením, kontroverzním charismatickým vůdcem Davidem Koreshem a obchodem se zbraněmi jsou ideálním terčem.

Davidiáni jsou naopak vykresleni jako sice svérázná, ale v jádru upřímná a milá komunita lidí, kteří věří v Boha a snaží se žít podle jeho zákonů. V tomto bodě pak nejvíce září herecké výkony vedlejších postav, které dodávají celé sérii na plastičnosti, a tím ji vyvyšují mezi ostatní dokumenty a filmy na toto téma. Seriál nechává promlouvat postavy davidiánů, stejně jako místního šerifa či pozorovatele ATF, a tak dovoluje nechat zaznít pestrost a komplikovanost lidských příběhů, názorů, motivací a rozhodnutí, čímž skvěle boří černo-bílou názorovou opozici „pro“ a „proti“ davidiánům. (Scénář je vystavěn na svědectvích hlavního vyjednavače FBI a jednoho přeživšího davidiána.)

Jako u každého tragického, a tedy i symbolicky silného příběhu je nasnadě se ptát, na jaká další témata režiséři John Dowdle a Dennie Gordonová tímto převyprávěním poukazují. Na rozdíl od svých předchůdců se seriál Waco snaží vyprávět příběh této katastrofy civilně. Náboženské motivace davidiánů, kteří věřili v brzký příchod posledních dní světa a veškeré konání amerických úřadů vykládali ve smyslu poslední bitvy popsané v Zjevení Janově, jsou upozaděny, stejně jako vliv přizvaných religionistů na průběh vyjednávání.

Oba hlavní protagonisté této série – vyjednavač FBI Gary Noesner (Michael Shannon) i vůdce davidiánů David Koresh (Taylor Kitsch) – jsou vykresleni jako neodolatelní sympaťáci. To dává vyvstat celému poselství série, které katastrofu Waca chápe jako sérii eskalujícího se nedorozumění na obou stranách, které se mohlo předejít, kdyby ozbrojené složky americké byrokracie nepoužívaly násilnou, nátlakovou metodu, nepotřebovaly si vynutit poslušnost silou, nechovaly se domýšlivě a arogantně a byly ochotny vést dialog.

To, co je tedy velkým přínosem celé série, je zároveň mou jedinou drobnou výtkou. Snažit se porozumět a vyjít vstříc tomu „cizímu“, „jinému“, vymykajícímu se našim představám a konvencím, zvlášť, pokud „ti druzí“ kladou důraz na jiná (náboženská) témata než ta, která rezonují mainstreamovou společností, je jistě silná a důležitá zpráva celé série. Pokud však toto „cizí“ a „jiné“ bude vykreslováno tak nekomplikovaně jako v případě Davida Koreshe a jeho davidiánů, je třeba si také položit otázku, zda tento příběh o tragické neschopnosti porozumět bude opravdu inspirativní i pro náš běžný život.

Náhledová fotografie převzatá z imdb.