Večer 16. listopadu se v Knihovně Václava Havla konalo uvedení třetího svazku Dějin katolické literatury. Po dílech zachycujících období 1848-1918 a 1918-1945 přichází díl věnovaný letům 1945-1989, uvedený s podtitulem Katoličtí buřiči a epigoni. Kniha vyšla v nakladatelství Torst.

Čtenářům přinášíme krátkou ukázku ze závěru knihy:

…pokud katolická literatura vyrostla z počátků triviálních, restauračních, lidovýchovných, prvoplánově sloužících mimoliterárním úkolům (viz ČKL I,2.) – tato tendence z ní také nikdy nezmizela. Celé segmenty katolického písemnictví setrvávaly nejen v názorovém, ale hlavně v uměleckém konzervatismu, setrvačnosti a epigonství. To je problém velepočetných uměleckých dědiců programu Katolické moderny od desátých až do čtyřicátých let (viz ČKL I,6), i meziválečného písemnictví, vázaného na kněžské struktury (viz ČKL II,12.), i mnoha ruralistů a regionalistů (viz ČKL II,15.), i poválečné „stříbrné“ generace básníků kolem Ivana Slavíka (22.), natož „bronzové“ generace normalizační šedé zóny (25.), ale i nejednoho z mladých „spirituálů“ osmdesátých let (30.4.). Intelektuální a umělecké špičky katolického milieu neustále volají po myšlenkové a estetické náročnosti – ale velká část katolického milieu nepřestává tíhnout ke kýči, sentimentu a apologetismu. 

Konstatování apologetické tendence se týká i katolické kritiky. Jestliže kritikové zlatého věku volali po co možná nezaujatém hodnocení básnického tvaru (viz ČKL II., 18) – kritikové a historikové komunistické éry se (dobově zcela pochopitelně!) vraceli k postojům komunitně obranným a hagiografickým – k prostému hájení toho, co je „naše“. V tomto smyslu komunistické pronásledování vrátilo českou katolickou kulturu zpátky, do fáze zdánlivě již dávno překonané. Zápolení mezi uměleckou ambicí a komunitním apologetismem je tedy dalším trvalým rysem české katolické literatury. A i toto zápolení, stejně jako zápolení mezi restaurací a romantismem, zřejmě nebude míti definitivního vítěze.

A ještě jedno stýkání a potýkání trvale působí v české katolické literatuře: mezi literaturou a teologií. Po téměř celé století je to spíše potýkání. Teologie, respektive teologicky formulovaná kritika, přistupuje k soudobé umělecké tvorbě většinou „zvnějšku“, s dogmatickými a moralistickými požadavky a přináší spíše kontroverzní „kauzy“, než pozitivní impulsy k tvorbě (viz ČKL I,2 a 6, viz ČKL II,12 a 18.1.10.). To se postupně mění až po roce 1945. Jednak teologie v souvislosti s koncilním otevřením a s celkovou změnou paradigmatu nachází víc pochopení pro moderního člověka i pro moderní umění (21.1.1..) – a jednak sama teologie mění styl a stává se zase i trochu „tvorbou“, ba „uměním“ (26.). Ba, teologie jako by začínala být tvořivější než samotná krásná literatura. Jestliže v prvních stu letech se v českém katolickém milieu rodilo mnoho silných umělců, ale pramálo silných teologů – kulturní a duchovní pohyby posledních dekád jako by přivolávaly spíše teology a náboženské myslitele (30.3.), než literáty. To však souvisí s celkovým ústupem krásné literatury z centra kulturního a duchovního dění v kontextu nejen českém, ale i celosvětovém.

Toto jsou tedy čtyři hlavní zdroje dynamiky a/nebo konfliktu české katolické kultury: většinové ambice menšiny; reformismus a restaurace; elitní estetika a komunitní apologetika; teologie a literatura. S těmito čtyřmi hybnými silami česká katolická kultura vystupuje roku 1989 z režimního područí do svobody. Jestliže ústředním tématem katolického milieu před rokem 1989 bylo zápolení s komunistickým režimem – po roce 1989 je ústředním tématem nalezení místa ve společnosti skutečně svobodné a otevřené a čím dál více multikulturní a multináboženské. Co tato nová výzva udělá se čtyřmi starými vnitřními zdroji dynamiky, respektive co tyto staré síly s novou výzvou?

Nová výzva, nová éra, nová kapitola starého příběhu české katolické literatury. Příběh rokem 1989 nekončí. Rokem 1989 však končí přítomné vypsání dějin české katolické literatury.

 

 

 

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments