Hnutí Šambala (Shambhala) je vedle Buddhismu Diamantové cesty nejrozšířenější skupinou tibetského buddhismu na Západě. Po světě má více než 200 meditačních center. V Česku fungují tři: v Praze (oficiální stránky zde), Brně a Jablonci n. N. (viz Dingir 1/2009, str. 34). Československo navštívil Sakyong Mipham poprvé už roku 1991.
V poslední době hnutím otřásal skandál kvůli obviněním ze sexuálního zneužívání, kterého se měl dopouštět samotný jeho vůdce (sakyong) Mipham rinpočhe. Ten minulý týden odstoupil ze své pozice po té, co byly zveřejněny prozatímní závěry šetření, které má obvinění prozkoumat. Zpráva obsahuje příběhy žen, které tvrdily, že je Mipham rinpočhe sexuálně napadl, když se opil na večírcích pořádaných pro úzké vedení organizace. Pod zprávou je podepsaná Andrea Winnová z vedení americké pobočky hnutí. Ta tvrdí, že vedení mezinárodní organizace obvinění ignorovalo a že někteří z nejbližších asistentů mu dokonce ženy pro jeho výstřelky obstarávali. Devět členů nejvyššího orgánu Kalapa Council rezignovalo ještě před Miphamem. Ten se k případu vyjádřil slovy: „Byly doby, kdy jsem vstupoval do vztahu se ženami ze šambalského společenství. V nedávné době jsem se dozvěděl, že se některé z těchto žen se svou zkušeností svěřily s tím, že se kvůli těmto vztahům cítí být zraněny. Nyní se veřejně omlouvám.“
Na stránkách Religion News Service v pátek vyšel článek psychoanalytičky Pilar Jenningsové, která sama buddhismus tibetské tradice praktikuje. Uvádí v něm, že ji kauza nikterak nepřekvapila vzhledem k rodinnému prostředí, ze kterého současný vůdce Šambaly vyšel. Jeho otec Chögyam Trungpa rinpočhe, který stál v čele komunity, jež se tenkrát jmenovala ještě Vadžradhátu, byl rovněž známý svými alkoholovými a sexuálními excesy, které vydával za projev „bláznivé moudrosti”. Jenningsová píše, že „pokud rinpočheho otec hledal útočiště před pocity samoty a odcizení ve vyhledávání sexu a alkoholu, (…) je více než možné, že jeho syn zdědil jak onu bolest z pocitu přílišné osamělosti a obranu skrze sex a skrze fantazii být všemi žádaný, tak i zmírňování následných pocitů viny a studu pitím.“ A dodává, že z toho plyne poučení pro všechny náboženské komunity: „Bez ohledu na to, jakou moudrostí učitel, pastor či imám disponuje, od psychického trápení není ušetřen nikdo. (…) Velká obdarování duchovním vhledem mohou s psychologickými i psychiatrickými onemocněními koexistovat.“
Podle The Guardian, zde, a RNS, zde. Foto Wikimedia Commons.
Související příspěvky:
Sogjal rinpočhe: Konec jedné iluze? (zde)
Islámský učenec Tárik Ramadán obviněn ze znásilnění (zde)