Do již probíhající debaty o možnosti zrušení registrace Náboženské společnosti Svědkové Jehovovi (NSSJ) podle § 22 zákona 3/2002 Sb. chce Náboženský infoservis přispět poskytnutím faktické základny pro korektní diskusi. Přicházíme proto se sérií článků. Jejich počet není znám; záleží totiž na potřebách, které přinese vyvíjející se situace. Za první (nebo spíš nultý) článek série by vlastně mohla být považována informace o Oznámení, které s datem 18. prosince 2024 vydala pobočka NSSJ a které vyjadřuje obavy českých svědků ze zrušení registrace.
Jádro věci
Ze dvou problémů, které výše zmíněné Oznámení jmenuje (otázka krevní transfúze u nezletilých a otázka omezení styku s těmi, kdo byli odděleni od společenství svědků Jehovových), se tato série článku soustředí pouze na ten druhý. Otázka odmítání krevní transfúze u nezletilých nezaznamenala v poslední době žádný podstatný vývoj a je popsána jinde (např. zde).
Pojmy
V této sérii tedy půjde o to, co je v terminologii svědků Jehovových označováno více pojmy. Ještě donedávna bylo platné označení „stranění se“ podle anglického pojmu „shunning“. Nedávno se ale začalo mluvit a psát spíše o „vyhýbání se“. Ovšem v Oznámení byl použit termín „omezení společenského styku“. A v časopise Strážná věž ze srpna loňského roku se autoři těmto pojmům vyhýbají a citují Bibli, která v překladu Nového světa říká, „abychom se s takovým člověkem ,přestali stýkat ʻ.“[1]
O těch, kdo byli dříve nazýváni „odpadlíci“ a kteří „opustili společenství“ nebo byli „vyloučeni“ („disfellowshipped“) či jim byla „odňata pospolitost“, se nyní hovoří jako o těch, kteří „byli od odděleni od sboru [svědků Jehovových] nebo se od něj oddělili sami“.[2] Ve výše citovaném časopise je napsáno:[3] „Pokud už někdo není svědek Jehovův, nebudeme dál v souvislosti s ním používat výraz vyloučený, ale budeme používat výraz oddělený.“
O vyloučení, odnětí pospolitosti apod. dosud rozhodoval tzv. právní výbor. V témže v časopise Strážná věž z loňského srpna se „o takové skupině starších“ píše:[4] „Ale protože jejich úkolem není jenom soudit, tento termín už používat nebudeme. Místo toho jim budeme říkat výbor starších.“
Obtíže
Výše deklarované „poskytnutí faktické základny“ se musí vyrovnat s nepříjemnou skutečností, že texty v internetové prezentaci NSSJ nejsou trvalé, nýbrž že mohou být v průběhu času změněny. Odkaz na takový text tedy nemusí být po nějaké době každým čtenářem ověřitelný. Příklad můžeme zvolit zcela nedávný. V již několikrát citovaném časopise Strážná věž ze srpna 2024 byla v elektronickém vydání na straně 30 ve 14. odstavci tato slova:
14 Znamená to, že když je někdo od sboru oddělený, máme ho úplně ignorovat? Ne. Určitě s ním netrávíme čas, ale pokud je to někdo z rodiny nebo někdo, kdo nám byl dřív hodně blízký, můžeme se na základě svého biblicky školeného svědomí rozhodnout, že ho pozveme na shromáždění. A co když přijde? Dřív bychom ho nepozdravili. Ale i v téhle situaci se může každý křesťan na základě svého biblicky školeného svědomí rozhodnout, co udělá. Někteří se možná rozhodnou, že ho pozdraví nebo přivítají. Ale určitě si s ním nebudeme dlouze povídat ani s ním trávit čas.
V elektronické verzi byl někdy během prosince 2024 text upraven tak, že z něj byla přesunuta vedlejší věta (v redakci Náboženského infoservisu je v předchozím úryvku vyznačena podtržením). V současné elektronické verzi časopisu Strážná věž ze srpna 2024 je tedy tento odstavec v následujícím znění:
14 Znamená to, že když je někdo od sboru oddělený, máme ho úplně ignorovat? Ne. Určitě s ním netrávíme čas, ale můžeme se na základě svého biblicky školeného svědomí rozhodnout, že ho pozveme na shromáždění. Může to být například někdo z rodiny nebo někdo, kdo nám byl dřív hodně blízký. A co když přijde? Dřív bychom ho nepozdravili. Ale i v téhle situaci se může každý křesťan na základě svého biblicky školeného svědomí rozhodnout, co udělá. Někteří se možná rozhodnou, že ho pozdraví nebo přivítají. Ale určitě si s ním nebudeme dlouze povídat ani s ním trávit čas.
Argumentační fauly
Má-li být debata skutečně kultivovaná, je třeba se v ní vyhnout nepravdivým, nepřesným a zveličelým tvrzením. Zaznamenali jsme doposud čtyři velké fauly. Pátý pak považujeme za menší a omluvitelný, ale přesto za hodný pozornosti.
1. Jak se lze dozvědět dotazem na Ministerstvu kultury ČR nebo v pobočce NSSJ, správní řízení o zrušení registrace dosud nebylo zahájeno. Není korektní předjímat jeho výsledek a podsouvat správnímu orgánu nějaké úmysly.
2. Stejné a již několikrát zmíněné Oznámení sděluje českým svědkům Jehovovým, že zrušení registrace by mohlo „znamenat, že sály Království, sjezdové sály a další naše náboženské budovy v České republice budou zabaveny a převedeny na stát.“ Zní to jako snaha způsobit mezi svědky paniku. Ve skutečnosti by k „vyvlastnění“ a „zabavení“ mohlo dojít pouze na základě rozhodnutí české pobočky NSSJ (a samozřejmě za předpokladu, že by NSSJ byla zrušena registrace). Pobočka NSSJ by musela dlouhodobě ignorovat možnost převést veškerý majetek na jiný právní subjekt podle své volby (nejspíše na spolek), aby mohl nadále sloužit náboženským účelům. Jenom tehdy, pokud by pobočka vědomě odmítla tento převod, musel by správní orgán rozhodnout o majetku sám.
3. Hrubým faulem je připodobňování možnosti zrušení registrace svědků Jehovových v Česku k pronásledování, jemuž jsou vystaveni svědkové v Rusku. Naposled se ho dopustil italský sociolog Massimo Introvigne 2. ledna 2025 v článku zde. Bohužel tím prokázal jednak nepochopení české situace, jednak velkou neúctu k ruským svědkům Jehovovým a k jejich utrpení (několikrát jsme o něm psali, např. zde).
4. Dále není v pořádku argumentovat situací svědků v jiných zemích světa, protože zákon 3/2002 Sb. platí jen v Česku. Ať už si myslíme o § 5 tohoto zákona cokoli (a religionisté si o něm obvykle nemyslí nic dobrého), případné správní řízení se bude dít podle tohoto zákona. Neumíme si představit, jak by zahraniční rozsudky mohly být v tomto řízení relevantní.
5. Za diskutabilní považujeme návrh Co můžete zahrnout do písemné stížnosti, který byl českým svědkům Jehovovým poskytnut v online instruktáži. Ta v prosinci navázala na výše zmíněné Oznámení. V textu návrhu jsou podrobné pokyny o tom, co by měly obsahovat stížnosti adresované představitelům státu: prezidentovi, premiérovi, ministrům kultury, spravedlnosti a zahraničních věcí a vedoucímu samostatného oddělení církví a náboženských společností Ministerstva kultury ČR. Návrh obsahu stížností je zde.[5]
Na příště
V dalším článku série uvedeme teologický a religionistický kontext výzvy, aby se křesťané „přestali stýkat“ s těm, kdo jsou „odděleni“ od jejich společenství. A pak se pustíme do historie a současnosti výkladu této výzvy ve společenství svědků Jehovových.
Poznámky:
[1] Strážná věž, srpen 2024, s. 30, viz také s. 7 a 15.
[2] Oznámení, 18. prosince 2024.
[3] Strážná věž, srpen 2024, s. 14.
[4] Tamtéž, s. 21.
[5] Jeho autenticitu ověřila redakce z několika na sobě nezávislých zdrojů.
Psali jsme v Dingiru:
téma Svědkové Jehovovi a vývoj jejich společenství, Dingir 12 (3), 2009, plný text čísla zde.
Související příspěvky:
Vážený pane Vojtíšku, mám faktickou poznámku k Vašemu bodu 5. Instruktáž zde zmiňovanou považujete za diskutabilní. Ano, diskuse probíhá, jak vidím. Bylo by ovšem poctivé podrobit diskusi i následující skutečnosti, o kterých jste jistě dobře informován: Minimálně od března roku 2024 probíhá instruktáž k zasílání podnětů na samostatné oddělení církví a náboženských společností Ministerstva kultury s cílem deregistrace svědků Jehovových. Jde o přesné návody, co psát, jak myšlenky formulovat, kterých slov použít pro dosažení náležitého právního účinku a které osobě tyto podněty adresovat. Minimálně od května 2024 probíhá totéž s cílem zrušení registrace svědků Jehovových na Slovensku. Osoby, které vše organizují, jsou českým religionistům… Číst dále ->
Ano, to mi připadá jako výborná poznámka, děkuji. Vím o tom, ale nezajímal jsem se o to ani jsem návody nečetl. Podívám se na to. Máte pravdu.
Dobrý den, pane Vojtíšku,
děkuji za článek. Mohl byste miprosím napst odkaz na konkrétní paragraf v zákoně, na který je možné se odvolat a dokázat toto trvzení: “Pobočka NSSJ by musela dlouhodobě ignorovat možnost převést veškerý majetek na jiný právní subjekt podle své volby (nejspíše na spolek), aby mohl nadále sloužit náboženským účelům. Jenom tehdy, pokud by pobočka vědomě odmítla tento převod, musel by správní orgán rozhodnout o majetku sám.” Mockrát děkuji.
Na to není žádný paragraf potřeba. Je v kompetenci právnické osoby nakládat se svým majetkem.
Dobře, ale určitě existuje zákon, na základě něhož může po zániku PO propadnout majetek státu? Něco takového myslím.
Snad tedy myslíte § 26 zákona 3/2002 Sb. (to je ten zákon, který je v článku několikrát citován). V 1. odstavci je napsáno: (1) Registrace církve a náboženské společnosti nebo svazu církví a náboženských společností se zrušuje nabytím právní moci rozhodnutí o zrušení jejich registrace. A v šestém odstavci: (6) Likvidační zůstatek z likvidace podle odstavce 2 přechází na jinou registrovanou církev a náboženskou společnost určenou v jejím základním dokumentu. Pokud toto určení základní dokument neobsahuje nebo pokud byla registrace takto určené církve a náboženské společnosti zrušena anebo pokud registrovaná církev a náboženská společnost likvidační zůstatek odmítne, připadá likvidační zůstatek státu, který jej musí využít ve… Číst dále ->
Ve vašem článku o jehovistických faulech vidím několik VAŠICH argumentačních faulů. Nejdrsnější hned na začátku: Podtrhnout část věty, která je v obou verzích odstavce a tvrdit, že byla vypuštěná, za takovou manipulaci by se nemusel stydět ani lord Voldemort. (Proč se mimochodem na popularizační časák pokoušíte uplatnit terminologické standardy, které někdy nedodržují ani akademici?) 1) Aha! Když jde někomu o místo nebo o zdraví a on začne předjímat, „co by, kdyby“, určitě je fajn ho dorazit tím, že „předjímat vývoj událostí není korektní“. Proč se trápit altruismem, že. 2) Čili riziko tu je, jak sám píšete. Tak proč ho zároveň zastíráte?… Číst dále ->
Tvůj Introvigne obhajoval i Guru Járu. Ten člověk je obyč právník a zjistil díru na trhu a tak obhajuje neobhajitelný a SJ se jim ohánějí jak nějakým znalcem na náboženství. Tvůj Yoda
Massimo Introvigne není právník, ale italský sociolog náboženství. Máte pravdu, že se silně nasazoval na obhajobu Guru Járy a též Gregoriana Bivolarua a dalších.
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/odchod-od-jehovistu/r~9121b742b6e711efa1910cc47ab5f122/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed
Nyní se ukazuje ovoce jejich netolerance … viz odkaz a takových je tisíce…
Děkuji za odkaz. Zajímavý příběh. Věcně a bez nenávisti popsáno. Negativní zkušenost přetavená v pozitivní přístup k životu. Ke svědkům Jehovovým přistupovat s empatií. Poučte se z něj.
Pouč se ty Jiří, tvůj dogmatismus není ani božský natož harmonický jako tvého boha jenž pořád potřebuje někoho škatulkovat a zabíjet a dělat vyvolené jsi tak daleko od sebe sama …
1 Korintským 5:11-13: „Napsal jsem vám však, abyste se nesměšovali s tím, kdo si říká bratr, a přitom je smilník nebo chamtivec nebo modlář nebo utrhač nebo opilec nebo lupič; s takovým ani nejezte. Proč bych měl soudit i ty, kdo jsou mimo nás? Nesoudíte snad vy ty, kdo jsou uvnitř? Ty, kdo jsou mimo, bude soudit Bůh. Odstraňte toho zlého ze svého středu!“ (Český studijní překlad) 2. Jana 1:9-11: „Každý, kdo zachází dále a nezůstává v učení Kristově, nemá Boha; kdo zůstává v učení Kristově, má i Otce i Syna. Přichází-li někdo k vám a nepřináší toto učení, nepřijímejte ho do domu ani ho… Číst dále ->
Přijde vám ze děti mají patřit do kategorie : smilník, lupič? A přijde vám že vůbec ma dítě být odsouzeno k nestýkání se ?
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/odchod-od-jehovistu/r~9121b742b6e711efa1910cc47ab5f122/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed
Ne, to si nemyslím. Nicméně je otázka, koho míníte dítětem.
Děkuji za odkaz. Zajímavý příběh. Věcně a bez nenávisti popsáno. Negativní zkušenost přetavená v pozitivní přístup k životu. Ke svědkům Jehovovým přistupovat s empatií. Poučte se z něj.
Křesťanství obecně selhalo jako filosofie za 2000 let prodělalo tolik odsuzujících skutků právě svou tvrdohlavou netolerancí. Křesťané by se mohli učit od jihoamerických domorodců jež žijí v pralese v harmonii a souladu… tak se tady neohánějte něčím co přineslo jen boje právě kuli takovým výrokům netolerance od 30 leté války přes vraždění igenotů až po dnešní sekty
To, co selhalo, nebylo křesťanství. Selhali pouze lidé, kteří si říkali křesťané.
Omyl křesťanství rozděluje lidi, hraje hru na jedinou pravdu atd. Pokud něco nad člověkem je musí to být harmonizující nikoliv egojicky sebestředné
Ano, rozděluje. A je to tak správně. Proč bych měl svůj život harmonizovat s lupiči a vrahy? Nebo s Vámi?
Ne křesťanství rozděluje lidi na pravověrné a bezvěrce a vidí ostatní pohledy na svět jako cestu ďábla – křesťanství v dnešní době je maladaptivní jako samurajové v 19 stol v Japonsku. To co lidi spojuje je nad těmi bohy co pořád hlásají zkázu těm co je neposlouchají … v podstatě i ten váš Jah byl jen kmenový Bůh a také se tak choval (tedy lidsky a lidské slabosti touha po jedinečnosti, žárlivost a vraždění za jiný názor. )
Křesťané? Neměli svou 30 letou válku? Vyvraždění igenotů? A žel v 19 století bylo v módě počítaní dat z Bible a egyptologie . Z toho vzniklo mnoho sekt včetně Jehovistů… 21.stol už ale nechce tyto netolerantní kulty…
Ježíš kdysi řekl:
„Ne každý, kdo mi říká: ‚Pane, Pane‘, vejde do království Nebes, ale ten, kdo činí vůli mého Otce, který je v nebesích. Mnozí mi v onen den řeknou: ‚Pane, Pane, což jsme tvým jménem neprorokovali a tvým jménem nevyháněli démony a tvým jménem neučinili mnoho mocných činů? ‘ A tehdy jim vyznám: ‚Nikdy jsem vás neznal. Odejděte ode mne, činitelé nepravosti. ‘ (Evangelium Matouše 7:21-23 (Český studijní překlad)
To, že se někdo nazývá křesťanem ještě neznamená, že jím je.
Přesně 😉 to je tak neurčitý v těch 30 tisících křesťanských denominací které je vlastně jediné pravé:) je to blbost. V životě nejde o pravdu. Pravda se mění v čase. Co zůstává je prožitek, vývoj
Žádný prožitek nezůstává. Je jen, když ho prožíváte. V mysli se Vám udrží asi 3 vteřiny. Pak je pryč. Zbyde po něm pár otisků v bílkovinách Vašeho mozku a i ty za čas vyblednou. E=mc2 je pravda, která se ani v čase nemění.
Žijete nevědomí život v pravidlech.
Když někdo odejde ze sekty SJ z vlastního rozhodnutí nebo je vyloučen za nesouhlas s učením, tak je podle Bible smilník a lupič?
Ne, kdo je vyloučen za nesouhlas s učením (například já), spadá do kategorie uvedené u 2. Jana 1:9-11: „Každý, kdo zachází dále a nezůstává v učení Kristově, nemá Boha; kdo zůstává v učení Kristově, má i Otce i Syna. Přichází-li někdo k vám a nepřináší toto učení, nepřijímejte ho do domu ani ho nezdravte; kdo ho zdraví, má účast na jeho zlých skutcích.“ (Český studijní překlad) U těch, kteří odejdou sami od sebe a dál věří tomu, co učí svědkové a žijí v souladu s Biblí, asi není důvod se jich stranit. Defacto to jsou spíše oni, kdo se straní. Nicméně svědkové Jehovovi jejich rozhodnutí respektují… Číst dále ->
Nesmysl. V oznámení je “ již není SJ” tedy nikdo nemůže rozlišit s kým se bavit a s kým ne.
Může. Řeknou mu to starší.
Nesmysl nesmí to nikomu prozradit. To jistě dobře vím. Nesmí vyzradit podobně jako u zpovědi. Mluvíte něco o čem opravdu nevíte nic
Neřeknou / brano v SJ jako zpovědní tajemství a i vzhledem k GDPR nesmí / takže tohle co říkáte je nesmysl
Vidím, že ta změna v textu spočívá pouze ve výměně slov „pokud je to“ za slova „může to být například“. Nešlo jen o upřesnění překladu z angličtiny? Nebo se ten text měnil i v anglických vydáních Strážné věže, případně i v dalších jazykových mutacích? A Vy té změně přikládáte nějaký zásadní význam?
Ano, já za sebe ano. JW upravuje a vylepšuje vnější vzhled na základě tlaku veřejnosti 21.století. Společnost se vyvinula a je tolerantní JW si zachovala středověké praktiky a svého boha který pěstuje kult osobnosti a nemilosrdně trestá každého kdo se mu nelíbí. SJ mají podmíněnou lásku a to je dnes zavrženíhodný postoj… toto je můj osobní názor na jejich náboženství které v podstatě navrhl JFR kdy sám pěstoval kult své osobnosti a zavedl tyto kárné prostředky ačkoliv on si užíval přepychoví život… a na to snad vám důkazy hledat nemusím. Zavedl si zadarmo koloortéry své literatury a ty vše prodávali a… Číst dále ->
Jde o to, že se ten text změnil. Nikoliv o to, zda je změna podstatná nebo jaký je její smysl, ale že naši čtenáři mohou mít problém s ověřováním citovaných materiálů, protože se bez upozornění mění. – Ale špatně je něco jiného: v tom odstavci je nešikovné slovo “vypuštěna”. Nahradil jsem ho slovem “přesunuta”. Jsem rád, že jste mě na to nepřímo upozornil.
Já tedy nevím, ale mně tato změna připadá marginální i z hlediska Vašich odkazů. To Vám žádný soudný člověk nemůže vyčítat. Stále si myslím, že šlo spíše o „doladění“ překladu.
Vy si myslíte 😉 je to normální hlazení slov aby jim to sedlo vůči světské autoritě
Ne, to si nemyslím. Zde však jde nejspíše o opravu nepřesného překladu. Jo to článek pro sbory, ne pro autority. A pokud si dávají pozor na jazyk i v článcích pro sbory, tak je to jedině dobře.
Děkuji za článek. Výborná práce
Pokračování: Ad 4) Za mne to v pořádku je. ČR není Severní Korea ani Rusko. V civilizovaných zemích platí, že by soudce měly zajímat i podobné kauzy v nám podobných zemích. Připomínám, že jde o kauzy ze zemí EU, jehož je ČR členem. Profesionála jistě zajímat budou. Navíc argumenty v podobné věci mohou být použity pro obhajobu i v ČR. ČR není vázána rozhodnutím soudů v jiných zemích, s argumenty z těchto řízení, pokud je někdo vznese a budou pro české řízení relevantní, se však bude, podle mého názoru, muset zabývat a bude se s nimi muset relevantně vypořádat. Soudy běžně vracejí správním orgánům k novému projednání rozhodnutí, v nichž se… Číst dále ->
Dobrý večer. V článku je uvedeno, že je od Vás, pane Vojtíšku. Proč píšete v množném čísle? Nevím, zda mezi argumentační fauly počítáte i něco v mých příspěvcích, ale i tak se na ně pokusím odpovědět. Ad 1) Ano, dotazem to lze zjistit. Nepsal jsem, že řízení bylo zahájeno. Jako soukromá osoba si mohu dovolit i předjímat výsledek případného řízení o zrušení církve. Nekorektní by bylo, kdyby to dělal advokát, soudce nebo někdo, kdo je v něm angažován či má v něm nějaký zájem. Já v této věci nijak angažován nejsem, zájem v ní žádný nemám a mé předjímky jsou v této věci naprosto irelevantní. Resumé: Nejde o… Číst dále ->
Ne, neodpovídal jsem na Vaše komentáře, vážený pane Breii. Článek je už několik dní hotov a jeho obsah byl připravován ještě o několik dní dříve. V přípravě jsem ho musel hodně konzultovat. Proto ten plurál. Plurál je navíc – uznávám – trochu podivný zvyk, běžný v akademickém prostředí. Jinak samozřejmě vnímám a respektuji i ta Vaše přesvědčení, která se rozcházejí s mými.
Dobrý den, pane Vojtíšku. Děkuji za odpověď. Pokud jste článek v přípravě musel hodně konzultovat, tak nakonec nejste autorem pouze Vy. Připadá mi nepoctivé, když ty, kteří se podíleli na spoluvytváření článku ani nezmíníte a připíšete ho pouze sobě. Mohl bych ještě poprosit o odpověď k tomu bodu 2.? V zákoně číslo 3/2002 Sb., zákon o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů, se v § 24 odst. 2 lze dočíst: „Po zrušení registrace církve a náboženské společnosti musí být provedena likvidace a likvidace všech jejích evidovaných… Číst dále ->
Samozřejmě. Jakmile by rozhodnutí o zrušení nabylo právní moci, je na všechno pozdě. Ale do té doby by bylo dost času – třeba celá doba, kdy by probíhalo odvolací řízení. – Nevidím smysl v tom, abychom se my dva zabývali tím, co by byla práce právníků, kdyby k té situaci došlo.
A kdo ze svedku odesle dopis clenum satanovy vlady, bude vyloucen pro poruseni politicke neutrality. Udani sam na sebe odesle na email nssj a proto bude mit jeste dobry pocit, protoze udavani je v teto organizaci povazovano za pomoc klopytajicimu.
Cože? Můžete to prosím nějak vysvětlit? Návodné pokyny od NSSJ pro členy jsem viděl, tu drzost že chtějí kopii dopisu taky, ale nějak Váš příspěvek nechápu.
Muj prispevek je jen ironie, vecny smysl nema. Narazim na to, ze kdyby si nejaky clen za normalnich okolnosti dopisoval sam s adresaty z techto pokynu, mel by problem a sel na koberecek. V teto situaci je paradoxne k psani dopisu nabadan.