Nauka svědků Jehovových o „vyhýbání se“

Do již probíhající debaty o možnosti zrušení registrace Náboženské společnosti Svědkové Jehovovi (NSSJ) podle § 22 zákona 3/2002 Sb. chce Náboženský infoservis přispět poskytnutím faktické základny pro korektní diskusi. Přicházíme proto se sérií článků. Jejich počet není znám; záleží totiž na potřebách, které přinese vyvíjející se situace. Za první (nebo spíš nultý) článek série by vlastně mohla být považována informace o Oznámení, které s datem 18. prosince 2024 vydala pobočka NSSJ a které vyjadřuje obavy českých svědků ze zrušení registrace.

Jádro věci

Ze dvou problémů, které výše zmíněné Oznámení jmenuje (otázka krevní transfúze u nezletilých a otázka omezení styku s těmi, kdo byli odděleni od společenství svědků Jehovových), se tato série článku soustředí pouze na ten druhý. Otázka odmítání krevní transfúze u nezletilých nezaznamenala v poslední době žádný podstatný vývoj a je popsána jinde (např. zde).

Pojmy

V této sérii tedy půjde o to, co je v terminologii svědků Jehovových označováno více pojmy. Ještě donedávna bylo platné označení „stranění se“ podle anglického pojmu „shunning“. Nedávno se ale začalo mluvit a psát spíše o „vyhýbání se“. Ovšem v Oznámení byl použit termín „omezení společenského styku“. A v časopise Strážná věž ze srpna loňského roku se autoři těmto pojmům vyhýbají a citují Bibli, která v překladu Nového světa říká, „abychom se s takovým člověkem ,přestali stýkat ʻ.“[1]

O těch, kdo byli dříve nazýváni „odpadlíci“ a kteří „opustili společenství“ nebo byli „vyloučeni“ („disfellowshipped“) či jim byla „odňata pospolitost“, se nyní hovoří jako o těch, kteří „byli od odděleni od sboru [svědků Jehovových] nebo se od něj oddělili sami“.[2] Ve výše citovaném časopise je napsáno:[3] „Pokud už někdo není svědek Jehovův, nebudeme dál v souvislosti s ním používat výraz vyloučený, ale budeme používat výraz oddělený.“

O vyloučení, odnětí pospolitosti apod. dosud rozhodoval tzv. právní výbor. V témže v časopise Strážná věž z loňského srpna se „o takové skupině starších“ píše:[4] „Ale protože jejich úkolem není jenom soudit, tento termín už používat nebudeme. Místo toho jim budeme říkat výbor starších.“

Obtíže

Výše deklarované „poskytnutí faktické základny“ se musí vyrovnat s nepříjemnou skutečností, že texty v internetové prezentaci NSSJ nejsou trvalé, nýbrž že mohou být v průběhu času změněny. Odkaz na takový text tedy nemusí být po nějaké době každým čtenářem ověřitelný. Příklad můžeme zvolit zcela nedávný. V již několikrát citovaném časopise Strážná věž ze srpna 2024 byla v elektronickém vydání na straně 30 ve 14. odstavci tato slova:

14 Znamená to, že když je někdo od sboru oddělený, máme ho úplně ignorovat? Ne. Určitě s ním netrávíme čas, ale pokud je to někdo z rodiny nebo někdo, kdo nám byl dřív hodně blízký, můžeme se na základě svého biblicky školeného svědomí rozhodnout, že ho pozveme na shromáždění. A co když přijde? Dřív bychom ho nepozdravili. Ale i v téhle situaci se může každý křesťan na základě svého biblicky školeného svědomí rozhodnout, co udělá. Někteří se možná rozhodnou, že ho pozdraví nebo přivítají. Ale určitě si s ním nebudeme dlouze povídat ani s ním trávit čas.

elektronické verzi byl někdy během prosince 2024 text upraven tak, že z něj byla přesunuta vedlejší věta (v redakci Náboženského infoservisu je v předchozím úryvku vyznačena podtržením). V současné elektronické verzi časopisu Strážná věž ze srpna 2024 je tedy tento odstavec v následujícím znění:

14 Znamená to, že když je někdo od sboru oddělený, máme ho úplně ignorovat? Ne. Určitě s ním netrávíme čas, ale můžeme se na základě svého biblicky školeného svědomí rozhodnout, že ho pozveme na shromáždění. Může to být například někdo z rodiny nebo někdo, kdo nám byl dřív hodně blízký. A co když přijde? Dřív bychom ho nepozdravili. Ale i v téhle situaci se může každý křesťan na základě svého biblicky školeného svědomí rozhodnout, co udělá. Někteří se možná rozhodnou, že ho pozdraví nebo přivítají. Ale určitě si s ním nebudeme dlouze povídat ani s ním trávit čas.

Argumentační fauly

Má-li být debata skutečně kultivovaná, je třeba se v ní vyhnout nepravdivým, nepřesným a zveličelým tvrzením. Zaznamenali jsme doposud čtyři velké fauly. Pátý pak považujeme za menší a omluvitelný, ale přesto za hodný pozornosti.

1. Jak se lze dozvědět dotazem na Ministerstvu kultury ČR nebo v pobočce NSSJ, správní řízení o zrušení registrace dosud nebylo zahájeno. Není korektní předjímat jeho výsledek a podsouvat správnímu orgánu nějaké úmysly.

2. Stejné a již několikrát zmíněné Oznámení sděluje českým svědkům Jehovovým, že zrušení registrace by mohlo „znamenat, že sály Království, sjezdové sály a další naše náboženské budovy v České republice budou zabaveny a převedeny na stát.“ Zní to jako snaha způsobit mezi svědky paniku. Ve skutečnosti by k „vyvlastnění“ a „zabavení“ mohlo dojít pouze na základě rozhodnutí české pobočky NSSJ (a samozřejmě za předpokladu, že by NSSJ byla zrušena registrace). Pobočka NSSJ by musela dlouhodobě ignorovat možnost převést veškerý majetek na jiný právní subjekt podle své volby (nejspíše na spolek), aby mohl nadále sloužit náboženským účelům. Jenom tehdy, pokud by pobočka vědomě odmítla tento převod, musel by správní orgán rozhodnout o majetku sám.

3. Hrubým faulem je připodobňování možnosti zrušení registrace svědků Jehovových v Česku k pronásledování, jemuž jsou vystaveni svědkové v Rusku. Naposled se ho dopustil italský sociolog Massimo Introvigne 2. ledna 2025 v článku zde. Bohužel tím prokázal jednak nepochopení české situace, jednak velkou neúctu k ruským svědkům Jehovovým a k jejich utrpení (několikrát jsme o něm psali, např. zde).

4. Dále není v pořádku argumentovat situací svědků v jiných zemích světa, protože zákon 3/2002 Sb. platí jen v Česku. Ať už si myslíme o § 5 tohoto zákona cokoli (a religionisté si o něm obvykle nemyslí nic dobrého), případné správní řízení se bude dít podle tohoto zákona. Neumíme si představit, jak by zahraniční rozsudky mohly být v tomto řízení relevantní.

5. Za diskutabilní považujeme návrh Co můžete zahrnout do písemné stížnosti, který byl českým svědkům Jehovovým poskytnut v online instruktáži. Ta v prosinci navázala na výše zmíněné  Oznámení. V textu návrhu jsou podrobné pokyny o tom, co by měly obsahovat stížnosti adresované představitelům státu: prezidentovi, premiérovi, ministrům kultury, spravedlnosti a zahraničních věcí a vedoucímu samostatného oddělení církví a náboženských společností Ministerstva kultury ČR. Návrh obsahu stížností je zde.[5]

Na příště

V dalším článku série uvedeme teologický a religionistický kontext výzvy, aby se křesťané „přestali stýkat“ s těm, kdo jsou „odděleni“ od jejich společenství. A pak se pustíme do historie a současnosti výkladu této výzvy ve společenství svědků Jehovových.

Poznámky:

[1] Strážná věž, srpen 2024, s. 30, viz také s. 7 a 15.

[2] Oznámení, 18. prosince 2024.

[3] Strážná věž, srpen 2024, s. 14.

[4] Tamtéž, s. 21.

[5] Jeho autenticitu ověřila redakce z několika na sobě nezávislých zdrojů.

Psali jsme v Dingiru:

téma Svědkové Jehovovi a vývoj jejich společenstvíDingir 12 (3), 2009, plný text čísla zde.

Související příspěvky:

Subscribe
Upozornit na
guest

47 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk
Zdeněk
11. 1. 2025 23:46

Vážený pane Vojtíšku, mám faktickou poznámku k Vašemu bodu 5. Instruktáž zde zmiňovanou považujete za diskutabilní. Ano, diskuse probíhá, jak vidím. Bylo by ovšem poctivé podrobit diskusi i následující skutečnosti, o kterých jste jistě dobře informován: Minimálně od března roku 2024 probíhá instruktáž k zasílání podnětů na samostatné oddělení církví a náboženských společností Ministerstva kultury s cílem deregistrace svědků Jehovových. Jde o přesné návody, co psát, jak myšlenky formulovat, kterých slov použít pro dosažení náležitého právního účinku a které osobě tyto podněty adresovat. Minimálně od května 2024 probíhá totéž s cílem zrušení registrace svědků Jehovových na Slovensku. Osoby, které vše organizují, jsou českým religionistům… Číst dále ->

Martina
Martina
8. 1. 2025 9:49

Dobrý den, pane Vojtíšku,
děkuji za článek. Mohl byste miprosím napst odkaz na konkrétní paragraf v zákoně, na který je možné se odvolat a dokázat toto trvzení: “Pobočka NSSJ by musela dlouhodobě ignorovat možnost převést veškerý majetek na jiný právní subjekt podle své volby (nejspíše na spolek), aby mohl nadále sloužit náboženským účelům. Jenom tehdy, pokud by pobočka vědomě odmítla tento převod, musel by správní orgán rozhodnout o majetku sám.” Mockrát děkuji.

Martina
Martina
Reply to  Zdeněk Vojtíšek
8. 1. 2025 13:17

Dobře, ale určitě existuje zákon, na základě něhož může po zániku PO propadnout majetek státu? Něco takového myslím.

Last edited 10 dní před by Martina
Hary Plotr
Hary Plotr
8. 1. 2025 8:58

Ve vašem článku o jehovistických faulech vidím několik VAŠICH argumentačních faulů. Nejdrsnější hned na začátku: Podtrhnout část věty, která je v obou verzích odstavce a tvrdit, že byla vypuštěná, za takovou manipulaci by se nemusel stydět ani lord Voldemort. (Proč se mimochodem na popularizační časák pokoušíte uplatnit terminologické standardy, které někdy nedodržují ani akademici?) 1) Aha! Když jde někomu o místo nebo o zdraví a on začne předjímat, „co by, kdyby“, určitě je fajn ho dorazit tím, že „předjímat vývoj událostí není korektní“. Proč se trápit altruismem, že. 2) Čili riziko tu je, jak sám píšete. Tak proč ho zároveň zastíráte?… Číst dále ->

Toma
Toma
Reply to  Hary Plotr
8. 1. 2025 13:38

Tvůj Introvigne obhajoval i Guru Járu. Ten člověk je obyč právník a zjistil díru na trhu a tak obhajuje neobhajitelný a SJ se jim ohánějí jak nějakým znalcem na náboženství. Tvůj Yoda

Jitka Schlichtsová
Jitka Schlichtsová
Admin
Reply to  Toma
9. 1. 2025 12:20

Massimo Introvigne není právník, ale italský sociolog náboženství. Máte pravdu, že se silně nasazoval na obhajobu Guru Járy a též Gregoriana Bivolarua a dalších.

Toman
Toman
Reply to  Toman
7. 1. 2025 20:28

Nyní se ukazuje ovoce jejich netolerance … viz odkaz a takových je tisíce…

Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Toman
9. 1. 2025 15:51

Děkuji za odkaz. Zajímavý příběh. Věcně a bez nenávisti popsáno. Negativní zkušenost přetavená v pozitivní přístup k životu. Ke svědkům Jehovovým přistupovat s empatií. Poučte se z něj.

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
11. 1. 2025 22:21

Pouč se ty Jiří, tvůj dogmatismus není ani božský natož harmonický jako tvého boha jenž pořád potřebuje někoho škatulkovat a zabíjet a dělat vyvolené jsi tak daleko od sebe sama …

Jiří Brei
Jiří Brei
7. 1. 2025 16:09

1 Korintským 5:11-13: „Napsal jsem vám však, abyste se nesměšovali s tím, kdo si říká bratr, a přitom je smilník nebo chamtivec nebo modlář nebo utrhač nebo opilec nebo lupič; s takovým ani nejezte. Proč bych měl soudit i ty, kdo jsou mimo nás? Nesoudíte snad vy ty, kdo jsou uvnitř? Ty, kdo jsou mimo, bude soudit Bůh. Odstraňte toho zlého ze svého středu!“ (Český studijní překlad) 2. Jana 1:9-11: „Každý, kdo zachází dále a nezůstává v učení Kristově, nemá Boha; kdo zůstává v učení Kristově, má i Otce i Syna. Přichází-li někdo k vám a nepřináší toto učení, nepřijímejte ho do domu ani ho… Číst dále ->

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
7. 1. 2025 20:00

Přijde vám ze děti mají patřit do kategorie : smilník, lupič? A přijde vám že vůbec ma dítě být odsouzeno k nestýkání se ?

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/odchod-od-jehovistu/r~9121b742b6e711efa1910cc47ab5f122/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed

Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Toman
9. 1. 2025 15:52

Ne, to si nemyslím. Nicméně je otázka, koho míníte dítětem.

Děkuji za odkaz. Zajímavý příběh. Věcně a bez nenávisti popsáno. Negativní zkušenost přetavená v pozitivní přístup k životu. Ke svědkům Jehovovým přistupovat s empatií. Poučte se z něj.

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
7. 1. 2025 20:51

Křesťanství obecně selhalo jako filosofie za 2000 let prodělalo tolik odsuzujících skutků právě svou tvrdohlavou netolerancí. Křesťané by se mohli učit od jihoamerických domorodců jež žijí v pralese v harmonii a souladu… tak se tady neohánějte něčím co přineslo jen boje právě kuli takovým výrokům netolerance od 30 leté války přes vraždění igenotů až po dnešní sekty

Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Toman
9. 1. 2025 15:52

To, co selhalo, nebylo křesťanství. Selhali pouze lidé, kteří si říkali křesťané.

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
9. 1. 2025 22:57

Omyl křesťanství rozděluje lidi, hraje hru na jedinou pravdu atd. Pokud něco nad člověkem je musí to být harmonizující nikoliv egojicky sebestředné

Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Toman
11. 1. 2025 12:31

Ano, rozděluje. A je to tak správně. Proč bych měl svůj život harmonizovat s lupiči a vrahy? Nebo s Vámi?

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
11. 1. 2025 22:25

Ne křesťanství rozděluje lidi na pravověrné a bezvěrce a vidí ostatní pohledy na svět jako cestu ďábla – křesťanství v dnešní době je maladaptivní jako samurajové v 19 stol v Japonsku. To co lidi spojuje je nad těmi bohy co pořád hlásají zkázu těm co je neposlouchají … v podstatě i ten váš Jah byl jen kmenový Bůh a také se tak choval (tedy lidsky a lidské slabosti touha po jedinečnosti, žárlivost a vraždění za jiný názor. )

Toma
Toma
Reply to  Jiří Brei
7. 1. 2025 22:15

Křesťané? Neměli svou 30 letou válku? Vyvraždění igenotů? A žel v 19 století bylo v módě počítaní dat z Bible a egyptologie . Z toho vzniklo mnoho sekt včetně Jehovistů… 21.stol už ale nechce tyto netolerantní kulty…

Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Toma
9. 1. 2025 15:53

Ježíš kdysi řekl:

Ne každý, kdo mi říká: ‚Pane, Pane‘, vejde do království Nebes, ale ten, kdo činí vůli mého Otce, který je v nebesích. Mnozí mi v onen den řeknou: ‚Pane, Pane, což jsme tvým jménem neprorokovali a tvým jménem nevyháněli démony a tvým jménem neučinili mnoho mocných činů? ‘ A tehdy jim vyznám: ‚Nikdy jsem vás neznal. Odejděte ode mne, činitelé nepravosti. ‘ (Evangelium Matouše 7:21-23 (Český studijní překlad)

To, že se někdo nazývá křesťanem ještě neznamená, že jím je.

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
9. 1. 2025 23:01

Přesně 😉 to je tak neurčitý v těch 30 tisících křesťanských denominací které je vlastně jediné pravé:) je to blbost. V životě nejde o pravdu. Pravda se mění v čase. Co zůstává je prožitek, vývoj

Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Toman
11. 1. 2025 12:32

Žádný prožitek nezůstává. Je jen, když ho prožíváte. V mysli se Vám udrží asi 3 vteřiny. Pak je pryč. Zbyde po něm pár otisků v bílkovinách Vašeho mozku a i ty za čas vyblednou. E=mc2 je pravda, která se ani v čase nemění.

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
11. 1. 2025 21:03

Žijete nevědomí život v pravidlech.

Ninja
Ninja
Reply to  Jiří Brei
8. 1. 2025 23:47

Když někdo odejde ze sekty SJ z vlastního rozhodnutí nebo je vyloučen za nesouhlas s učením, tak je podle Bible smilník a lupič?

Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Ninja
9. 1. 2025 15:59

Ne, kdo je vyloučen za nesouhlas s učením (například já), spadá do kategorie uvedené u 2. Jana 1:9-11:  „Každý, kdo zachází dále a nezůstává v učení Kristově, nemá Boha; kdo zůstává v učení Kristově, má i Otce i Syna. Přichází-li někdo k vám a nepřináší toto učení, nepřijímejte ho do domu ani ho nezdravte; kdo ho zdraví, má účast na jeho zlých skutcích.“ (Český studijní překlad) U těch, kteří odejdou sami od sebe a dál věří tomu, co učí svědkové a žijí v souladu s Biblí, asi není důvod se jich stranit. Defacto to jsou spíše oni, kdo se straní. Nicméně svědkové Jehovovi jejich rozhodnutí respektují… Číst dále ->

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
9. 1. 2025 23:02

Nesmysl. V oznámení je “ již není SJ” tedy nikdo nemůže rozlišit s kým se bavit a s kým ne.

Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Toman
11. 1. 2025 12:33

Může. Řeknou mu to starší.

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
11. 1. 2025 21:06

Nesmysl nesmí to nikomu prozradit. To jistě dobře vím. Nesmí vyzradit podobně jako u zpovědi. Mluvíte něco o čem opravdu nevíte nic

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
11. 1. 2025 22:27

Neřeknou / brano v SJ jako zpovědní tajemství a i vzhledem k GDPR nesmí / takže tohle co říkáte je nesmysl

Jiří Brei
Jiří Brei
7. 1. 2025 15:54

Vidím, že ta změna v textu spočívá pouze ve výměně slov „pokud je to“ za slova „může to být například“. Nešlo jen o upřesnění překladu z angličtiny? Nebo se ten text měnil i v anglických vydáních Strážné věže, případně i v dalších jazykových mutacích? A Vy té změně přikládáte nějaký zásadní význam?

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
7. 1. 2025 20:12

Ano, já za sebe ano. JW upravuje a vylepšuje vnější vzhled na základě tlaku veřejnosti 21.století. Společnost se vyvinula a je tolerantní JW si zachovala středověké praktiky a svého boha který pěstuje kult osobnosti a nemilosrdně trestá každého kdo se mu nelíbí. SJ mají podmíněnou lásku a to je dnes zavrženíhodný postoj… toto je můj osobní názor na jejich náboženství které v podstatě navrhl JFR kdy sám pěstoval kult své osobnosti a zavedl tyto kárné prostředky ačkoliv on si užíval přepychoví život… a na to snad vám důkazy hledat nemusím. Zavedl si zadarmo koloortéry své literatury a ty vše prodávali a… Číst dále ->

Last edited 11 dní před by Toman
Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Zdeněk Vojtíšek
9. 1. 2025 16:03

Já tedy nevím, ale mně tato změna připadá marginální i z hlediska Vašich odkazů. To Vám žádný soudný člověk nemůže vyčítat. Stále si myslím, že šlo spíše o „doladění“ překladu.

Toman
Toman
Reply to  Jiří Brei
9. 1. 2025 23:04

Vy si myslíte 😉 je to normální hlazení slov aby jim to sedlo vůči světské autoritě

Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Toman
11. 1. 2025 12:36

Ne, to si nemyslím. Zde však jde nejspíše o opravu nepřesného překladu. Jo to článek pro sbory, ne pro autority. A pokud si dávají pozor na jazyk i v článcích pro sbory, tak je to jedině dobře.

Toman
Toman
7. 1. 2025 15:32

Děkuji za článek. Výborná práce

Jiří Brei
Jiří Brei
6. 1. 2025 21:14

Pokračování: Ad 4) Za mne to v pořádku je. ČR není Severní Korea ani Rusko. V civilizovaných zemích platí, že by soudce měly zajímat i podobné kauzy v nám podobných zemích. Připomínám, že jde o kauzy ze zemí EU, jehož je ČR členem. Profesionála jistě zajímat budou. Navíc argumenty v podobné věci mohou být použity pro obhajobu i v ČR. ČR není vázána rozhodnutím soudů v jiných zemích, s argumenty z těchto řízení, pokud je někdo vznese a budou pro české řízení relevantní, se však bude, podle mého názoru, muset zabývat a bude se s nimi muset relevantně vypořádat. Soudy běžně vracejí správním orgánům k novému projednání rozhodnutí, v nichž se… Číst dále ->

Jiří Brei
Jiří Brei
6. 1. 2025 21:13

Dobrý večer. V článku je uvedeno, že je od Vás, pane Vojtíšku. Proč píšete v množném čísle? Nevím, zda mezi argumentační fauly počítáte i něco v mých příspěvcích, ale i tak se na ně pokusím odpovědět. Ad 1) Ano, dotazem to lze zjistit. Nepsal jsem, že řízení bylo zahájeno. Jako soukromá osoba si mohu dovolit i předjímat výsledek případného řízení o zrušení církve. Nekorektní by bylo, kdyby to dělal advokát, soudce nebo někdo, kdo je v něm angažován či má v něm nějaký zájem. Já v této věci nijak angažován nejsem, zájem v ní žádný nemám a mé předjímky jsou v této věci naprosto irelevantní. Resumé: Nejde o… Číst dále ->

Jiří Brei
Jiří Brei
Reply to  Zdeněk Vojtíšek
7. 1. 2025 15:31

Dobrý den, pane Vojtíšku. Děkuji za odpověď. Pokud jste článek v přípravě musel hodně konzultovat, tak nakonec nejste autorem pouze Vy. Připadá mi nepoctivé, když ty, kteří se podíleli na spoluvytváření článku ani nezmíníte a připíšete ho pouze sobě. Mohl bych ještě poprosit o odpověď k tomu bodu 2.? V zákoně číslo 3/2002 Sb., zákon o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů, se v § 24 odst. 2 lze dočíst: „Po zrušení registrace církve a náboženské společnosti musí být provedena likvidace a likvidace všech jejích evidovaných… Číst dále ->

M Z
M Z
6. 1. 2025 14:13

A kdo ze svedku odesle dopis clenum satanovy vlady, bude vyloucen pro poruseni politicke neutrality. Udani sam na sebe odesle na email nssj a proto bude mit jeste dobry pocit, protoze udavani je v teto organizaci povazovano za pomoc klopytajicimu.

Ram Čunža
Ram Čunža
Reply to  M Z
6. 1. 2025 22:24

Cože? Můžete to prosím nějak vysvětlit? Návodné pokyny od NSSJ pro členy jsem viděl, tu drzost že chtějí kopii dopisu taky, ale nějak Váš příspěvek nechápu.

M Z
M Z
Reply to  Ram Čunža
7. 1. 2025 11:55

Muj prispevek je jen ironie, vecny smysl nema. Narazim na to, ze kdyby si nejaky clen za normalnich okolnosti dopisoval sam s adresaty z techto pokynu, mel by problem a sel na koberecek. V teto situaci je paradoxne k psani dopisu nabadan.