Případ Lindsey Taylor-Guthartzové znovu rozvířil diskusi o rabínské ordinaci žen v ortodoxním judaismu

Otázka rabínské ordinace žen je jedním z témat, která výrazně polarizují současnou moderní ortodoxii. Zatímco ve všech neortodoxních směrech je působení rabínek již pevně zavedenou skutečností, jeho zastánci z řad Židů hlásících se k moderní ortodoxii o něj vedou usilovný zápas. Na počátku května proběhla českými médii zpráva o izraelské rabínce Šiře Marili Mirvisové, která byla pověřena vedením ortodoxní kongregace Širat ha-Tamar v izraelské osadě Efrat. Posledních třicet dní přineslo neméně zajímavou kauzu týkající se čerstvě ordinované ortodoxní rabínky Dr. Lindsey Taylor-Guthartzové. Šestnáct let byla Taylor-Guthartzová velmi oblíbenou a výraznou osobností působící na London School of Jewish Studies (dále LSJS), dnes významné britské ortodoxní vzdělávací instituci, v jejímž čele stojí britský vrchní rabín Ephraim Mirvis (ve vztahu k Š. M. Mirvisové se jedná pouze o shodu jmen).

Když byl Taylor-Guthartzové v polovině června udělen rabínský titul poté, co dokončila svá studia na newyorské ortodoxní ješivě Maharat, která jako jediná ortodoxní instituce mimo Izrael udílí rabínské ordinace ženám, LSJS s ní ukončila spolupráci. Rabín Mirvis označil její ordinaci za neslučitelnou s formálním působením na ortodoxní instituci, a to navzdory faktu, že Taylor-Guthartzová netrvala na užívání rabínského titulu v rámci působení na LSJS.  Podle Mirvise Taylor-Guthartzová „vykročila za hranici mainstreamové ortodoxie“. Reakce zastánců i odpůrců rabínské ordinace žen v ortodoxním judaismu na sebe nenechaly dlouho čekat a kolem nuceného odchodu rabínky Taylor-Guthartzové z LSJS se strhla zanícená diskuse. Nezůstalo však jen u slov. V reakci na tuto událost oznámil rabín ortodoxní Hampsteadské synagogy Michael Harris rezignaci na své působení na LSJS. V důsledku tohoto vření oznámila LSJS na začátku července po konzultaci s mnoha akademiky působícími na ortodoxních židovských institucích jako jsou Yeshiva University ve Spojených státech amerických nebo Bar-Ilanova univerzita v Izraeli, že Taylor-Guthartzová se může částečně vrátit na svůj výzkumný post.

Tato kauza je v mnohém symptomatická pro zápas o postavení žen v moderní židovské ortodoxii. Moderně ortodoxní étos plně přijímá představu, že by ženy neměly být vyloučeny z nejvyššího židovského vzdělání ani z významných rolí v židovské komunitě. Zároveň zde však existuje symbolická hranice rabínské ordinace žen. Pro mnohé je zastavení se před touto hranicí jedním z prvků definujících ortodoxii. Pro jiné však znamená její překročení nejen krok zcela slučitelný s halachickým judaismem, ale i krok, bez něhož ženy v judaismu nebudou plně schopny definovat své vlastní místo.

 

Náhledové foto: Rabínka Lindsey Taylor-Guthartzová. Zdroj: The Jewish Chronicle.

 

Psali jsme v Dingiru:

Dingir 1/2001: Současný judaismus (plný text čísla zde).

 

Související příspěvky:

Izraelské aerolinie nebudou přesazovat ženy kvůli ultraortodoxním mužům; ti se bouří

Věřte v nemožné, věnujte tomu vše, co je ve vás, a žádejte pomoc od Boha

Uzná Izrael manželství uzavřená online?

Nejvyšší izraelský soud uznal neortodoxní konverzi

 

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments