Rozruch mezi českými buddhisty

Mezi českými buddhisty se v posledních týdnech hodně mluví o Lumíru Láskovi, muži, který se považuje a je svými stoupenci považován za buddhu budoucího věku, Buddhu Maitréju. Jeho stoupenci neúnavně propagují jeho knihu a demonstrují svou oddanost k němu, jeho odpůrci prokazují nepodloženost jeho ambicí a o jeho společenství hovoří jako o sektě. V rámci české buddhistické scény, která je sice roztříštěna na malá společenství (kromě Buddhismu Diamantové cesty), ale která se projevuje tolerancí a někdy i spoluprací mezi jednotlivými školami a tradicemi, je to neobvyklá situace.

Knihou, která vzbudila pozitivní i negativní pozornost, je Maitreya Buddha Sútra aneb Prázdnota … matka dědiců nesmrtelnosti (vydáno vlastním nákladem autora roku 2020, 272 stran formátu A6, 432,- nebo 475,20 Kč). Kniha začíná několika doporučeními; hned v tom prvním je o Lumíru Láskovi (*1979) řečeno, že dosáhl osvícení roku 2012. Text pokračuje:

Lumír Láska je dobře znám svojí pozoruhodnou schopností komunikace vhledů do všezahrnujících hlubokých pravd. Toho, kdo mu naslouchá, povzbuzuje k námaze porozumět výkladům Učení Buddhy (zejména Sútra Pradžňápáramitá), vysvětluje hluboký význam a smysl toho, co Buddha Učí, odpovídá na konkrétní otázky týkající se konkrétního utrpení konkrétních bytostí.

Lumír Láska je Samjaksam Buddha Maitreya – přímý žák, následovník a nástupce Vznešeného Buddhy – Gautamy – zakladatel Sanghy Srdce Dharmy, tj. společenství blahovolných přátel, kteří se ve Vzájemné Úctě Podporují v Uskutečňování Poznání Buddhy, tj. Dharma.

Jiný stoupenec dal objevení se Buddhy Maitréji do souvislosti s očekáváním transformace lidstva a světa roku 2012, obvyklým v hnutí Nového věku. Právě tohoto roku měl podle výkladů v tomto hnutí končit mayský kalendář (více o tomto očekávání např. zde) a lidstvo se mělo ocitnout v novém věku. Autor textu o Lumíru Láskovi na to navázal:

Jejich kalendář končil rokem 2012 a do stejné doby zapadá předpověď příchodu Buddhy Maitreyi, který lidstvo probudí do epochy Vzájemné Úcty, Pravdivosti, Laskavosti a Soucitu.

Jen málokdo čekal, že tento Buddha Maitreya se zrodí v naší, zdánlivě ateistické zemi uprostřed Evropy. Málokdo rozpoznal vhodnost podmínek pro toto zrození, neboť jen v prostředí, kde ztratily význam všechny -ismy a organizovaná náboženství, se mohl najít dostatek lidí připravených mít oči otevřené, srdce nezávislé, přijímajících Pravdu v její Čistotě a Přímosti. Právě z tohoto důvodu se zde v roce 2012 probudil člověk, který přijal jméno Lumír Láska a postupně neúnavně předával Dharmu dalším připraveným lidem. Učil je rozumět starým písmům dochovaným v původní podobě od Mistrů z dálné Asie a oni si rychle osvojili vlastnosti Buddhů a šíří Dharmu dál a dál mezi další lidi.

Autor má na mysli již zmíněné společenství Srdce Dharmy. Lumír Láska se k roli Buddhy Maitréji hlásí. V posledních větách své knihy napsal:

Vyloučeno je pro mě zrození v říši bohů, polobohů, lidí, zvířat, hladových duchů, ve strastiplných, zlých a nízkých, bědných stavech pekelných. Jsem Jedním, kdo Vstoupil do Proudu, který již pádu Nepodléhá… Konstatuji, že toto… je mé Poslední Zrození… pro mne již nebude nových zrodů.

S láskou a úctou, Lumír Láska ♥ Buddha Maitreya.

Proti nárokům Lumíra Lásky se ostře postavila ctihodná Tenzin Palmo, česká mniška žijící v nepálském klášteře. Ve svém odmítnutí Lumíra Lásky vychází nejdříve ze svého pochopení v tradici školy gelug tibetského buddhismu a pak i z veřejně dostupných diskusí, jež se Lumíra Lásky týkají. Redaktor a zakladatel prezentace BuddhaWeb.cz, buddhista tibetského směru Vít Kuntoš, před působením Lumíra Lásky přímo varuje v článku s titulem Pozor na sekty.

Je ale otázka, zda odmítnutí ze strany těch, kteří chtějí reprezentovat „autentický buddhismus“ (viz zde), je účinné. Lumír Láska se nehlásí k žádné škole a žádnému učiteli, a tak nabízí alternativu právě vůči tomu buddhismu, který chce být co nejtěsněji spjat s některou tradicí. Vypadá to, že jeho poselství oslovuje ty, kteří inovativní uchopení buddhismu oceňují a na autenticitě nelpí. A soudě podle veřejného vystupování Lumíra Lásky, rozruch kolem jeho osoby mu možná ani nevadí.

Náhledová fotografie:videa propagujícího knihu Lumíra Lásky.

Psali jsme v Dingiru:

téma Buddhismus v české společnosti, Dingir 15 (1), 2012, text celého čísla je zde.

Související články:

Ve středu Čech je plánována stavba velkého buddhistického centra

Náboženská společnost „Théravádový buddhismus“ registrována

Náboženství na cestách: veřejný park se stúpou v Liberci

Subscribe
Upozornit na
guest
21 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Dle hlasů
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Svojanovsky
Miroslav Svojanovsky
4. 5. 2023 22:14

Buddha a jeho (skuteční) žáci učí jasné postupy jak rozvíjet mysl. Každý si tyto postupy může vyzkoušet sám na sobě, že fungují. Výuka tradičně funguje na požádání a předává se jako dar (nedochází pak ke komolení know how…) Výsledkem je – čím pokročilejší žák tím méně je závislejší na učiteli a metodě – vidí sám věci jak jsou. Učitel Dhammy se pozná podle ověřitelnosti svých instrukcí a podle žáků, kterým pokyny fungují. Výuka (získávání dovedností mysli) je běh na dlouhou trať s velkým vynaloženým úsilím jak ze strany učitele tak žáků – ušlechtilé přátelství mezi žákem a učitelem je základem (bez… Číst dále ->

Ludmila
Ludmila
14. 8. 2021 17:00

Rozruch mezi českými buddhisty?

Rekla bych, ze cesky buddhista, ktery prijal tri koreny v tradicnim buddhismu rozrusen absolutne neni, nebot vi ze je Lumir Laska dost za hranici pravdy, v mych ocich tedy pomaten. Je zde otazka zda vedome, ci nevedome a zda lidi, kteri mu veri oblbuje vedome ci nevedome, z toho pak vyplyne ten pruser, ktery na sebe nenecha dlouho cekat.
Jeste nutno dodat, ze ti, kteri si mysli, ze ma pravdu, nejsou buddhiste v tradicnich buddhistickych smerech, a o buddhismu defakto nic nevi. 🙂

jiva
jiva
29. 6. 2021 10:34

Snad v žádné tradici se nikdo nemůže jen tak prohlásit za avatára, buddhu, atd. bez důkazů. Nesouhlasím však s Tenzin Palmo, že buddhu nemůže rozeznat běžný člověk. S pár základními informacemi může.
Buddha se např.
* vyznačuje 32 mahápuruša lakšanami. To je snadno ověřitelné kýmkoli.
* jeho osvícení a život jsou provázeny nadpřirozenými úkazy. Ditto.
* jeho chování je opakem psychopata. (K tomu doporučuji knihu Williama Hamiltona Saints and psychopaths, na ut.). Ditto.
* Přitahuje velké množství lidských a nadlidských bytostí. Ditto.
To by na ukázku stačilo.

Tenzin Palmo
Tenzin Palmo
Reply to  jiva
29. 6. 2021 11:59

Dobrý den, já jsem o tom psala z mahájánového pohledu, kde se 32 znaků a nadpřirozené úkazy, o kterých hovoříte, týká pouze plně projevené formy buddhy, jako byl například buddha Šákjamuni a jako bude i buddha Maitréja. Avšak kromě této formy existují (podle mahájánového učení) také takzvané vyzářené formy (emanated), které vypadají obyčejně. Texty říkají, že se buddhové, kterých je nekonečné množství, projevují jako to, co zrovna ta která bytost potřebuje, nejčastěji jako duchovní učitelé, kteří by ale o sobě netvrdili, že jsou osvícení.

jiva
jiva
Reply to  Tenzin Palmo
30. 6. 2021 9:43

“vyzářené formy (emanated), které vypadají obyčejně”

Svým chováním a osobnostními charakteristikami jsou ale neobyčejné.

Ve svém článku citujete Čakravarti sútru o příchodu “plné verze” buddhy Maitréji, proto jsem k tomu doplnil pár věcí, jak takového buddhu snadno rozeznat.

“duchovní učitelé, kteří by ale o sobě netvrdili, že jsou osvícení.”

Ano. Netvrdí to sám, jeho status musí potvrdit ostatní pokročilí stoupenci. Lze použít i astrologii či podobné metody. Závěr je, že podvodník může podvést jen neinformované.

Tenzin Palmo
Tenzin Palmo
Reply to  jiva
30. 6. 2021 10:38

Dekuji za doplneni.

Vít Kuntoš
28. 6. 2021 14:31

“Vypadá to, že jeho poselství oslovuje ty, kteří inovativní uchopení buddhismu oceňují a na autenticitě nelpí.” Inovativní buddhismus, který míchá jablka a hrušky, již nemá s buddhismem nic společného. Cílem buddhismu je primárně opakovat stále to, co učil již Buddha Šákjamuni, protože jeho slova jsou platná a nemohou nás uvést v omyl. Funkčnost Buddhových metod je prověřená za cca 2,5 tisíce let mnoha následovníky, kterým přinesly výsledky. A každý si je může ověřovat sám na sobě. Pokud přijde někdo, kdo si začne dělat buddhismus po svém a začne do toho vnášet něco nového, již se nejedná o buddhismus. To vede pouze ke… Číst dále ->

Vladimír Hajduk
Vladimír Hajduk
Reply to  Zdeněk Vojtíšek
29. 6. 2021 11:35

Buddhismus pochází od Buddhy. Jestli je to pana Lásky, tak to není buddhismus, ale láskismus. Všechny různé tradice, ať už se jakkoliv přizpůsobily kultuře, tak ale Buddhovi neprotiřečí. Pozná se tedy velmi dobře, že už to není buddhismus právě podle toho, že protiřečí tomu, co říkal Buddha. “Buddhismus” pana Lásky se nepřizpůsobil Západu, ten se přizpůsobil tomu, že pán chce být zároveň Buddhou i Ježíšem Kristem nebo jinou futuristickou postavou z křesťanství. Pochopte, že vykládá absolutní nesmysly a staví se do role Spasitele, bez kterého člověk nemůže ve chvíli smrti dosáhnout osvícení (bez Milosti, jak tomu říká) a to je jen… Číst dále ->

Vít Kuntoš
Reply to  Zdeněk Vojtíšek
29. 6. 2021 11:42

Vladimír to napsal jasně. Navíc považuji také za nebezpečné jednání, kdy zde vlastně Lumírovu skupinu, která podle mě jednoznačně nese rysy sekty, schvalujete. Vstupujete zde tak na velmi tenký led. Jinak buddhismus (či lépe buddhadharma) se přizpůsobuje západní společnosti – tím, že používá slova a příklady z naší kultury, abychom lépe učením porozuměli. Podstata je však opravdu stále stejná a u buddhismu by tomu tak mělo být vždy.

Vladimír Hajduk
Vladimír Hajduk
Reply to  Vít Kuntoš
29. 6. 2021 11:50

Přesně tohle, co uvedl Vít Kuntoš, bych chtěl k mému příspěvku také dodat. Buddhismus se ničemu nepřizpůsobuje, buddhismus je jen aplikovatelný po celou dobu ve své nezměněné podobě na cokoliv, s čím se člověk setkává i po těch tisících letech. Buddhismus se nemění, jak si situace žádá, zůstává stále stejný. Proto není pravdou, že se přizpůsobuje.

Tenzin Palmo
Tenzin Palmo
Reply to  Zdeněk Vojtíšek
29. 6. 2021 15:39

Pane docente, ráda bych také sdílela pár svých myšlenek k vašemu příspěvku. Přemýšlela jsem o tom, jak definovat, co ještě je buddhismem a co už ne. Buddhismem už podle mě nemůže být nic, co je v zásadním rozporu s tím co sám Buddha učil. Všechny buddhistické tradice i školy se shodnou na tom, že být buddhou znamená být bytostí, která se zbavila všech negativních stavů mysli, dosáhla všech myslitelných kvalit, zejména dokonalého soucítění a moudrosti, a vymanila se z jakéhokoli utrpení – a také na tom, že taková bytost chce prospět všem ostatním tím, že je učí cestu, kterou sama prošla, avšak to, jak… Číst dále ->

Josef Šédl
25. 6. 2021 12:12

Trochu mi chybí vyjádření pana Lásky?! Nebylo by dobré mu dát také prostor k vyjádření?!

Josef Šédl
Reply to  Zdeněk Vojtíšek
26. 6. 2021 15:00

Dobrý den, přesně tak. také jsem mu zkusil napsat, chybí prostě jeho osobní vyjádření.

Josef Šédl
Reply to  Zdeněk Vojtíšek
2. 7. 2021 21:43

To je bohužel špatně, mě neodpověděl také, v tu chvíli mě napadají jen tři reakce: 1) buď nechce odpovědět vůbec 2)Není schopen obhájit fakta zveřejnění na internetu jak zde, tak na budhistických českých webech, 3) (subjektivně) prostě je to první náznak sektářství – i způsob komunikace (či ignorace a nekomunikace) prozrazuje, že v tomto konkrétním náboženském společenství se děje něco nedobrého. Z mého pohledu se různé české budhistické školy shodnou, že je to spíše ta třetí možnost.

Vladimír Hajduk
Vladimír Hajduk
Reply to  Josef Šédl
3. 7. 2021 13:10

Nedivím se, že neodpověděl. Diskuze pod tímto příspěvkem a pod příspěvkem o článku na Facebookové stránce Informačního servisu jsou od začátku první dvě kultivované, faktické a argumentační diskuze. Proti těmto argumentům, na kterých se skutečně shodnou skupiny napříč buddhistickými větvemi, nelze nic namítat, neboť neexistují žádné relevantní vyvracející argumenty. To je důvod, proč nereaguje a také zřejmě důvod, proč se zarputilí členové jeho skupiny v těchto dvou diskuzích vůbec nevyjadřují. V minulosti jsme se přesvědčili, že se vždy vyjadřovali, ale obsahem nikdy nebyly pádné argumenty, pouze snaha vyvolat vinu a další různé, špatně pochopitelné, výkřiky. Z článku pana docenta Vojtíška si na svůj… Číst dále ->

Tomáš Vystrčil
Tomáš Vystrčil
Reply to  Josef Šédl
3. 7. 2021 13:28

Ahoj milí přátelé, život je plný tajemství. Dle Buddhy je člověk jakýmsi konglomerátem naakumulovaných složek a karmy, kterému říkáme konvenčně Já, ale dle Buddhy žádné takové konzistentní a neměnné já neexistuje. Otázka lidské identity je kruciální pro každé náboženství, resp. lidký život. Má zkušenost z posledních let mi ukazuje spíše tu lidskou nekonzistenci, takže si zvykám na to, umět si vzít od druhých to, co obohacuje, a zkrátka si nevzít to ostatní. Stejně tak od sebe. Najít ucelenou, konzistentní, bezrozpornou duchovní bytost bych vnímal jako gigantické štěstí. Stručně řečeno: i v záplavě hlušiny se může zaskvět květ inspirace.