Karmapové se poprvé sešli přesně před rokem

Významnou školu tibetského buddhismu, školu kagjü, trápí už téměř 30 let vážný spor o to, kdo je legitimním karmapou, tedy hlavou této školy. Začátek sporu v letech 1992 a 1993, kdy došlo ke schizmatu a na karmapu byli vysvěceni dva chlapci, provázelo i násilí. Oba karmapové se už jako zralí mužové poprvé setkali 11. října 2018, a dokonce vydali společné krátké prohlášení.

Za pravděpodobnou hlubokou příčinou sporu je možné označit tlak čínských úřadů. Ty chtějí školu ovládnout prostřednictvím vysokých představitelů, kteří by byli loajální ke komunistickému režimu. Konkrétní problém ovšem vznikl tím, že XVI. karmapa Rangdžung Rigpe Dordže (1924-1981) zemřel ve Spojených státech, aniž by naznačil své další vtělení, a tím svého nástupce. Karmapové jsou totiž v tibetském buddhismu považováni za živého buddhu, který zná své další vtělení. Zpravidla tedy zanechávají dopis, v němž naznačují místo, kde se znovu narodí. Delegace vysokých představitelů školy pak na určeném místě hledá chlapce, který vykazuje znaky převtěleného předchozího karmapy.

Až teprve 11 let po smrti XVI. karmapy oznámil jeden z odpovědných představitelů školy kagjü, že dopis objevil a že na jeho základě je XVII. karmapou Orgjän Trinlä Dordže (*1985, na náhledové fotografii vpravo). Nalezení karmapy uznal i XIV. dalajlama, hlava školy gelug, a s tímto karmapou vyjádřily souhlas i čínské úřady. V opozici vůči tomuto „čínskému karmapovi“ byl jinými významnými představiteli školy kagjü vyhledán jiný chlapec, Trinlä Thaje Dordže (*1983), a i on byl vysvěcen na XVII. karmapu (roku 1993 nebo 1994, zdroje se různí). Každopádně byl vysvěcen v Indii poté, co rodina uprchla z Tibetu. Orgjän Trinlä Dordže nečekaně odmítl roli „čínského karmapy“ a za dramatických okolností komunistickému režimu také uprchl. Stalo se to na přelomu let 1999 a 2000. Nyní tedy žijí oba karmapové mimo svou tibetskou vlast – ostatně stejně jako dalajlama a desítky dalších hierarchů škol tibetského buddhismu a stejně jako dalších nejméně 150 tisíc Tibeťanů.

Před rokem se tedy karmapové sešli, a možná tak učinili první krok k překonání schizmatu. Jejich společné prohlášení otiskl časopis Buddhismus dnes ve svém 29. čísle z prosince 2018. Kromě jiného v něm stojí: „Během společného času jsme také mluvili o možnostech, jak pracovat na uzdravení rozdělení, které se bohužel rozvinulo v naší drahocenné Karma Kagju linii během posledních let. Považujeme za svou povinnost a zodpovědnost udělat cokoliv můžeme, abychom linii sjednotili.“ Za rok od tohoto prohlášení neproniklo na veřejnost nic, co by ukazovalo k dalšímu pokroku, ale třeba druhý krok k překonání schizmatu bude tak překvapivý, jako byl před rokem ten první.

Náhledové foto: Wikimedia Commons.

 

Psali jsme v Dingiru:

Téma „Tibetský buddhismus“ zde, zvláště o schizmatu karmapů: zde.

článek Karmapa vs. karmapa: zde.

Související příspěvky:

Tibetští buddhisté oslavili Losar

Saga Dawa: Tibeťané slavili Buddhovy narozeniny.

Nejvíce se smrti bojí tibetští mniši, tvrdí studie.

Ve středu Čech je plánována stavba velkého buddhistického centra.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments