Tiš’a be-av – Židovský den smutku

Tiš’a be-av – Židovský den smutku

Postní den pojmenovaný po devátém dni měsíce Av (hebrejsky תשעה באב) je jedním z nejsmutnějších dnů židovských dějin. Letos připadá na 10.–11. srpna. V tento den si Židé připomínají tragické události, které se jim staly v průběhu dějin.

Za počátek pohrom Židé považují druhý rok po vyjití z Egypta. Podle tradice deset ze dvanácti kmenů odmítlo vstoupit do Země zaslíbené, za což byli Bohem potrestáni čtyřicetiletým putováním na poušti. Tiš’a be-av Židé také připisují zničení prvního (Šalomounova, 586 př. n. l.) i Druhého chrámu (70 n. l.) a potlačení povstání Bar Kochby roku 135 n. l. Rozrytí a vyplenění země kolem jeruzalémského chrámu římským velitelem Turnem Rufem završuje tzv. Pět pohrom, které v Mišně zdůvodňují nutnost půstu.

V průběhu času se Pět pohrom rozšířilo i o další neblahé události, které postihly židovský národ: začátek První křížové výpravy (1096), při které zemřelo za první měsíc přes 10 tisíc Židů, začátek 1. světové války (1914) nebo formální schválení „Konečného řešení židovské otázky“ Heinrichem Himmlerem (1941).

Omezení na Tiš’a be-av jsou podobná jako v případě Jom Kipur. Půst (zahrnující i vodu) trvající více než 24 hodin – od západu slunce, po objevení hvězd na obloze následujícího dne. Mytí, koupání, holení, nošení líčidel a kosmetických přípravků, nošení kožených bot,[1] sexuální styk i studium Tóry[2] jsou také zapovězeny. Objevují se stejné prvky jako u držení smutku: lidé by se neměli smát, zdravit, planě hovořit a měli by sedat na nízkých stoličkách nebo na zemi, případně si snížit osobní komfort – někteří Židé nespí v tento den v posteli, ale na matraci na zemi.

V synagoze se čte kniha Pláč JeremjášůvAron ha-kodeš[3] je přikryt černou látkou. Tiš’a be-av se nikdy nekoná během Šabatu. Pokud 9. Av na tento den připadne, je posunut na den následující.

O radostnějších židovských svátcích Šavuot si můžete přečíst zde, o svátku Purim je zde.

 

Doporučená literatura:

Nosek, B. – Damohorská, P.: Židovské tradice a zvyky, Praha., Karolinum 2010.

Goodman, R.: Teaching Jewish Holidays: History, Values, and Activities., Behrman House Inc 1997.

Obrázek: Zničení Druhého chrámu, Francisco Hayez.

 

[1] Neboť jsou považovány za symbol luxusu.

[2] To je považováno za radostnou činnost.

[3] Výklenek v synagoze, kde je ukryta Tóra.



Budeme rádi, když napíšete přínosný komentář

avatar
1800
  Subscribe  
Upozornit na