Šátky na hlavách rakouských muslimských dívek zakázány

Koalice poslanců Rakouské lidové strany (ÖVP) a pravicových populistů ve straně Svobodných (FPÖ) prosadila 15. května 2019 v parlamentu zákon, který zakazuje šátky na hlavách žáků základních škol. Přesněji řečeno, zakázáno je nošení oděvu, který odkazuje na světový názor nebo náboženství a s nímž je spojeno zahalení hlavy.

Výjimky ze zákazu se vztahují na pokrývky hlavy, které mají lékařské důvody a které chrání před deštěm a sněhem. Zákon hovoří o oděvu, který zahaluje všechny vlasy na hlavě nebo jejich velkou část, takže se nevztahuje na židovskou kipu nebo na tzv. patku, pokrývku hlavy sikhů, která nahrazuje jejich tradiční turban. V loňském listopadu schválila Národní rada (dolní komora) rakouského parlamentu zákaz šátku v mateřských školách. Nový zákon tedy působnost dřívějšího zákazu rozšiřuje.

Reakce na nový zákon byly předvídatelné: populističtí politici ho prezentují jako dílčí vítězství v boji za osvobození podmaněných muslimských dívek, opozice shledává účel zákona nikoli v prospěchu dětí, ale ve zvýšení popularity vládnoucích stran, muslimské organizace ostře protestují proti diskriminaci a omezování náboženské svobody, sama vláda očekává potíže s ústavním soudem.

Ve veřejné debatě v Rakousku a Německu zaznívají ale i argumenty, které stojí za úvahu. Nejen podporovatelé zákona, ale i někteří muslimové poukazují na to, že účelem nošení pokrývky hlavy muslimských žen je ochrana jejich cudnosti a zachování jejich cti – podle nich je tento účel u dívek ve věku, kdy navštěvují mateřskou nebo základní školu, zcela absurdní. Z tohoto hlediska se zdá, že muslimští rodiče chtějí pomocí šátku vychovat ze svých dcer „vyzna­vačky“, které budou umět zachovat a obhájit svou společenskou odlišnost i v dospělosti. Na to je ovšem možné namítnout, že neustálou dramatizací takové banality, jakou je pokrývka hlavy, radikalizují muslimy možná právě sami populisté. Podle rakouské střechové organizace muslimů je totiž dívek, které v muslimských školách nosí šátek, asi jen 15 %. Podobná nejednoznačnost vládne i v debatě o důsledku zákazu pro proces integrace muslimů do většinové společnosti. Někteří zákaz vítají, protože šátek vidí jako faktor, který rozděluje společnost. Jiní zase poukazují na to, že zákaz postaví proti sobě výchovné působení školy a výchovné působení rodiny, a zažene tak muslimské rodiny do větší izolace.

Náhledová fotografie: Wolfram Kastl (dpa).

Související příspěvky:

Proč se muslimky zahalují

Muslimové ve Vídni

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments