Padajátra: oddaní Krišny putují po kraji s volským potahem

Padajátra: oddaní Krišny putují po kraji s volským potahem

Každoroční Padajátra (neboli mírový pochod) Mezinárodní společnosti pro vědomí Krišny v České republice (alias hnutí Hare Krišna) už probíhá druhý týden. Trasa letošního 26. ročníku vede oblastí Prahy-západ, od farmy Krišnův dvůr v Městečku u Benešova, přes Chotýšany, Benešov, Neveklov, Nový Knín, Řevnice a Dobřichovice. Zakončena by měla být 12. srpna v Lužcích u Karlštejna. Průvod, v jehož čele jede volský povoz se sochou zakladatele hnutí Šríly Prabhupády a božstvy, zastavuje každý večer v jiné obci a pořádá program, který má za cíl představit místním obyvatelům aktivity hnutí. Přestože je během pochodu k dispozici dodávka, většina účastníků putuje mezi jednotlivými stanovišti pěšky za zpěvu mahámantry. Pouze děti se vezou na voze s Prabhupádou.

Každá zastávka je předem vyjednaná s místní radnicí – hnutí si dává záležet, aby na velkých plakátech inzerovalo, že obec jeho působení podporuje, a předešlo tak případným problémům s místními. S tím souvisí i ubytování účastníků pochodu, kteří spí na předem domluvených místech např. ve školách, sokolovnách apod.

Velká část programu cílí na děti. Jeho součástí je mimo jiné povídání o podstatě hnutí, vyprávění pohádek a příběhů z Bhagavadgíty a dalších spisů védské tradice, představení indického chrámového tance Bharata Natyam, malování na obličej a soutěže o ceny. Těmi jsou tematické tiskoviny, které hnutí vydává. Děti si mohly rovněž zatančit, zazpívat a pohladit si šedivé voly chované na Krišnově dvoře. Hodnocení návštěvníků programu jsou obvykle velmi kladná. Kritické hlasy však zaznívají vůči misijnímu působení oddaných především na starší děti a indiskrétní dotazy na rodinnou situaci a problémy, které někteří oddaní dětem pokládali například během malování na obličej.

Atmosféra celé akce je v zásadě nevtíravě přátelská a láká kolemjdoucí na hlasitou hudbu i barevné textilie s indickými motivy, jež tvoří pozadí improvizovaného jeviště. Primárním cílem je misijní působení, a to jak kolektivní, tak individuální. Jeho součástí je obligátní stánek s knihami, mezi nimiž kraluje Satsvarúpův životopis Prabhupády, sešit vydaný k padesátému výročí hnutí Haré Krišna a nový časopis Atman, který ISKCON nově vydává namísto staršího, zaniklého periodika Náma Hatta. Zvídavější místní se také samozřejmě mohou zapovídat s členy hnutí, zakoupit si DVD s indickou hudbou a případně poskytnout finanční příspěvek. Nechybí ani prasádam (jídlo obětované božstvům), v tomto případě trsy banánů předložené božstvům, které členové hnutí hází z povozu.

 

Jitka Schlichtsová a Zuzana Kostičová. Foto: Višnudžana dás.

 

Souhrnně o hnutí Hare Krišna: Dingir 1/2007. O aktivitách hnutí zaměřených na děti pojednával článek v čísle 4/2013, zde.

 

Související příspěvky:

Festival Ratha Játrá v Praze (zde)

Souhrn aktivit českého společenství oddaných Krišny (zde)

Oddaní Krišny v mezináboženském dialogu (zde)

Šríla Gópananda Bon přijel na svůj poslední daršan do pražské Vrindy, Šríla Paramadvaiti promluvil i o veganství (zde)

 

 

 



4
Budeme rádi, když napíšete přínosný komentář

avatar
1800
1 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Jitka SchlichtsováJanZuzana Kostićová Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan
Host
Jan

Jak se liší “misijní působení oddaných především na starší děti” od působení na mladší a o jaké “indiskrétní dotazy na rodinnou situaci” se jedná?
Bez vysvětlení zní článek nedotaženě. Děkuji za odpověď.

Zuzana Kostićová
Host
Zuzana Kostićová

Slečny se při malování obličejů dětem vyptávaly na to, jestli děti nemají nějaké problémy v rodině nebo jinde, a když, tak jaké. Dítě, se kterým jsem o tom mluvila, dalo nějakou bezelstně neutrální odpověď, takže jistě nevím, jak by slečna reagovala, kdyby si dítě začalo stěžovat. Možná nijak – ale možná, jak předpokládám, by to byla příležitost promluvit o Kršnovi a jeho blahodárném vlivu. Jinak samozřejmě pohádky a představení byly na indická témata, s tím se počítalo, ale u toho rodič je a má šanci s dítětem vše probrat. U malování na obličej však rodiče většinou nebyli a děti se tlačily všude kolem. Jak se to liší od působení na mladší děti –… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Takže o konkrétním “misijním působení” na děti nic jistého nevíte. Považujete dohady za vhodné pro akademický text? Anebo šlo o povinný díl kritiky v zájmu vyváženosti/nezaujatosti v jinak pozitivním článku?
A není ve srovnáni s “blahodárným vlivem” televize, misijního působení temné strany Síly, pozitivní v podstatě kdokoliv a cokoliv? Kromě Kršny vezměme namátkou jména jako Buddha, Thor, Manitu, Pača Mama… ti všichni stojí na světlé straně Síly. 🙂

Jitka Schlichtsová
Editor

Pokud akci organizuje nějaká náboženská skupina, jedná se zcela neoddiskutovatelně o misijní působení. Pokud akce obsahuje aktivity pro děti, vztahuje se pak misie i na děti. Pokud děti informovaly své rodiče o tom, na co se jich mataji při malování na obličej ptaly, nemůžete se divit, že jim to mohlo připadat poněkud indiskrétní. Žádný rodič není rád, když zcela cizí člověk na ulici zpovídá jeho dítě ohledně vnitřních záležitostí fungování rodiny. Navíc všechny rodiny nejsou zpustle ateistické a zahnízděné v nevědomosti a konzumu, jak to oddaní často prezentují. Jistě jsou mezi kolemjdoucími i rodiny pevně ukotvené v jiné víře, kterým povídání o Krišnovi zrovna moc nesedí do náboženské výchovy jejich… Číst vice »