„Bdělým stravováním k probuzení.“ Buddhistická mniška vyučuje jak správně jíst

„Bdělým stravováním k probuzení.“ Buddhistická mniška vyučuje jak správně jíst

Buddhistické mnišce Thubten Chodronové nyní vychází kniha instrukcí jak správně jíst. Pro autorku již sedmnácti knih (česky ji vloni vyšel Buddhismus pro začátečníky v otázkách a odpovědích) to není vzdálené téma. Klášter Sravasti ve městě Spokane (americký stát Washington), který před patnácti lety s požehnáním XIV. dalajlamy založila, je svou kuchyní známý. Nejde ovšem jen o vybrané vegetariánské recepty, ale o celkový přístup ke kultuře stavování, která má být součástí duchovního života. Jídlo zde tak je součástí mnoha lekcí, v nichž představená vyučuje šestnáct stálých obyvatel kláštera (15 mnišek a jeden mnich) i návštěvníky, kteří do něj přicházejí.

Podle buddhismu všechny naše potíže plynou z ulpívání, a jídlo není výjimkou. Chodronová však učí, že na požitku z jídla není nic špatného: „Požitek je pocit potěšení. Ulpívání znamená, že nejste spokojeni pouze s tím, že si to užíváte, ale chcete toho více, chcete to mít lepší, a tak je zde tužba, uchopování a lpění a to je to, co způsobuje obtíže.“

Hlavním jídlem dne je ve Sravasti oběd, na který jsou zváni i hosté z venku, nejen buddhisté. Předchází mu duchovní promluva a zpěv duchovních písní v angličtině, které stolování i ukončují. V jedné písní se např. zpívají slova: „Pohlížím na toto jídlo jako na lék, přijmu je bez ulpívání a naříkání. Ne aby rostla má arogance, síla nebo pěkný zevnějšek, ale pouze k udržení svého života.“

Texty těchto písní jsou obsažené i ve zmíněné nové knize The Compassionate Kitchen (Soucitná kuchyně), která má podtitul „Buddhistická cvičení rozvíjející bdělost a vděčnost.“ Autorka v ní nabízí pět kontemplací, které jsou zaměřené na podporu „bdělého jezení“. Mají inspirovat k tomu, aby člověk jídlo přijímal jako lék a bylo součástí jeho cesty k probuzení.

Důležitou součástí stravování je také projev vděčností těm, díky nimž je jídlo připravené. V klášteře jedí jen to, co si sami vypěstují, nebo co dostanou darem od svých podporovatelů. Ti jim posílají balíčky, jejichž obsah odpovídá dietním předpisům mnišek: žádné maso, ale ani cibule, česnek nebo ředkvičky (protože tato zelenina údajně vzrušuje smysly), sladkosti jsou limitované. Kladen je důraz na zdravou výživu. Ale jde o celkový přístup, kterému se snaží učit i laiky: „Nabízení jídla, jeho přijímání a společné požívání i zpěv před ním a po něm, to vše může být něčím zvláštním a posvátným,“ říká mniška. Tím, že rodina spolu sedí u stolu místo toho, aby každý jen chodil do kuchyně, něco si vzal a pak zase odešel, mají lidé možnost být spolu a hovořit mezi sebou.“

Vedle svých vlastních knih je Thubten Chodronová, pocházející z nepraktikující židovské rodiny (před zasvěcením se jmenovala Cheryl Greeneová), spoluautorkou řady dalších. Je jedinou mniškou, která napsala knihu společně s dalajlamou: Buddhismus – jeden Učitel, mnoho tradic (2014, více zde).

 

Podle RNS, zde. Náhledové foto: Sravasti Abbey,  Wikimedia Commons.

 

Psali jsme v Dingiru:

Číslo 4/2004, téma: Tibetský buddhismus (zde)

Číslo 1/2005, téma: Jídelní předpisy a náboženství (zde)

 

Související příspěvky:

Dalajlama má svou aplikaci, avšak varuje před diktátem moderních technologií (zde)

Nejvíce se smrti bojí tibetští mniši, tvrdí studie (zde)

#MeToo a Šambala: sakyong Mipham rinpočhe odstoupil z vedení organizace (zde)

“Staňte se vegany! Vytvářejte mír!” Restaurace Loving Hut již deset let prezentují duchovní učitelku Ching Hai (zde)

 



Budeme rádi, když napíšete přínosný komentář

avatar
1800
  Subscribe  
Upozornit na