Kult bohyně Mokoši je zase živý

Kult bohyně Mokoši je zase živý
Socha Mokoše u obce Mokošín. Fotografii je možné zvětšit.

Zatímco křesťanské kostely jsou v české krajině nepřehlédnutelné, posvátná místa, na nichž byly obnoveny rituály předkřesťanských obyvatel českých zemí, jsou nemnohá a spíše skryta očím. Z naší nejfrekventovanější železniční tratě je ale možné mezi Kolínem a Pardubicemi zahlédnout nenápadný kopeček nad obcí Mokošín, o němž novodobí pohané tvrdí, že připomíná břicho těhotné ženy. Název obce je odvozován od jména staroslovanské bohyně Mokoš (Mokoši), která byla v předkřesťanských dobách uctívána východními Slovany jako dárkyně plodnosti. Encyklopedie slovanských bohů a mýtů autorů Nadi Profantové a Martina Profanta (Libri, 2004) má za to, že název obce je jedním z „ojedinělých a ne zcela jednoznačných dokladů uctívání Mokoši mimo východoslovanské prostředí“ (str. 136).

Čeští slovanští pohané ovšem přijali Mokoš za svou jednoznačně. Jedna družina společenství těchto novodobých pohanů je jako Rod Mokoše této bohyni přímo zasvěcena a na Mokošíně se od roku 2003 konají obřady, při nichž je uctívána (více zde). Od roku 2007 je obřadní místo na vrchu Mokošíně vyznačeno velkou lipovou sochou a její okolí je kulticky upraveno například i vysazením lip. Ačkoliv zmíněná encyklopedie spojuje hlavní Mokošino uctívání se slavností „kupadel“ při letním slunovratu, současní pohané mají „Mokošin den“ nikoli před obdobím přírodní plodnosti, ale až po něm na podzim (více zde).

Svátek obřadných koupelí („kupadla“, „kupala“) slaví současní pohané ze společenství Rodná víra ostatně také. Letos se konal opět na hradišti Staré Zámky nad brněnskou městskou částí Líšeň, a to 23. června (více zde). O této slavnosti před sedmi lety referoval časopis Dingir 14 (3), 2011, na str. 76–77 (článek je dostupný zde).

Fotografie z roku 2016: autor.

Související články:

Novodobé pohanské posvátné místo Gabreta: zde.

Pohanské místo ve Sluneční zátoce: zde.



1 thought on “Kult bohyně Mokoši je zase živý”

  • Jen připomenutí, že většina kostelů a ostatních sakrálních staveb a poutních míst, vznikla právě na energetických místech původních pohanských obětišť, rituálů a svatyň….a že je jich mnohem více, než si myslíme.

Budeme rádi, když napíšete přínosný komentář.